Belle en het Beest – Een Betoverend Kerstfeest (SE)

25-12-2002

4.7

Belle en het Beest – Een Betoverend Kerstfeest (SE) (DVD)

Pendule, Lumière, mevrouw Tuit en Barstje kijken terug op het kerstfeest, een jaar geleden. Iedereen was toen nog betoverd in het kasteel. Belle deed toen erg haar best het kasteel in een warme kerststemming te brengen. Omdat het juist met Kerst was dat een tovenares het hele kasteel met haar bewoners betoverd heeft, wil het Beest absoluut geen kerstfeest. Belle vraagt alle betoverde figuurtjes haar te helpen. Ook de eigenwijze Angelique, die vroeger kasteeldecorateur was en nu als tere kerstversiering in de boom hangt doet mee. De plannen worden tegengewerkt door Forte, het opgeblazen pijporgel. Met zijn melancholieke muziek heeft hij invloed op het Beest, terwijl hij vroeger maar een onbeduidende hofcomponist was. Dus hij wil voorkomen dat het Beest verliefd wordt op Belle en de betovering dan wordt verbroken. Dat zou namelijk best wel eens kunnen gebeuren, want Belle heeft een heel speciaal kerstcadeau voor het Beest. Kunnen Belle, Pendule, Lumière en hun vrienden de plannen van het opgeblazen pijporgel tegenhouden?

Disney heeft de gewoonte van succesvolle Disney Klassiekers een direct-to-video vervolg uit te brengen. Ook het uiterst succesvolle Belle en het Beest was in 1997 dit lot beschoren. Nog voordat het prachtige origineel uitkwam, bracht Disney met de kersttijd het kerstverhaal van Belle en het Beest uit. Omdat het origineel goed afloopt en de betovering wordt verbroken, is dit kerstverhaal een tijdje terug in de tijd geplaatst. We zien dus alle betoverde figuren uit de film weer terug. Er zijn ook een paar nieuwe figuren geïntroduceerd, de fragiele Angelique (met de stem van Bernadette Peters) en het gemene pijporgel Forte (stem Tim Curry).
De kwaliteit van dit vervolg is redelijk goed. De animatie is goed verzorgd, alhoewel natuurlijk minder gedetailleerd dan het origineel. Bijna alle originele stemmen uit de grote klassieker doen nu ook weer mee. En het korte verhaal heeft zelfs vijf nieuwe liedjes. Muzikaal niet zo sterk als de muziek van Alan Menken, die het origineel schreef, maar wel leuk. Al met al geeft het de kinderen een leuk kijkuurtje met een vleugje magie van het prachtige origineel van Belle en het Beest.

Buena Vista heeft deze video al eerder uitgebracht op DVD. Een uitgave zonder extra’s en met de Nederlandse nasynchronisatie slechts in Dolby Surround. Maar nu heeft Buena Vista de video een heuse ‘Speciale Uitvoering’ behandeling gegeven en kunnen we ook in het Nederlands genieten van een DD5.1 track en zijn enkele leuke extra’s toegevoegd.

Regisseur

Andy Knight

Acteurs

Genre: Animatie
Jaar: 1997
Speelduur: 68 min
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: -

• Achter de schermen reportage ‘Klik de muis’
  • Forte’s uitdagingspel
  • Betoverende omgeving
  • Muziekvideo ‘Zolang er een kerst is’
  • Disney’s liedjesselectie
  • Zing mee met de film

Uitgebracht als direct-to-video uitgave, is het beeldformaat van deze uitgave fullframe, dus het 4x3 (1.33:1) standaard beeldformaat. Het beeld ziet er uitstekend uit. Het beeld is zeer kleurrijk met volle harde kleuren, ziet er scherp uit met een prima detaillering. Het contrast is ook goed, waarbij het zwartniveau prima is. Het beeld is in het algemeen aan de donkere kant, maar alles blijft goed te volgen. Vergeleken met de eerdere uitgave is de bitrate nu verhoogd, compressiefouten heb ik niet gezien.
De Nederlandse ondertiteling is goed, zowel dialogen als liedteksten zijn ondertiteld. De ondertiteling (wit) staat helaas wel te hoog in het beeld.

In drie talen, Engels, Nederlands en Frans, staat de video in Dolby Digital 5.1 (met een bitrate van 384 kb/s) op de schijf. De soundtrack klinkt prima. Alle kanalen worden goed gebruikt. De nadruk ligt op de drie voorste kanalen. De achterkanalen worden zeer actief in split-surround (stereo) gebruikt voor de omgevingsgeluiden en enkele speciale effecten. Het LFE-kanaal geeft het geheel een goed krachtig laag. Al met al een soundtrack die verbluffend goed klinkt. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen zoals gebruikelijk meestentijds uit het centerkanaal.
De Nederlandse nasynchronisatie is netjes gedaan, ook hier de bekende stemmen van het origineel.

Nog steeds starten de Disney schijven met de verplichte commerciële trailers, drie stuks in dit geval. Door herhaaldelijk de ‘forward’ toets te gebruiken, of op de menutoets te drukken, kun je er snel doorheen skippen.
De breedbeeldmenu’s zijn ook in de diverse talen, waaronder het Nederlands, beschikbaar en zijn voorzien van achtergrondgeluid. Alle extra’s hebben 4x3 standaard beeldformaat met DD2.0 (192 kb/s) geluid. De extra’s zijn niet Nederlands ondertiteld, wel Nederlands nagesynchroniseerd. De extra’s zijn:

‘Klik De Muis - Achter de schermen reportage’ (11:04 minuten). Een making of video waarbij je zes keer onder in het beeld Mickey's hoofd (zie screenshot 6) ziet verschijnen. Als je dan op Mickey klikt, door enter in te drukken, krijg je een korte video over een specifiek onderwerp van het tekenfilmproces te zien. Verder de standaard interviews met cast en crew. Een leuke video.

‘Forte’s uitdagingspel’. Nadat een stem heeft uitgelegd hoe het spel wordt gespeeld, moet je melodieën van Forte naspelen. Echt iets voor de kleintjes.

‘Betoverende omgeving (2:00 minuten). Twee korte filmpjes van een open haard, waarbij je bij het geluid keuze hebt uit alleen muziek, alleen de geluidseffecten of juist allebei. Het beeld is nu 1.78:1 anamorf en het geluid is DD5.1 (384 kb/s).

‘Zolang er een kerst is’ (3:14 minuten). Een van de liedjes (As long as there is Christmas) uit de video gezongen door de groep Play.

‘Disney’s liedjesselectie’, waarbij je kunt kiezen om de liedjes uit de film nogmaals te zien en te horen, maar nu met een meebewegende ondertiteling. Geluid is DD5.1 (384 kb/s) en er is hier uiteraard ook een Nederlands ondertitelde versie.

‘Zing mee met de film’, nogmaals de gehele bekijken in een soort sing-along versie. Bij de liedjes wordt dan een alternatieve ondertiteling getoond, waardoor je de gezongen tekst mee kunt zingen.

Bij de DVD zit een inlay met in drie talen een overzicht van de tracklisting.

Belle en het Beest – Een Betoverend Kerstfeest (An Enchanted Christmas) is een aardige direct-to-video vervolg op het grote, magische origineel. Het verhaal is simpel, de animaties zien er goed uit en ook de muziek is goed verzorgd. Disney heeft bij dit vervolg gelukkig gebruikt gemaakt van bijna alle stemmen uit het origineel. Deze heruitgave van de video op DVD heeft nu de titel ‘Speciale Uitvoering’, waarbij vergeleken met de eerdere uitgave het Nederlandse geluid is opgewaardeerd en enkele leuke extra’s zijn toegevoegd. De kwaliteit van het beeld en het geluid zijn prima. De extra’s zijn aardig en in het Engels zonder ondertiteling of Nederlands nagesynchroniseerd. Een leuke DVD voor de kerstdagen.