Some Kind of Wonderful

29-12-2002

8.4

Some Kind of Wonderful (DVD)

Keith Nelson (Eric Stolz) is op school een buitenbeentje. Hij is erg kunstzinnig en niet bepaald stoer. Hij is dikke maatjes met Watts (Mary Stuart Masterson), die een passie heeft voor drummen en zich nogal jongensachtig kleed. Heimelijk is Keith verliefd op Amanda Jones (Lea Thompson), het populairste meisje van de school. Maar die heeft verkering met Hardy Jenns (Craig Sheffer), een rijke opschepper die Amanda bepaald niet galant behandeld en ondertussen ook nog andere meisje verleidt. Wanneer Hardy Amanda weer eens heeft beledigd, vraagt Keith haar uit voor een ‘date’. Tot zijn verbazing accepteert zij. Keith bespreekt al zijn onzekerheden over deze afspraak met zijn maatje Watts. Watts is echter al een hele tijd verliefd op Keith, maar Keith ziet dit niet. Hij ziet dus ook niet dat Watts zich gekwetst voelt, nu Keith uitgaat met Amanda. Maar toch helpt Watts hem, met pijn in haar hart. Dan hoort Keith’s zuster dat Hardy plannen heeft om Keith op zijn nummer te zetten en een stevig pak rammel wil geven. Keith blijkt onverwachts nog bijzondere vrienden te hebben.

Producer John Hughes heeft in de jaren ’80 diverse tienerkomedies afgeleverd, waarin de tieners die worstelen met hun liefdesleven centraal staan. Vergelijkbare films zijn Pretty in Pink en Weird Sience. Ook het bekende en uitstekende Breakfast Club is geproduceerd door Hughes.
Regisseur Howard Deutch werkte al eerder samen met John Hughes bij het maken van de film Pretty in Pink (1986). Een jaar later leverde hij met Some Kind of Wonderful wederom een leuke onderhoudende tienerkomedie af. Voor tieners zijn de liefdesperikelen heel herkenbaar. Het spel van de jeugdige spelers is verfrissend en maakt dat de film, ondanks dat het verhaal tamelijk voorspelbaar is, toch leuk is om naar te kijken. Deutch besteedt in deze film ook goed aandacht aan het uitwerken van de karakters. Met de film heeft hij een goede mix gevonden van dramatiek, humor en natuurlijk romantiek.

Genre: Romantiek
Jaar: 1987
Speelduur: 91 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865557341

Het oorspronkelijke beeldformaat van de film is 1.85:1. Op DVD staat de film in het 1.78:1 beeldformaat, waarbij het beeld anamorf is vastgelegd. Het beeld ziet er keurig netjes uit. Kleuren zien er goed uit, alhoewel het iets sprankelender kon. Het beeld is redelijk scherp met voldoende detaillering. Ook hier zou de scherpte beter kunnen, de film is tenslotte nog maar vijftien jaar oud. En sommige scènes waarin het beeld soft aandoet, zullen waarschijnlijk zo bedoeld zijn door de regisseur. Filmgrain is gedurende de hele film in redelijk zichtbaar aanwezig. Frequent zijn spettertjes te zien als gevolg van een kleine beschadiging van het filmmateriaal. Edge enhancement is nauwelijks zichtbaar toegepast. Er zijn een paar scènes waar aliassing zich voordoet, maar dat was niet erg storend.
De film is verdeeld in 22 tracks en staat op een DVD van het type DVD-5 (enkelzijdig en enkellaags). Er zit dus geen laagwisseling in de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een te groot lettertype en staat te hoog in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack is geremixt en staat nu in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. Het stereobeeld is erg beperkt, de meeste geluiden komen uit de centerspeaker. Alleen de muziek van Stephen Hague en John Musser heeft nog redelijk stereogeluid. De surrounds doen nauwelijks hoorbaar mee. De soundtrack klinkt in het hoog vrij scherp, waarschijnlijk het gevolg van een digitale mastering. Laag is ook zeer beperkt aanwezig, de subwoofer heeft even vrijaf. De dialogen komen, uiteraard, goed te verstaan uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft geen extra’s. Bij de DVD zit een inlay met de tracklisting.

Een jaar na Pretty in Pink, leverden regisseur Howard Deutch en producer John Hughes eind jaren ’80 wederom een geslaagde tienerkomedie af. In Some Kind of Wonderful zijn het wederom tieners die worstelen met hun liefdesleven. De film is een prima geslaagde combinatie van dramatiek, humor en romantiek.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze Paramount uitgave zijn redelijk goed. Geen opvallende slechte punten, maar ook niet bijzonder goed. De film is het enige dat op deze DVD uitgave staat, extra’s zijn helaas niet aanwezig. Voor liefhebbers van dit soort tienerkomedies natuurlijk weer een leuke aanwinst.