Twice Upon A Christmas

Nathan Strik
17-12-2002

3.3

Twice Upon A Christmas (DVD)

In dit vervolg op de film “Once Upon A Christmas” uit 2000 zien we de bekende personages weer terugkomen. Voor diegenen die niet bekend zijn met het vorige deel een korte samenvatting: nadat Kristin, de dochter van Santa Claus, op het nippertje kerstmis heeft weten te redden uit de klauwen van haar gemene zus Rudolfa woont ze nu als gewone sterveling op aarde. Ze heeft een ongelukkig gezin weten te redden en zodoende heeft ze het kerstgevoel levend gehouden. Dit kostte haar echter haar onsterfelijkheid en aan het begin van deze film pakken we de draad dus weer op als Kristen net een jaar bij het gezin woont. Ze herinnert zich niet wie ze is, of waar ze vandaan komt, maar heeft inmiddels een sterke band opgebouwd met Bill Morgan (Dye) die maar wat graag met haar wil trouwen. Maar Kristen wil pas trouwen als ze ook de waarheid weet over haar afkomst. De rest van het gezin besluit om haar hierbij te helpen. Ondertussen zit de gemene Rudolfa niet stil. Op de noordpool heeft ze een jaar lang rendierstallen moeten uitmesten en ze zint op wraak. Ze broedt een duister plan uit om stukje voor stukje de noordpool te verkopen om zo haar vader de kerstman van zijn troon te stoten. Zal Kristen op tijd haar identiteit terugvinden en Rudolfa´s plannen een halt toe roepen? Iedereen die een beetje verstand heeft van kerstfilms weet het antwoord op die vraag natuurlijk allang.

Het is altijd iets raars met sequels, vooral als het een sequel betreft van een kerstfilm die al niet super geweldig was. Deze film is gelukkig prima te zien als je het vorige deel niet kent; aan het begin wordt namelijk een korte samenvatting gegeven van het voorafgaande. Helaas is de film vrij voorspelbaar en zelfs de meest doorgewinterde liefhebber van kerstfilms zal hier niet warm of koud van worden. Sterker nog: juist de liefhebber zal hier waarschijnlijk zijn neus voor ophalen. Deze TV-film ziet er desondanks prachtig uit, met mooie decors en zelfs aardig wat (redelijk goede) special effects. De film ademt het typische kerstsfeertje uit met veel sneeuw en gekleurde lichtjes. Het is dan ook jammer dat het verhaal zoveel te wensen over laat. We hebben het gewoon allemaal al eens eerder en beter gezien en het concept van iemand die kerst wil verpesten is nu niet bepaald nieuw te noemen. Natuurlijk is originaliteit bij een kerstfilm niet de hoogste prioriteit en dit had ook best door de vingers gezien kunnen worden ware het niet dat het acteerwerk werkelijk tenenkrommend is. Bij Kathy Ireland bijvoorbeeld, die de rol van Kristen speelt, krijg je het gevoel dat haar kaken de hele film door in een soort grimas-achtige glimlach op elkaar zijn gelijmd. Ook de rest van de cast is alles behalve ideaal en de kerstman (toch een vrij belangrijk personage in een kerstfilm) komt over als een demente bejaarde. Als je jezelf moet dwingen om niet in slaap te vallen tijdens een film dan is er toch iets fundamenteels mis. Een film die ik dus absoluut niemand zou aanraden. Er zijn zoveel betere en mooiere kerstfilms te krijgen die je gelukkig snel doen vergeten dat er ook nog dit soort flops bestaan.

Genre: Romantiek, Speelfilm
Jaar: 2001
Speelduur: 92 min
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865557631

Deze TV-produktie is zoals gebruikelijk in het standaard formaat van 4:3 op de DVD gezet. Het beeld is helaas interlaced, maar is zo te zien in eerste instantie wel op film geschoten, wat de film een mooi aanzien geeft. Het beeld doet een beetje soft aan, maar is verder heel strak met een goede kleurverzadiging. Soms laat het contrast wel te wensen over, maar dit valt allemaal reuze mee. De film staat verdeeld over slechts 6 chapters op de DVD, wat erg jammer is, ook al duurt de film maar 92 minuten. Verder valt er, op wat heel minimale filmgrain na, niet veel aan te merken op het beeld. Ook het ontbreken van ‘edge enhancement’ is lovenswaardig. Jammer dat er niet in breedbeeld is gefilmd, dat had de film op visueel gebied iets meer goed gedaan. De nederlandstalige ondertiteling tenslotte had ietwat kleiner gekund, maar is goed leesbaar onder in beeld geplaatst. Een nette transfer.

Het geluid is gewoon stereo, wat jammer is, aangezien er in deze film best wat met surround gespeeld had kunnen worden. Nu moeten we het slechts doen met een Dolby Digital 2.0 track (192 kb/s), die gelukkig wel erg netjes klinkt. De dialogen zijn goed verstaanbaar en er wordt soms (beperkt) gebruik gemaakt van de twee beschikbare kanalen. Het soundtrack is duidelijk voor TV gemixt, wat te horen is aan de iets beperkte dynamiek, maar alles in ogenschouw genomen klinkt de track helder en duidelijk en is er niet veel reden tot klagen.

Deze DVD bevat geen extra´s en eigenlijk is dat ook niet vreselijk erg aangezien je na het kijken van deze film het liefste zo snel mogelijk de speler uit zet.

De film stelt werkelijk op alle vlakken flink teleur. Het acteerwerk is ronduit belabberd en het verhaal is zo voorspelbaar als de einduitslag Nederland - Cyprus. De film wordt enigszins gered door de mooie plaatjes, maar er is absoluut geen reden te bedenken om deze film aan te bevelen. En dat is jammer, want hij is best netjes op DVD gezet.