Footloose

19-11-2002

5

Footloose (DVD)

Ren McCormack (Kevin Bacon) komt samen met zijn moeder vanuit het grote Chicago terecht in het kleine bekrompen dorpje Bomont. Het is voor Ren enorm wennen, vooral omdat zijn grote passie, dansen, en daarmee al het plezier van de jeugd, verboden is. Het dansen en uitgaan van de jeugd wordt gezien als de eerste tekenen van losbandig leven met alcohol en drugs, waar normen en waarden niet meer in passen. Elke zondag predikt dominee Shaw Moore (John Lithgrow) dit in zijn kerk. De dochter van de dominee, Ariel (Lori Singer), denkt daar heel anders over en gedraagt zich tamelijk opstandig. Ren raakt bevriend met Willard (Chris Penn) die hem inwijdt in het dorpse leven. Ook Ariel ziet deze knappe buitenstaander wel zitten. Samen met Willard en Ariel komt Ren in verzet en probeert een dansavond te organiseren. Maar voordat het zover is leert Ren zich aan het dorpse leven aan te passen, moet hij de gemeenteraad overtuigen om toch een dansavond toe te laten en leert hij Willard dansen.

Evenals Flashdance is ook Footloose een film met een eenvoudig verhaal over liefde en de passie van de hoofdrolspelers voor dansen. In Footloose is daar heel goed het thema censuur aan toegevoegd evenals de tijdloze strijd tussen onschuldig vermaak en een streng moraal. Dat laatste mooi weergegeven door de botsing tussen Ren en de dorpsgemeenschap en de opstandigheid van Ariel richting haar predikende vader. De film bevat een groot aantal swingende dansnummers en tophits uit de jaren ’80, die nu nog steeds bekend in het gehoor liggen. Denk aan de titelsong Footloose van Kenny Loggins, Dancing in the Sheets van Shalamar, Let’s hear it for the boy van Denice Williams, Holding out for a hero van Bonnie Tyler en het romantische Footloos thema Almost Paradise. Waarbij de titelsong en het Let’s hear it for the boy beide goed waren voor een Oscar nominatie.
In de film zul je ook nog een jonge Sarah Jessica Parker zien in de rol van Rusty, de vriendin van Ariel.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 1984
Speelduur: 103 min
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Deens, Engels, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865557525

Het oorspronkelijke beeldformaat van de film is 1.85:1. Op DVD staat de film in het 1.78:1 beeldformaat, waarbij het beeld anamorf is vastgelegd. Wanneer de film begint is het even schrikken. Een enorme hoeveelheid filmgrain komt je tegemoet. Gelukkig is dat als snel minder, maar de hele film blijft filmgrain in meer of mindere mate aanwezig. Hierdoor is de detaillering van het beeld zeker niet optimaal. Het beeld doet meestentijds redelijk scherp aan, waarbij slechts in lichte mate edge enhancement is toegepast. Kleuren zien er natuurlijk, al doet het beeld iets grauw aan en mist het frisheid. Contrast is goed. Er zitten tamelijk veel spetters in het beeld, veroorzaakt door beschadigingen van het filmmateriaal en vuil. De openingstitels staan niet geheel stil in het beeld.
De film is verdeeld in 13 tracks. De DVD is van het type DVD-5, dus enkelzijdig en enkellaags, waardoor er geen sprake is van een laagwisseling. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype, maar staat te hoog in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack is geremixt en staat nu in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Bij het geluid is de kwaliteit erg wisselend. De muziek, een belangrijk onderdeel van deze film, komt met een prima stereobeeld uit de luidsprekers. De surroundspeakers geven, door een licht echo-effect, de muziek een goed klinkend ruimtelijk, zij het wat hol klinkend karakter. De dynamiek van de muziek is ook prima. De subwoofer ondersteunt af en toe het dreunende discoritme.
In schril contrast hiermee is de kwaliteit van de dialogen en de overige filmgeluiden. Want de dialogen en de filmgeluiden komen voornamelijk alleen uit de centerspeaker en hebben daarmee een sterk monokarakter. De surround worden hier heel subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De dialogen klinken ietwat gematteerd door wat beperkingen in het hoog.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft geen extra’s.

Evenals Flashdance is ook Footloose een film met een verhaal over liefde en de passie van de hoofdrolspelers voor dansen. In Footloose is de tijdloze strijd tussen onschuldig vermaak en een streng moraal daar op een mooie wijze aan toegevoegd. De film bevat een groot aantal swingende dansnummers en tophits uit de jaren ’80, zoals de overbekende titelsong Footloose.
De beeldkwaliteit van deze Paramount uitgave valt een beetje tegen. Vooral door de ruim aanwezige filmgrain is de scherpte van het beeld niet optimaal. De geluidskwaliteit is een stuk beter en laat vooral de swingende dansnummers goed tot hun recht komen. Extra’s ontbreken volledig op deze verder kale DVD.