Theo van Gogh 1 – Blind Date / 06

Nathan Strik
16-11-2002

4.2

Theo van Gogh 1 – Blind Date / 06 (DVD)

Theo van Gogh staat bekend om zijn spraakmakende manier van interviewen en zijn vaak shockerende uitlatingen. Toch is hij ook een filmmaker die een behoorlijk oeuvre aan speelfims op zijn naam heeft staan. Op deze DVD staan twee van deze films. De film 06 uit 1994 en Blind Date, dat twee jaar later uitkwam.

06 gaat over Sara en Thomas (Ariane Schluter en Ad van Kempen). Ze kennen elkaar via een 06-lijn en nu belt Sara één keer per week naar Thomas voor heftige telefoonseks. De twee zijn allebei wanhopig op zoek naar menselijk contact en vinden een vreemd genoegen in de wekelijkse telefoontjes. Niet alles is echter koek en ei en het loopt al snel uit op een keiharde telefoonoorlog. Deze film, kleinschalig en met een laag budget geschoten in een periode van enkele dagen, is redelijk rechtlijnig van opzet. Er wordt gebruik gemaakt van slechts twee locaties: het huis van Sara, een eenzame vrouw, en het huis van Thomas, een mislukte architect. Door deze beperking die van Gogh zichzelf oplegt, ligt het accent steeds op de hoofdrolspelers. De acteurs doen het goed, zeker gezien het korte draaischema van de film en de spanningen tussen de twee zijn goed merkbaar. De sex in deze film komt trouwens, anders dan de cover doet vermoeden, vaak niet verder dan wat masturbatiescènes en zelfs dan houdt van Gogh de beeldvoering nog suggestief. Mensen die op zoek zijn naar een film met veel bloot zullen dan ook van een koude kermis thuiskomen. De film is qua taalgebruik af en toe behoorlijk plat en dat zal ook niet iedereen aanspreken.

In Blind Date zien we Pom en Katja (Peer Mascini en Renée Fokker), twee ouders die recentelijk hun dochtertje bij een auto-ongeluk verloren hebben. Door middel van contact-advertenties waarbij ze steeds een andere rol aannemen proberen ze hun gevoelens te tonen en weer dichter bij elkaar te komen. Deze film blinkt uit door de dialogen. Alhoewel soms nog best behoorlijk plat, zijn de gesprekken geloofwaardig en interessant om te horen. Complimenten dus aan Kim van Kooten, die de dialogen schreef. Deze film kwam twee jaar na 06 uit en is, net als zijn voorganger, kleinschalig van opzet. De hele film is opgenomen op locatie in het Hilton-hotel en speelt zich voor het grootste deel af op één set. Deze film blinkt uit door het goede acteerwerk van beide hoofdrolspelers en sprak toch iets meer aan dan 06. Ook bij deze film werkt de cover enigszins misleidend. Het is vooral een dialoogfilm, opgedeeld in verschillende situaties waarin Pom en Katja hun rollenspelletjes spelen. Af en toe zorgt het overleden dochtertje voor een voice over die zeer effectief werkt en de film een duidelijk hart geeft. De film bouwt gestaag naar een mooie ontknoping, die zowel poëtisch als tragisch is. Met recht was deze film dan ook winnaar van een Gouden Kalf voor beste regie, beste acteur en beste actrice.

Van de twee films op deze DVD sprak vooral Blind Date het meeste aan. Het is jammer, maar 06 is eigenlijk net een beetje te plat en oninteressant. Dit helpt het gemiddelde voor de inhoud van de DVD naar beneden.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 1994
Speelduur: 173 min
Beeldverhouding: 1.60:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Prime Time Entertainment
EAN: 8712806036566

De twee films staan niet-anamorf op deze DVD-9 (twee lagen). Het vreemde is dat de films niet elk op één laag staan, maar dat er in het begin van Blind Date een korte lagenwissel zit. Deze is niet super storend, maar valt wel op. 06 is vastgelegd met een beeldverhouding van 1.60:1, wat net iets afwijkt van het originele formaat van de film (1.66:1) en Blind Date staat met een beeldverhouding van ongeveer 1.52:1 op de DVD. Natuurlijk is het jammer dat de films niet anamorf op de DVD staan, maar met deze ratio´s is de winst die met een anamorfe transfer behaald kan worden ook niet zo groot, geen echte ramp dus. Wel een afknapper is de beeldkwaliteit zelf, die niet bepaald spectaculair genoemd mag worden. De scherpte van het beeld valt wat tegen en het schaduwdetail is gewoon ronduit slecht te noemen. Tevens zitten er een behoorlijk aantal ongerechtigheden in de transfer zoals telecine problemen (wiebelend beeld), beeldruis, filmvlekjes en flink wat compressie artefacts. De randen om personen en objecten zijn ook niet helemaal vloeiend, maar vertonen wat fijne vervormingen die doen vermoeden dat de films van een analoge master op DVD zijn gezet. Vooral bij Blind Date is dit goed merkbaar. Onvoldoende dus.

De films hebben allebei een Dolby Digital 2.0 stereo track (224 kb/s). De tracks klinken niet super levendig, maar de dialogen zijn goed te verstaan. Jammer is dat er wat lichte ruis is waar te nemen die vooral in stille stukken op zal vallen. Over het algemeen zijn de tracks goed te beluisteren en klinken slechts wat vlak. Wat wel erg vreemd is, dat is dat de aanwezige commentaartrack bij 06 in Dolby 4.0 (448 kb/s) en bij Blind Date in Dolby 5.0 (448 kb/s) op de schijf staat. Een ietwat vreemde keuze dus voor een commentaartrack waarbij slechts het monotone stemgeluid van Theo van Gogh te horen is. Maar goed, afgezien van dit soort vreemde verschijnselen is het geluid dus gewoon netjes op DVD gezet en past goed bij deze films, die toch zwaar leunen op de dialogen. Verwacht echter niets spectaculairs.

De enige aanwezige extra´s zijn twee commentaartracks van de heer van Gogh. Deze tracks zijn allebei interessant voor diegeen die meer wil weten over de productie en intentie van de films. Van Gogh vertelt rustig en vooral de anecdotes maken het commentaar interessant. Er vallen wel wat stiltes, maar over het algemeen weet van Gogh er een boeiend commentaar van te maken. Soms vervalt hij wel in het aanvallen van wat bekende Nederlanders en collega´s, maar dit komt slechts incidenteel voor en is ook wel weer reden voor een glimlach. En als je hier niet van houdt kun je jezelf ook altijd nog vermaken door te tellen hoeveel sigaretten van Gogh tijdens het commentaar opsteekt. Klein puntje van kritiek betreft de authoring van deze DVD. Bij het selecteren van de commentaartrack van Blind Date krijg je ineens de andere film (06) te zien met commentaar. De enige manier om dus het commentaar bij Blind Date te kunnen luisteren is om de film zonder commentaar te starten en handmatig over te schakelen naar de tweede track met de “audio”-toets op je afstandsbediening. Een klein slordigheidje dus. Verder staan er geen extra´s op de DVD, maar gezien de korte tijd waarin de films gedraaid zijn is er natuurlijk geen sloot aan achter-de-schermen materiaal verkrijgbaar. De commentaren zijn dus de enige twee extra´s en gelukkig dus twee interessante extra´s die echt wat toevoegen aan de film.

Deze DVD stelt op het technische vlak ietwat teleur. Vooral de beeldkwaliteit is beneden gemiddeld en had beter gekund. De authoringfout met de audiocommentaren is slordig, maar gelukkig is er omheen te werken. De voornaamste reden om deze DVD te kopen is dus de twee films, die allebei zo hun charme hebben. Vooral Blind Date springt eruit qua acteerwerk en een origineel verhaal. De ietwat misleidende hoes zet bepaalde mensen misschien op het verkeerde been, want nietsverhullend naakt is echt ver te zoeken in deze films. Gelukkig maar, want de manier waarop in deze films omgegaan wordt met relaties en seks is een voorbeeld voor veel Nederlandse filmmakers. Een DVD dus met twee films van een bijzondere regisseur, jammer alleen dat deze DVD niet alle mogelijkheden uit het medium haalt die erin zitten.