Simpsons, The: Halloween Special

11-11-2002

8.3

Simpsons, The: Halloween Special (DVD)

Halloween Special is een DVD met vier afleveringen van The Simpsons, ieder bestaand uit een drietal korte griezelavonturen. Achtereenvolgens zien we:

Treehouse of Horror V (Seizoen 6, Aflevering 5): Als de Simpsons op vakantie gaan naar een verafgelegen landhuis, zorgen de afwezigheid van bier en TV ervoor dat Homer doordraait. Bart is de enige redding, omdat hij begaafd is met ‘The Shinning’. Homer zorgt wederom voor problemen in ‘Time and Punishment’, als hij met behulp van een broodrooster terugreist in de tijd en hierdoor de geschiedenis verandert. Daarna zie je in ‘Nightmare Cafeteria’ hoe de schooldirecteur tegelijkertijd het overschot aan nablijvers en het tekort aan kwaliteitsvlees oplost.

Treehouse of Horror VI (Seizoen 7, Aflevering 6): In ‘Attack of the 50ft Eyesores’ maken reusachtige tot leven gekomen reclamemascottes de stad onveilig. Vervolgens zien we in ‘Nightmare on Evergreen Terrace’ hoe Willy de dood vindt bij een ongeluk op school. Maar zelfs na zijn dood zint hij op wraak. Tenslotte ontdekt Homer tot zijn grote verbazing een derde dimensie in ‘Homer3’.

Treehouse of Horror VII (Seizoen 8, Aflevering 6): Tot zijn schrik ontdekt Bart dat hij een slechte tweelingbroer heeft in ‘The Thing and I’. In ‘The Genesis Tub’ creëert Lisa een nieuwe levensvorm, miniatuurmensjes die Lisa als god zien en Bart als de duivel. Het laatste verhaal, ‘Citizen Kang’, toont hoe twee buitenaardse wezens ten tijde van de presidentsverkiezing de rollen van Bob Dole en Bill Clinton aannemen. Hun plan voor heerschappij over de wereld kan alleen worden verijdeld door Homer.

Treehouse of Horror XII (Seizoen 13, Aflevering 1): In ‘House of Wacks’ wordt het leven van de Simpsons in hun nieuwe, volledig geautomatiseerde huis geterroriseerd door de op hol geslagen huiscomputer (een gastrol van Pierce Brosnan). In de tweede vertelling, ‘Curse of the Dummy’, wordt Homer vervloekt door een waarzegster. Daar heeft vooral zijn gezin erg onder te leiden. Als laatste zien we in ‘Wiz Kids’ hoe de kinderen op de magische school van Springfield onderwezen worden in het veranderen van kikkers in prinsen.

Vanaf het tweede seizoen is het traditie geworden dat bedenker Matt Groening en de zijnen de kijkers rond Halloween trakteren op een Simpsons-aflevering die anders is dan gebruikelijk. In deze episodes ligt de nadruk op korte horrorverhalen met een vleugje science fiction, vaak geïnspireerd door klassieke films uit het genre (op deze DVD onder andere The Shining en Nightmare on Elm Street). Uiteraard wordt dit alles overgoten met de typische Simpsons-humor waar een groot deel van de populariteit van de serie aan te danken is. Na eerder verschenen Simpsons-compilaties als Backstage Pass en Film Festival, waarin respectievelijk de thema’s muziek en film centraal stonden, komt op de DVD ‘Halloween Special’ een viertal van deze griezelige afleveringen aan bod. Aardig weetje: de 3D-versie van Homer Simpson in Treehouse of Horror VI werd gemaakt door Pacific Data Images, die we tegenwoordig natuurlijk allemaal kennen van het mega-succesvolle Shrek.

Genre: Animatie, Komedie/Humor, TV
Jaar: 2002
Speelduur: 88 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626012474

• Special Featurette with Kang and Kodos (3 min.)

De horroravonturen van The Simpsons staan zoals verwacht in de standaard TV-verhouding van 1.33:1 op het scherm (en uiteraard niet in het op de cover vermelde 1.85:1). De kwaliteit van het beeld is redelijk, al valt op dat de weergave van de meest recente aflevering (Treehouse of Horror XII uit 2001) kwalitatief ietsje beter is dan die van de overige drie. Maar goed, over het algemeen heeft het beeld van de afleveringen een acceptabele scherpte, is het vrij van artefacting en bevat het weinig storende edge enhancement. De ondertiteling is goed geplaatst en prima leesbaar, al vind ik het persoonlijk nogal storend dat bepaalde zaken ‘vernederlandst’ zijn. Zo worden bijvoorbeeld de namen van Amerikaanse bekendheden vervangen door hun Nederlandse tegenhangers, zodat je niet vreemd moet opkijken als je ‘Catherine Keyl’ of ‘Yomanda’ voorbij ziet komen in de ondertiteling.

Het geluid van de vier afleveringen staat in het oorspronkelijke Dolby Surround-formaat op het schijfje, in de vorm van een Dolby Digital 2.0-track (192kbit/s). Zoals verwacht ligt de nadruk op de voorkanalen, die een redelijke spreiding ten gehore brengen. Op bepaalde momenten wordt de ruimtelijkheid vergroot door muziek en effecten uit het mono-surroundkanaal. Dialogen zijn prima te verstaan, en het geluid is vrij van ruis. Echt spectaculair is het allemaal niet, maar voor een TV-serie is het geluid prima in orde.

Evenals de andere Simpsons compilatie-DVD’s heeft ook Halloween Special slechts een enkele toevoeging. In dit geval vindt je onder ‘Special Featurette with Kang en Kodos‘ een drie minuten durende aaneenschakeling van fragmenten rond de twee buitenaardse wezens Kang en Kodos (1.33:1, DD 2.0, Nederlands ondertiteld).

De DVD Halloween Special bevat vier leuke Simpsons-afleveringen uit de Treehouse of Horror-reeks, die ieder bestaan uit drie korte griezelverhalen. De horroravonturen van het wereldberoemde gezin uit Springfield, die uiteraard doorspekt zijn met de typische Simpsons-humor, staan met acceptabel beeld en geluid op het schijfje. Qua extra’s valt er echter weinig te beleven. Desondanks een aardige DVD voor de vele Simpsons-fans.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.