Repli-Kate

23-10-2002

4.5

Repli-Kate (DVD)

Max (James Roday) is een sukkelige student die twijfelt of het hem ooit lukt een relatie te hebben met een vrouw. Zijn studievriend Henry (Desmond Aksew) denkt daar anders over, vrouwen zeuren je toch altijd maar aan je kop over allerhande dingen. Dan ontmoeten ze Kate (Ali Landry), die een stuk wil schrijven over genetische biologie en dat is nou toevallig het expertise veld van Max. Max werkt bij professor Jonas (Eugene Levy) in het team dat zich bezig houdt met klonen. Gedurende de middag vraagt Kate in het laboratorium van alles en demonstreren Max en Henry het kloonproces. Het gekloonde muisje bijt Kate waardoor druppels bloed op een onderzoeksglaasje komt. Eind van de dag wordt Kate opgehaald door haar vriend, een rockster in een snelle raceauto. Max’ dromen vallen weer in duigen.
Die avond is Max nog in het lab aan het werk met het klonen als hij een onderzoeksglaasje met bloed in het kloonapparaat stopt. Tot zijn grote verbazing gebeuren er allerlei rare dingen en staat er opeens een perfecte kopie van Kate voor zijn neus. Volgens Henry is deze Repli-Kate hun kans een droomvriendin te creëren. Ze zorgen ervoor dat Repli-Kate de hele dag sport kijkt, bier drinkt, pizza’s eet en voortdurend zin heeft in seks. Een man in een verrukkelijk vrouwenlichaam dus.
Maar de volgende dag is de echte Kate weer in het lab. Zij heeft het uitgemaakt met de rockster en heeft van professor Jonas toestemming om voor haar stuk wat langer in het lab rond te kijken. Zij is vooral geïnteresseerd in Max, die beseft dat hij moet voorkomen dat Kate en Repli-Kate elkaar ontmoeten. En hij vraagt zich af of een vrouw die net zo doet als een man en altijd maar seks wil echt zo fantastisch is.

Het thema over het creëren van een perfecte vrouw is niet nieuw, denk maar aan de film Weird Science. Maar in Repli-Kate heeft schrijver Stuart Gibbs daar nog iets aan toegevoegd. Want wat is een perfecte vrouw? In deze film word je als man een spiegel voor gehouden, de gekloonde vrouw in Repli-Kate doet precies wat mannen ook altijd doen. En als je dat zo ziet, geeft dat een heel ongemakkelijk gevoel. Okay, het is een beetje stereotype en wat aangedikt ingevuld en natuurlijk doen niet alle mannen zo, alhoewel? Als je daarna ook nog wat stuntelende personen hebt en situaties waarbij het origineel en de kloon elkaar niet mogen ontmoeten, heb je de ingrediënten voor een leuke komedie. Maar wat verwacht je ook anders van de producers van American Pie.
In deze film is Ali Landry de verpersoonlijking van de perfecte vrouw. Landry was in 1996 Miss USA en is vooral bekend geworden door een Doritos reclame die in 1998 tijdens de pauze van de Superbowl is uitgezonden. Maar ze is niet alleen mooi, acteren kan ze ook. Met de rollen Kate en de kloon Repli-Kate zet ze een nette acteerprestatie neer.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2002
Speelduur: 92 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045201920

De film staat in de originele beeldverhouding 1.78:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is uitstekend. Het scherpe en heldere beeld is contrastrijk en bevat voldoende detaillering. De kleuren zijn mooi en heel natuurlijk. Het beeld is vrij van ongerechtigheden in het beeld, alleen is af en toe te zien dat edge enhancement is toegepast.
De film is verdeeld in 13 tracks. De DVD is van het type DVD-5, wat betekent dat hij enkelzijdig en enkellaags is. Dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de schijf. Ook over de soundtrack geen klagen. Uiteraard bij dit type film geen spectaculaire effecten. De soundtrack is vooral dialoog ondersteund door muziek. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De achterkanalen worden gebruikt voor de ruimtelijkheid. In enkele scènes zitten wat effecten waarbij de achterkanalen ook nadrukkelijk worden gebruikt. Ook het LFE kanaal wordt in deze scènes gebruikt. De dynamiek, het verschil tussen hard en zacht, van de soundtrack is goed. De stemmen komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker en zijn goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn eenvoudige statische plaatjes met achtergrondmuziek. Op de DVD staat geen enkele extra, behalve enkele promotionele trailers van andere titels van RCV.

Repli-Kate is een onderhoudende komedie waarbij het mannelijke ideaalbeeld van de perfecte vrouw op de korrel wordt genomen. Ondanks de voorspelbaarheid zijn de komische situaties in de film ruim aanwezig. De film staat met uitstekende beeld- en geluidskwaliteit op de DVD. Extra’s staan niet op deze DVD. Dat is jammer, want buitenlandse uitgaven van deze film hebben extra’s als een commentaartrack en verwijderde scènes. Wij moeten het doen met deze kale ‘vanilla’ uitgave.