Belle en het Beest / Beauty and the Beast (SE)

16-10-2002

9.6

Belle en het Beest / Beauty and the Beast (SE) (DVD)

Belle is een pientere jonge vrouw die zich, in tegenstelling tot haar dorpsgenoten, meer interesseert voor boeken dan voor stoere mannen. Tot groot verdriet overigens van Gaston, een egocentrische met zichzelf ingenomen stoere kerel. Ieder meisje valt voor Gaston, maar hij valt voor Belle en die moet niks van hem weten. Belle’s vader is uitvinder en gaat met zijn uitvinding met paard en wagen op weg naar een tentoonstelling. Onderweg komt hij bij een spookachtig kasteel en wordt daar gevangen genomen door een vervaarlijk uitziend beest. Belle gaat naar haar vader op zoek en komt ook bij het kasteel. Nieuwsgierig en bang loopt zij naar binnen, gadegeslagen door een Kandelaar en een Pendule. Niet kort daarna ontmoet ook Belle het verschrikkelijke beest. Zij biedt aan te blijven als haar vader wordt vrijgelaten en zo blijft Belle alleen en bang achter. Heel langzaam groeit een band tussen haar en Het Beest en komt Belle achter het donkere geheim van het kasteel en haar betoverde personeel. Dit betoverde personeel denkt dat Belle diegene is die de vloek die op het kasteel en haar bewoners rust, zal kunnen verbreken. Ondertussen probeert de vader van Belle de dorpelingen zover te krijgen Belle te bevrijden van het verschrikkelijke beest. Onder aanvoering van Gaston gaan de boze dorpelingen naar het kasteel om Belle te bevrijden en voor eens en altijd met Het Beest af te rekenen.

Het duo Gary Trousdale en Kirk Wise maakten met Belle en Het Beest, ofwel Beauty and the Beast een wereldhit. Belle en het Beest, Disney’s 30ste klassieker, wordt wel beschouwd als een van de meest magische animatiefilms, die ooit door de Disney Studios gemaakt zijn. De tekenfilm is in ieder geval de meest succesvolle tekenfilm van Disney van de afgelopen decennia geweest. De film was de eerste avondvullende tekenfilm in de geschiedenis die een Oscar nominatie kreeg voor de beste film. En daarmee ook de enige, omdat voor animatiefilms nu een aparte Oscar categorie is gemaakt.
Nog vijf andere Oscar nominaties vielen de film ten deel en uiteindelijk werden de Oscars voor de gehele soundtrack en de titelsong, gezongen door Celine Dion, daadwerkelijk toebedeeld. De prachtige muziek van Alan Menken, die in de jaren ’90 bijna alle Disney Classics van muziek voorzag, kreeg nog diverse andere nominaties en prijzen.
Met Beauty and the Beast zette Disney haar samenwerking met Silver Screen Partners (tegenwoordig Pixar), waarmee ze een jaar daarvoor begon met De Reddertjes in Kangoeroeland, voort. De legendarische ballroomscène, waarbij de camera rondom Belle en het Beest beweegt, terwijl ze samen walsen in een op het Paleis van Versaille geïnspireerde balzaal, was alleen mogelijk door gebruik te maken van de computer.
Niet lang na het verschijnen van de tekenfilm is, dankzij de mooie songs van Howard Ashman en Alan Menken, ook een musicalversie van Belle en het Beest gemaakt. Deze musical kende een song die niet in de originele film zat. In de musicalversie wist Alan Menken dit liedje een juiste plaats te geven, iets dat bij de film niet lukte. Maar nu is dit liedje, met de Engels titel Human Again, toch nog aan de film toegevoegd. Disney heeft hiervoor 8 minuten nieuw filmmateriaal getekend geheel in stijl van de originele film. Twee jaar heeft een team van Disney gewerkt aan de restauratie van de film en het toevoegen van deze nieuwe scène. Met wereldwijd gepatenteerde technieken is de film beeld voor beeld opnieuw gemaakt, zijn computer gegeneerde modellen opnieuw aangesproken en is ook het geluid hersteld en geremixt in surroundgeluid.

Belle en het Beest is de tweede film, na Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen, die Disney uitbrengt in de zogenaamde Platinum Serie, ook wel Milestones genoemd. Elk jaar brengt Disney één bijzondere film uit haar catalogus uit die een hele bijzondere behandeling krijgt. Dit jaar dus Belle en het Beest. De film is in twee versies op de mark gebracht, een enkel-DVD uitvoering, met de verlengde versie van de film en enkele extra’s. En daarnaast een ‘speciale uitvoering’ in een 2-disc Deluxe DVD set. In deze set vind je drie betoverende versies van de film:
- de originele theater release (80:55 minuten)
- de nieuwe uitvoering met de extra scène (87:28 minuten)
- een ‘uitvoering werk in ontwikkeling’ versie (80:55 minuten).
Deze laatste versie is heel bijzonder en is zelden vertoond. Disney heeft deze versie gebruikt op een screening voor de oorspronkelijke première van de film in oktober 1991 op het Filmfestival van New York. Deze versie is door Disney eerder op Laserdisc uitgebracht. De Deluxe DVD set heeft ook een bijzonder uitgebreide verzameling extra’s meegekregen, zie hieronder bij Extra’s.
De 2-disc Deluxe DVD set is gebruikt voor deze recensie.

Regisseur

Gary Trousdale

Acteurs

Genre: Animatie
Jaar: 1991
Speelduur: 87 min
Verpakking: Digipack
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8711875942273

• Gesproken toelichting
  • Drie betoverde versies van de film
  • Introductie op de ‘Uitvoering werk in ontwikkeling’ versie van de film
  • Spel – Verbreek de betovering
  • Spel – Uitvindingswerkplaats van Maurice
  • Sing-Along Song
  • En nog veel meer op de 2e disc waaronder
  • - Pendule en Lumiere met alles over het ontstaan van Belle en het Beest
  • - Barstje met veel over Disney’s Magie
  • - Mevrouw Tuit met Het verhaal achter het verhaal

Alle drie filmversies staan in hun oorspronkelijke aspect ratio voor de bioscoop 1.85:1 anamorf op de DVD. Zoals al gezegd, het beeld is volledig gerestaureerd en dat laat zich zien. Nog nooit zul je Belle en het Beest zo mooi hebben gezien als op deze release. De kleuren zijn werkelijk prachtig, doen bijzonder natuurlijk aan en zijn mooi vol en verzadigd. Ook het contrast en het zwartniveau zijn perfect. Het beeld is uitermate scherp en zeer detailrijk. De film is alweer 10 jaar oud, maar door het restauratieproces zit er werkelijk geen enkel foutje in de film. Beeldfouten komen niet voor. Alleen zijn af en toe compressiefouten zichtbaar. Vooral in egale vlakken kun je soms wat blokvorming zien die hierdoor ontstaat. Op een gewone televisie valt dit nauwelijks op en overheerst het scherpe, fel gekleurde beeld.
De film is prima verdeeld in 21 chapterstops (22 voor de verlengde versie). Enig puntje van kritiek hier is, zoals voor bijna alle Buena Vista uitgaven, dat de ondertiteling te hoog in het beeld staat. Buena Vista vindt dit trouwens zelf ook, maar hier wordt een en ander bepaald in Amerika (Burbank). Ondertiteling is iets dat specifiek voor ons (en de Scandinavische landen) geldt. Buena Vista probeert wel om dit verbeterd te krijgen.

Zowel de Engelse als de Nederlandse soundtrack zijn gerestaureerd en opnieuw gemixt, nu in Dolby Digital 5.1 surround geluid. Beide tracks hebben een bitrate van 384 kb/s.
En ook hier niets dan lof. De Engelse soundtrack klinkt prima. De soundtrack heeft de nadruk op de voorkanalen. De geluidsbeeld van de Engelse soundtrack is erg breed met een uitstekende stereospreiding. De surrounds worden voornamelijk gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en het weergeven van omgevingsgeluiden. Maar bij diverse scènes worden de surroundkanalen uitstekend gebruikt. Neem de openingssong ‘Belle’, waarin de stemmen van de dorpsgenoten uit de achterkanalen komen. Verder worden de surrounds goed gebruikt voor enkele speciale effecten als het onweer en de jankende wolven in de sneeuwstorm. Indrukwekkend is ook het gebruik van het LFE kanaal dat een mooie diepe dimensie aan de muzikale soundtrack geeft. En let hier met name op het gebrul van Het Beest, dat indrukwekkend klinkt. Prachtig. De stemmen komen natuurlijk netjes uit de centerspeaker.
De Nederlandstalige soundtrack klinkt ook goed, zij het daar het geluidsbeeld hier een beetje anders is. In ieder geval klinkt deze soundtrack zachter en zijn de stemmen veel meer naar voren gebracht. De balans tussen de stemmen en de rest van de soundtrack is daarmee niet helemaal optimaal. Ook is de soundtrack niet zo mooi breed als de Engelse versie. De Engelse soundtrack klinkt als geheel toch beter. De nasynchronisatie is uiteraard van een hoog niveau.
Heel kunstig is dat de toegevoegde scène qua stemmen (maar ook qua beeld) totaal niet opvalt. Technisch is deze scène zo goed gemaakt dat het lijkt alsof deze er altijd al in heeft gezeten.

Zoals al gezegd, deze 2-disc Deluxe DVD set staat bol van uitstekende extra’s.
De eerste disc, met de drie film versies, heeft breedbeeldmenu’s in het Nederlands, het Engels en het Frans. Het openingsmenu is een korte animatiefilm op zich. Alle menu’s zijn geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid.

Op de eerste disc staan zoals gezegd de drie versies van de film, die via de menukeuze Setup te kiezen zijn. Daarnaast nog enkele extra’s op de eerste disc. Zo is de verlengde versie van de film voorzien van audiocommentaar (DD2.0 – 192 kb/s). Producer Don Hahn, regisseurs Kirk Wise en Gary Trousdale en componist Alan Menken geven een plezierig en zeer informatief en onderhoudend commentaar. Het commentaar is Nederlands ondertiteld.
Op het hoofdmenu staat nog de keuze ‘Verbreek de betovering’ een korte 51 seconden durende introductie op een spel op disc 2. In 4x3 beeldformaat met DD2.0 Surround (192 kb/s) geluid, zonder ondertiteling.
Onder de menukeuze ‘Bonusmateriaal’ zijn nog te vinden:
- Keuze voor de drie versies van de film;
- Instellen van het audiocommentaar bij de speciale uitvoering van de film;
- Introductie op de versie ‘Werk in Uitvoering’ (32 seconden), door producer Don Hahn. In 1.78:1 anamorf beeldformaat met DD2.0 (192kb/s) geluid en Nederlands ondertiteld.
- Spel – Uitvindingswerkplaats van Maurice. Een vraag en antwoordspel voor de kleine jeugd. De beloning is een code die je nodig hebt voor het spel op de tweede disc, waarbij je toegang moet verschaffen tot de verboden westelijke vleugel. Dit spel begint met een 51 seconden durende introductiefilmpje, 4x3 formaat, DD2.0 (192 kb/s) geluid, Engels of Nederlands gesproken zonder ondertiteling. Dit filmpje is ook los te zien onder de keuze, ‘Spel – Verbreek de betovering’ en op het hoofdmenu de keuze ‘Verbreek de betovering’. Waarom dit zo is opgezet, is me onduidelijk.
- Sing-along song, wederom de film, maar nu zijn alleen de liedjes ondertiteld zodat je mee kunt zingen. Deze ondertiteling is in het Engels en Nederlands beschikbaar onder elke versie van de film.
Op het hoofdmenu is ook nog een keuze ‘Paris’, alleen is deze keuze niet gevuld.

De rest van de extra’s staan op de tweede disc en geven vele uren extra kijkplezier. In deze recensie krijg je een samengevat overzicht van deze vele extra’s.
De tweede disc begint ook met een leuk geanimeerd 4x3 formaat menu. Leuke Nederlands (of Frans) gesproken teksten begeleiden je in het maken van een keuze. Alle extra’s op deze disc zijn in 4x3 standaard formaat met DD2.0 (192 kb/s) geluid. De extra’s zijn Engels gesproken met Nederlandse ondertiteling. De meeste van de extra’s worden ingeleid door producer Don Hahn. De extra’s zijn ondergebracht in drie verschillende menukeuzes.

Menu ‘Pendule & Lumière’ (dat via het hoofdmenu ‘Kom Erbij’ als menutitel heeft). Op dit menu maar liefst tien vervolgkeuzes:
- ‘Het ontstaan van Belle en het Beest’ (1:28 minuten), een korte video over de diverse bestaande versies en variaties van het verhaal Belle en het Beest, dat zijn oorsprong vindt in 1756.
- ‘Ontwikkeling’, met twee keuzes ‘Het overbrengen van het verhaal naar het scherm’ (2:15) en ‘Beeldmateriaal eerste presentatie’ (2:52) waarin we de eerste stappen van het ontwikkelingsproces van de tekenfilm zien.
- ‘Verhaal’, met vier keuzes waarin vooral de keuzes ‘Alternatieve versie Kom Erbij’ (4:59) en ‘Niet gebruikte song Human Again’ (6:58), met introductie door producer Don Hahn (7:45) de zeer moeite waard zijn.
- ‘Muziek’, vier keuzes over de muziek die zo belangrijk is in deze film. Met ‘Muzikale Magie’ (2:42) over de componisten Alan Menken en Howard Ashman en ook hier weer aandacht voor de nieuwe muziekscène Human Again (6:58 – ja dezelfde als onder keuze Verhaal), met introductie door Alan Menken (7:41). Maar ook de oorspronkelijk muziek voor de laatste scène Transformatie (2:03).
- ‘De personages’, drie keuzes met ‘De kracht van de personage’ (3:58) waarin duidelijk wordt gemaakt dat het karakter nog belangrijker is dan het verhaal. Maar ook het casten van de stemmen bij de karakters in ‘Vocale helden’ (5:01) en een ‘Kunstgalerij Personages’ met weer negen vervolgkeuzes met uitleg over de verschillende karakters in de film en een grote aantal tekeningen.
- ‘Productieontwerp’, drie keuzes over de art directie van de film. Eerst een video ‘De productie is gereed’ (3:11), dan twee mooie 3D galerijen onder ‘Ruwe schetsen en ontwerp’ en ‘Lay-outs en achtergronden, beide met veel beeldmateriaal.
- ‘Animatie’, vier keuzes die meer vertellen over het vormgeven de karakters in ‘Animatie’ (6:49), het proces van schets naar definitief ontwerp in ‘Animatietesten, ruwe en definitieve’ (4:55), een pentekening van de transformatiescène (5:29), met toelichting van tekenaar Glen Keane (3:13).
- ‘Kneepjes van het vak’, over de rol van de computer bij het animatieproces in ‘Animatie met computer’ (2:36) en ‘Camerabewegingen test’ (2:10).
- ‘Release en reactie’, met maar liefst acht vervolgkeuzes. Alles over de preview van de film, de release en alles daar rondom heen, de prijzen die de film heeft ontvangen inclusief een galerij van promotiemateriaal. Ook de video ‘Beauty and the Beast’ van Celine Dion en Peabo Bryson, met introductie door een Nederlands gedubde Celine Dion. Maar ook een korte video over de aan aids overleden liedjesschrijver Howard Ashman (3:30). Ashman overleed 6 maanden voor de première van de film.
- ‘De Broadway Musical’, de film met de vele muziekliedjes vormde de basis voor een musical uitvoering. Meer hierover in ‘Naar Broadway’ (3:27) en wederom een tweetal 3D galerijen met veel beeldmateriaal.
- ‘De speciale uitvoering’, een korte video over het ontstaan van de uitgebreide versie van de film (3:07).

Menukeuze ‘Barstje (dat via het hoofdmenu ook weer ‘Kom Erbij’ als menutitel heeft), met een drietal keuzes die dankzij snelle montage en drukke muziek de jeugd mee zal aanspreken.
- ‘Disney’s Magie in Animatie’, een documentaire van 14:31 minuten in zeven onderdelen (introductie, storyboard, ontwerp personages, animatie, animatie-effecten, computeranimatie en geluidseffecten).
- ‘De muzikale uitdaging van Barstje’, een geheugenspel voor de jeugd.
- ‘Muziekvideo Beauty and the Beast uitgevoerd door Jump 5’, een moderne uitvoering van deze titelsong (4:03), beeldformaat 1.85:1 letterbox.

Menu ‘Mevrouw Tuit (dat ook nu weer via het hoofdmenu ‘Kom Erbij’ als menutitel heeft), met een viertal vervolgkeuzes.
- ‘Belle en het Beest The Making Of’, een documentaire van 28:05 minuten over de totstandkoming van de film, ingeleid door Celine Dion. Een samenvatting van de losse keuzes die te vinden zijn onder menukeuze ‘Lumière en Pendule’.
- ‘Het persoonlijkheidsspel van Mevrouw Tuit’, een aardig spel voor de jeugd. Met een onderverdeling voor jongens en meisjes. Door een vraag en antwoord spel kun je erachter komen op welk karakter uit de film je het meeste lijkt.
- ‘Het verhaal achter het verhaal’, Celine Dion en andere bekende sterren vertellen de fascinerende verhalen over het ontstaan en de geschiedenis van een aantal van Disney’s mooiste films. Althans dat is de beschrijving, maar helaas is dit onderdeel Nederlands gedubbed.
- Muziekvideo Beauty and the Beast’, door Celine Dion en Peabo Bryson. En die hadden we al eerder gezien.

En een easter egg hoort er natuurlijk ook bij. Zoek zelf of kijk op onze easter egg pagina.

In de 2-disc Deluxe DVD set zijn de 2 schijven samengebracht in een mooie uitvouwbare digipack en zit het geheel in een bijzondere mooie en chique kartonnen slipcase met gouden opdruk. Bij deze set zit een leaflet van tien pagina’s met toelichting van Don Hahn, de menustructuur van disc 2, een kort uitleg van enkele extra’s en natuurlijk de tracklisting van beide versies van de film.

Tja, wat moeten we hier nog zeggen. Belle en het Beest is één van Disney’s mooiste klassiekers. Alhoewel de film nog maar tien jaar oud is, kun je hier echt spreken van een klassieker. Een leuk verhaal op een echt magische manier verteld zoals alleen Disney dat (weer) kan. De Oscar winnende muziek van Alan Menken en Howard Ashman is prachtig. Terecht is deze film opgenomen in de Milestones van Disney, resulterende in een al even magische DVD uitvoering. Magie omdat we op de DVD maar liefst drie verschillende versies van de film terugvinden. Beeld en geluid hebben bijzondere aandacht gekregen en zijn opgeknapt met gepatenteerde technieken. Je kunt daardoor genieten van een prachtige beeldkwaliteit en een uitstekend geluid. Toch een kritisch kanttekening bij de beeldkwaliteit die niet helemaal vrij is van compressiefouten. Deze fouten vallen weliswaar niet direct op bij het bekijken op televisie, maar waren niet nodig geweest. Het geluid van de Engelse versie is uitstekend, de Nederlandse versie is ook heel mooi, maar toch iets minder mooi dan de Engelse versie. Ook magie zijn de extra’s. Haast teveel om op te noemen, maar goed voor enkele uurtjes onderhoudend en zeer informatief vermaak. En allemaal Engels gesproken en Nederlands ondertiteld. Kortom een zeer geslaagde en bijzondere uitgave met maar één advies: direct kopen!