Verdict, The

23-10-2002

6.7

Verdict, The (DVD)

Frank Galvin (Paul Newman) was ooit een prima advocaat. Maar nu slijt hij zijn dagen met teveel alcohol in de locale bar achter een pinbal automaat. Werk heeft hij niet meer. Om Frank te helpen, geeft zijn enige vriend Mickey (Jack Warden) hem een nieuwe klant. Het zijn Sally (Roxanne Hart) en Dick Doneghy (Dick Doneghy) die het katholieke ziekenhuis, waar Sally’s zuster Deborah ligt, willen aanklagen. Vier jaar geleden is Deborah door fouten van de doktoren tijdens de bevalling in een coma geraakt. Sally en Dick willen smartengeld. Met moeite kan Frank zich voor de zaak interesseren. Als Frank Deborah in het ziekenhuis ziet liggen, gaat hij toch voor de zaak. Bisschop Brophy (Ed Binns) doet Frank direct een genereus bod. Maar Frank weigert. Ook de advocaat van het ziekenhuis, Edward J. Concannon, en rechter Hoyle (Milo O’Shea) raden Frank aan het bod te accepteren. De rechter lijkt meer op de hand van Concannon te zijn en het lijkt er helemaal op dat Frank de zaak nooit zal kunnen winnen. Toch zet Frank door en begint het proces.

Sidney Lumet heeft met The Verdict een rustig verlopend, goed opgebouwd rechtbank drama gemaakt. Hij neemt veel tijd om het karakter van Frank neer te zetten, die in de hele film constant tegen zichzelf, zijn alcohol verslaving en zijn angsten en onzekerheid vecht. Paul Newman heeft de rol van Frank met een enorm gevoel voor detail en expressie overtuigend neergezet. Dit is acteren op hoog niveau!
Het thema van een rechtszaak tegen een blunderende instantie, meestal een ziekenhuis, is niet nieuw. Alhoewel, je moet er wel rekening mee houden dat deze film alweer 20 jaar oud is. Na Lumet zijn er natuurlijk nog veel van dit soort films geweest.
Enerzijds heeft de film een aantal kenmerken die erg voorspelbaar lijken te zijn. Zoals een advocaat die alles tegen zich heeft, een rechter die ook nog eens tegen hem is en de dure advocaat van de tegenpartij die velen malen beter toegerust is met een heel team van deskundigen. Maar Lumet verstaat de kunst om er een zeer boeiend drama van te maken die constant je aandacht houdt. Zeer verdient heeft de film in 1983 maar liefst vijf Oscar nominaties en vijf Golden Globe nominaties gekregen.
Als je heel goed oplet, kun je tijdens het slotpleidooi van Newman tussen de mensen die in de rechtbank zitten een hele jonge Bruce Willis zien zitten.

Jaar: 1982
Speelduur: 125 min
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626011552

• Featurette
  • Behind The Scenes Gallery

Het filmbeeld staat in het originele 1.85:1 beeldformaat anamorf op de DVD. De leeftijd van de film verraadt zich wel in de kwaliteit van het beeld. Het beeld is niet zo scherp en gedetailleerd. Het beeld is veelal aan de donkere kant en de kleur van het beeld is enigszins grauw. Kleuren missen hun ‘glans’. In het beeld is edge enhancement toegepast, wat vaak duidelijk zichtbaar is. Ook zijn regelmatig spetters in het beeld te zien als gevolg van beschadigingen of vuil. Ook filmgrain is in sommige scènes zichtbaar. Kortom een redelijk beeld.
De film is verdeeld in 15 chapterstops. Deze DVD is van het type DVD-9 (enkelzijdig, dubbellaags), de laagwisseling is niet merkbaar geplaatst. De ondertiteling is wit, heeft een mooi klein lettertype, maar staat iets te hoog geplaatst in het beeld geplaatst.

De originele soundtrack van de film staat in Dolby Digital 2.0 surround (192 kb/s) op de schijf. Voor dit type film, wat vooral dialoog georiënteerd is, voldoet de soundtrack. De muziek komt met een goed stereobeeld uit beide speakers waarbij ook wat geluid uit de achterspeakers komt. De dialogen komen duidelijk verstaanbaar uit de centerspeaker. Het frequentiebereik is beperkt, wat vooral merkbaar is in het te kort aan hoog. Maar bij deze film is dat niet echt storend. De soundtrack is ruisvrij. Voor dit type film een soundtrack die goed voldoet.

De menu’s zijn statische plaatjes, in 16x9 breedbeeldformaat zonder achtergrondgeluid. Op de schijf staan een paar extra’s:

‘Commentary by Newman and others’, in DD2.0 – 96 kb/s. Een redelijk commentaar dat door de lage bitrate erg droog klinkt. Sidney Lumet begint trouwens met het commentaar en hoor je het meest. Niet ondertiteld.

‘Featurette’ (8:44 minuten), in 1.33:1 beeldformaat met DD2.0 - 192 kb/s geluid. Een soort van promotionele verlengde trailer van de film. Met enkele interviewfragmenten en scènes tijdens de opnames. Nederlands ondertiteld.

‘Theatrical Trailer’ (2:15 minuten), in 1.85:1 anamorf beeldformaat met DD2.0 - 192 kb/s geluid. De bekende standaard bioscooptrailer. Niet ondertiteld.

‘Behind The Scenes Gallery’, een zevental foto’s die tijdens de opnamen gemaakt zijn.

Sidney Lumet heeft met The Verdict een boeiend, goed opgebouwd rechtbank drama gemaakt. Hij heeft daarbij veel aandacht besteed aan het neerzetten van het karakter van Frank Galvin, de advocaat. Paul Newman speelt deze rol ontzettend goed waarbij de kracht vooral zit in de kleine details in zijn spel Fenomenaal.