Bangkok Dangerous

23-10-2002

4.5

Bangkok Dangerous (DVD)

Kong (Pavarit Mongkolpisit) is een doofstomme professionele huurmoordenaar. Hij probeert te overleven in het bittere straatleven van de achterbuurt van Bangkok. Kong voert zijn moorddadige werk met een kille en dodelijke precisie uit. Kong’s partner kan dit werk niet meer doen sinds hij door zijn hand geschoten is. Kong ontmoet op een avond in een drogisterij de zachtaardige Fon (Premsinee Ratanasopha). De warmte en liefdevolle aandacht die zij Kong geeft is volkomen nieuw voor hem. Kong leeft er van op, maar helaas komt Fon erachter wat Kong doet. Als de vriendin van zijn partner, die als danseres werkt in een nachtclub, wordt verkracht en zijn partner na een wraakactie koelbloedig wordt vermoord, slaan bij Kong de stoppen door.

De gebroeders Danny en Oxide Pang zetten met Bangkok Dangerous een keiharde actiefilm neer. Het bloed vloeit overvloedig, de pistolen knallen er op los en het keiharde geweld is zonder enige emotie. In de film wordt zeer weinig gesproken. Het zijn vooral brute geweldscènes afgewisseld met een paar achtervolging door de nauwe steegjes van Bangkok. Maar de wijze waarop het door deze broeders is verfilmd maakt de film wel boeiend. Ze maken gebruik van veel cinematografische filmtrucjes waarbij duidelijk is dat ze regisseur John Woo als grote voorbeeld hebben. Flashback herinneringen uit Kong’s jeugd worden in zwart / wit weergegeven. Zaken die recentelijk gebeurd zijn, worden weergegeven als een soort van amateur videobeelden waarbij het beeld kunstmatig ‘beschadigd’ is. Verder maken de Pang broeders gebruik van trucjes als het voortdurend veranderen van de snelheid van het beeld, bijzondere perspectieven, aangepaste kleuren en een ‘onrustige’ montage van de beelden. De Pang broeders zijn ook hun gevoel voor melodrama niet vergeten. De scènes waarin Kong en Fon hun genegenheid voor elkaar aftasten en het dramatische einde staan in groot contrast met het vele emotieloze geweld. En de ruim aanwezige dreunende synthesizer muziek is net als de film… hard.

Genre: Actie
Jaar: 2000
Speelduur: 105 min
  • Dolby Digital 5.1 - Thais
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777002414

• Promotionele trailers

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat ook zo anamorf op de DVD. De kwaliteit van het beeld is prima. De transfer geeft het beeld met zijn vele bijzondere kleuren uitstekend weer. Contrast en zwartniveau zijn beide dik in orde. Scherpte en detaillering wisselen erg per scène, wat voornamelijk veroorzaakt wordt door de wijze waarop de film is gefilmd en gemonteerd. In de vele donkere scènes blijft alles goed te volgen. De toepassing van edge enhancement is in sommige scènes een beetje te zien. Verder is ook af en toe een vlekje als gevolg van vuil of beschadiging van het filmbeeld zichtbaar.
De film is goed verdeeld in 17 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5, dus een enkelzijdige en enkellaags. Tijdens de film zit dus geen laagwisseling. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en gezien de gesproken Thaise taal onontbeerlijk. De ondertiteling heeft een net lettertype en staat goed geplaatst in het beeld.

De Thaise soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. In de film wordt niet zoveel gesproken, maar wat er aan dialoog is komt netjes uit de centerspeaker. De ruim aanwezige synthesizer filmmuziek komt met een enorme dynamiek en een grote ruimtelijkheid uit alle speakers. Hier is een prima driedimensionaal geluidsbeeld gemixt. De actieondersteunende dreunen in de muziek komen met een grote impact, dankzij het gebruik van het LFE kanaal, uit de luidsprekers en de subwoofer. De meeste filmgeluiden komen uit de centerspeaker. Een uitstekende soundtrack. Wel even opletten; de dynamiek van de soundtrack is groot en het outputniveau ook. Zet de volumeknop daarom niet te hoog.

De menu’s zijn statische filmplaatjes in 4x3 formaat met achtergrondgeluid. Op de DVD staan alleen een drietal promotionele trailers van andere A-Video uitgaven.

‘Bangkok Dangerous’ is een keiharde actiefilm van de gebroeders Pang. De film speelt zich af in de achterbuurten van Bangkok en is een constante afwisseling van harde geweldscènes en achtervolgingen in de nauwe straatjes van Bangkok. Een paar wat meer romantische getinte scènes vormen een groot contrast. De toepassing van veel cinematografische trucjes maakt de film toch boeiend.
A-Film Home Entertainment heeft de film met uitstekende beeld- en geluidskwaliteit op de DVD gezet. Extra’s ontbreken volledig.