Eye For An Eye

23-09-2002

4.8

Eye For An Eye (DVD)

Wanneer Karen McCann op een middag op weg naar huis is gestrand in een file, belt zij met haar oudste dochter Julie (Olivia Burnette) die bezig is met de voorbereidingen voor het verjaardagsfeestje van de jongste dochter Megan (Alexandra Kyle). Terwijl zij aan de telefoon is, hoort zij hoe haar dochter de deur open doet voor een man en vervolgens wordt aangevallen. In paniek probeert naar huis te komen en de politie te bellen. Eenmaal thuis gekomen stort haar wereld in als blijkt dat Julie na een verkrachting is vermoord. Korte tijd later wordt de moordenaar Robert Doob (Kiefer Sutherland) gepakt. Maar helaas wordt hij na een vormfout weer vrijgelaten. De shock en het verdriet van Karen gaan langzaam over in ongeloof en woede. Karen en haar man Mack (Ed Harris) gaan regelmatig naar een praatgroep van ouders die hun kind door een misdaad zijn kwijtgeraakt. Daar komt Karen in contact met een man die haar leert hoe zij het recht in eigen hand kan nemen. Maar hoewel ze Doob graag wil vermoorden, kan ze het niet doorzetten. Totdat Doob wederom een vrouw verkracht en vermoord. Van politie-inspecteur Denillo (Joe Mategna) hoort Karen dat er onvoldoende bewijs is tegen Doob. Karen is vastbesloten Doob te laten boeten voor zijn misdaden.

Met de film Eye For An Eye, maakte regisseur John Schlesinger een film over de zoektocht naar rechtvaardigheid in een onrechtvaardige wereld. De rol die Sally Field in deze film neerzet is uitstekend geacteerd. Het intense verdriet dat overgaat in woede en wraakgevoelens wordt door Field zo goed neergezet dat het bijna te voelen is. Kiefer Sutherland zet een echte gemenerik neer. Maar toch laat de film een steekje vallen. De film begint uitstekend, de eerste tien minuten zijn zeer intens, en ook daarna wordt het intense verdriet van het verlies van je kind goed neergezet. Maar daarna krijgen de ordinaire wraakgevoelens als snel de overhand en geeft de film alleen nog maar aandacht aan deze gevoelens. Want wat jammer genoeg buiten beschouwing blijft is het leed en het verdriet. Hoe door crimineel geweld stukgeslagen families weer verder moeten, helemaal in die gevallen als de dader vrijuit gaat of misschien niet eens gevonden wordt. Kort stipt de film in het begin dit thema door de praatgroep aan. Jammer, want daardoor is de film niet meer dan een wat oppervlakkige thriller.

Genre: Thriller
Jaar: 1996
Speelduur: 97 min
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Duits, Engels, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865557129

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat ook zo anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is uitstekend. Het beeld is zeer scherp en detailrijk. Kleuren zijn mooi helder en natuurlijk. Contrast en zwartniveau zijn uitstekend. In het beeld zitten maar weinig ongerechtigheden. Filmgrain is in sommige scènes te zien en slechts heel af en toe is een spettertje in het beeld zichtbaar.
De film is verdeeld in 13 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9, dus een enkelzijdige dubbellaagse DVD. De laagwisseling is heel kort waarneembaar. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype, maar staat iets te hoog geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de schijf. De soundtrack klinkt uitstekend. Alle kanalen worden actief gebruikt. De achterkanalen worden zeer intensief voor enkele geluidseffecten en dragen verder bij aan het zeer ruimtelijk geluid. De soundtrack heeft een goede ruimtelijke spreiding. De muziek van James Newton Howard komt voornamelijk uit de frontspeakers, waarbij de surrounds zorgen voor een mooi ruimtelijk geluid. Het laag van het LFE kanaal is zeer nadrukkelijk aanwezig, op sommige momenten iets te nadrukkelijk waardoor het dan wat ‘boemerig’ wordt. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De breedbeeld menu’s zijn statische schermen zonder achtergrondgeluid. Op deze DVD staan geen extra’s, helemaal niets.

In ‘Eye For An Eye’ speelt Sally Field een moeder die haar dochter kwijtraakt door crimineel geweld. Nadat de dader wordt vrijgelaten wegens een vormfout van de openbare aanklager, maken gevoelens van verdriet als snel plaats voor wraakgevoelens. De film blijft daarmee een wat oppervlakkige thriller. Maar als je dat niet erg vindt, dan is de film vooral dankzij het goede spel van Sally Field zeker een keer het bekijken waard.
Paramount heeft de film met uitstekende beeld- en geluidskwaliteit op de DVD gezet. En dat is dan meteen ook het enige dat op de schijf staat, want extra’s ontbreken in dit geval.