Rose Red

19-09-2002

5.6

Rose Red (DVD)

Docent psycholoog Joyce Reardon (Nancy Travis) is geobsedeerd door het indrukwekkend grote huis Rose Red. Naar verluid hebben zich vreemde onverklaarbare zaken voorgedaan in het huis, maar sinds het huis is afgesloten is het er rustig. Zij verzamelt, geheel tegen de wil van de universiteit en professor Miller (David Dukes), gefinancierd uit eigen middelen een groep paranormale mensen bij elkaar om een onderzoek te doen naar Rose Red. Haar vriend, Steve Rimbauer (Matt Keeslar), is de laatst overgebleven erfgenaam van Rose Red. Zijn oma Ellen Rimbauer is onder verdachte omstandigheden verdwenen. Ieder van de groep heeft een specifieke paranormale eigenschap, maar met het autistische meisje Annie Wheaton (Kimberley J. Brown) hoopt Joyce het spookhuis weer tot leven te krijgen.
Nadat ze de groep de historie van Rose Red heeft vertelt, gaan ze op weg naar Rose Red. Eenmaal in het huis beginnen als snel onverklaarbare zaken. Het lijkt erop dat het grote mysterieuze huis inderdaad tot leven is gekomen. Joyce raadt aan dat niemand alleen in het huis rondloopt, want doordat het huis voortdurend veranderd is het onmogelijk de weg terug te vinden. De groep wordt geconfronteerd met angstaanjagende hallucinaties en geluiden waarbij het steeds moeilijker wordt bij elkaar te blijven. De obsessie van Joyce om te bewijzen dat er paranormale verschijnselen in het huis optreden neemt angstaanjagende proporties aan. Het wordt al snel duidelijk dat het huis vooral geïnteresseerd is in Annie Wheaton en Steve Rimbauer.

Stephen King heeft al heel wat succesvolle horror en fantasy thrillers op zijn naam staan. Een overgroot gedeelte van zijn verhalen is dan ook, meestal als televisie miniserie, verfilmd. Het verhaal van Rose Red schreef Stephen King speciaal om als miniserie te worden verfilmd.
Verrassend is het verhaal niet. Spookhuizen zijn al vaker onderwerp van films geweest en wat dat betreft heeft dit verhaal heel veel weg van het alom bekende The Haunting (remake 1999; Jan de Bont).
De miniserie duurt goed vier uur. Voor de opbouw van het verhaal wordt dan ook ruim de tijd genomen. Alle karakters worden uitgebreid geïntroduceerd. Ook de historie van Rose Red, die begin 1900 begint, komt uitgebreid aan bod. Het duurt dan ook bijna 1½ uur (einde eerste aflevering) voordat de hele in groep eindelijk bij het spookhuis aankomt. Evenals bij Jan de Bont’s The Haunting is ook Rose Red een imposant groot oud huis dat zeker een spookachtige uitstraling heeft. Verschil met The Haunting is dat het grote spookhuis in dit verhaal midden in een grote wereldstad (Seattle) staat.
Bij het maken van deze miniserie is op kosten zeker niet bespaard. De sets zien er prachtig uit en de vele speciale effects zijn bijzonder goed gemaakt. Het echte gevoel van spanning wordt met name opgeroepen door de uitstekende, beklemmende muziek van Gary Chang. Stephen King zelf maakt in de serie ook even zijn opwachting, let maar eens op de pizzabezorger.
Tijdens de opnames kreeg het team een grote tegenslag te verwerken. Acteur David Dukes, die de rol van professor Miller speelt, overlijdt na het spelen van een potje tennis. Niet alleen natuurlijk een groot persoonlijk verlies, maar ook moest de rol van professor Miller worden herschreven omdat nog niet alle opnames waren afgerond en werd gewerkt met een ‘face double’.

Genre: Thriller
Jaar: 2002
Speelduur: 245 min
EAN: 7321931374989

• Fotogalerij
  • Documentaire ‘Bad House: The Making of Red Rose’
  • Documentaire ‘Unlocking Rose Red’

Ondanks dat deze miniserie recentelijk is gemaakt, is de serie opgenomen in het standaard 1.33:1 formaat. In dit formaat is de serie met een zeer goede beeldkwaliteit op de DVD gezet. Vanwege de lengte is de serie gesplitst over twee DVD’s. Je kunt goed merken dat de serie bedoeld is voor televisie. De editing van het beeld is zodanig gemaakt, dat er zeer regelmatig ruimte is voor een commercial, die natuurlijk niet op de DVD staan. De serie is verdeeld in drie delen. De eerste twee delen staan, zonder onderbreking, op de eerste schijf, tijdsduur 165 minuten. Het derde en laatste deel staat op de tweede schijf, tijdsduur 80 minuten.
Zoals gezegd, het beeld is zeer goed. De kleuren zijn helder en erg mooi. Het beeld is overwegend scherp met voldoende detail. In die scènes waar de beelden bewerkt zijn, is dat iets ten koste gegaan van de scherpte. In de vele donkere scènes zijn details goed te zien. Filmgrain is in minimale vorm aanwezig. Edge enhancement is in heel lichte mate toegepast. Verder zijn er geen opmerkingen over het beeld te maken.
De totale serie is prima verdeeld in 36 chapterstops, waarbij DVD-2 start met chapter 25. De laagwisseling van de eerste DVD is prima ondergebracht tussen de delen en daardoor totaal niet merkbaar. Op de tweede DVD staat het laatste deel geheel op een laag, waardoor je ook geen laagwisseling hebt. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

In de aftiteling van de serie staat dat het geluid Dolby Surround is. De mix op de DVD is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s). De soundtrack is werkelijk uitstekend. Ondanks dat de serie gemaakt is voor televisie, klinkt de soundtrack beter dan menig dure speelfilm. De soundtrack, en dan vooral de mooie beklemmende muziek van Gary Chang, komt met een mooi breed stereobeeld uit de frontspeakers. Door het gebruik van de surroundspeakers ontstaat een heel mooi homogeen ruimtelijk geluidsbeeld. De surroundkanalen worden bij diverse scènes met angstaanjagende effecten actief en in split surround (stereo) gebruikt. De dynamiek van de soundtrack is prima, met een uitstekende balans tussen hard en zacht geluid. Er zit voldoende laag in de soundtrack, maar het laag gaat niet zo diep door. Het LEF kanaal wordt spaarzaam gebruikt. De dialogen blijven altijd goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker.

De breedbeeldmenu’s zijn statische plaatjes en voorzien van achtergrondgeluid. Er staan een paar goede extra’s op de DVD, alles in 1.33 beeldformaat met DD2.0 (bitrate 192 kb/s) geluid. Helaas zonder Nederlandse ondertiteling.

‘Bad House: The Making of Rose Red’ (28:08 minuten). Een uitstekend documentaire die het hele proces van de realisatie van de serie in beeld brengt, veel aandacht voor de decors, de special effects en make-up. Met veel interviews op de set met alle betrokkenen en beelden tijdens de opnames en de voorbereidingen.

‘Unlocking Rose Red: The Diary of Ellen Rimbauer’ (21:29 minuten), een voor ABC Television gemaakte (nep)documentaire die zogenaamd de geschiedenis van het mysterieuze huis Rose Red en de familie Rimbauer behandeld.

‘Artwork Gallery’. Een 14-tal breedbeeldschermen met enkele foto’s en tekeningen.

Rose Red is een groot mysterieus huis waar docent psycholoog Joyce Reardon met een groep paranormale begaafde mensen naar toe gaat om onderzoek te doen. Vanaf het moment dat de groep het huis betreedt, komt het huis weer tot leven en gebeuren de meest vreemde dingen. Rose Red is een televisie miniserie gebaseerd op een verhaal van de succesvolle thriller schrijver Stephen King. De lengte van de serie, vier uur, maakt dat de spanning niet helemaal tot zijn recht komt.
De beeldkwaliteit van deze uitgave is prima, het geluid is uitstekend. Vooral de soundtrack draagt bij aan het beklemmende suspence karakter. De serie is gesplitst geplaatst op twee DVD’s, waarbij op de 2e disc nog een tweetal goede documentaires zijn toegevoegd. Helaas zijn deze documentaires niet Nederlands ondertiteld. Voor de liefhebbers van Stephen King een aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.