He Said, She Said

09-08-2002

5.2

He Said, She Said (DVD)

Dan Hanson (Kevin Bacon) en Lorie Bryer (Elizabeth Perkins) zijn twee concurrerende journalisten. Dan neemt het met zijn afspraakjes met de vrouwen niet zo nauw. Tot grote verbazing en ergernis van Lorie schijnen al die vrouwen nog voor zijn excuses en charmes te vallen. Dan mag een column gaan schrijven in de krant, maar helaas blijkt de column ook aan Lorie toegezegd te zijn. Als compromis moeten ze allebei een column schrijven waarna wordt beslist wie de beste is. Tot verrassing van zowel Dan als Lorie is hun beider bijdrage naast elkaar afgedrukt. En hier blijkt de kracht van hun succes. Hun constante verschil van mening over van alles en nog wat, waarbij het lijkt alsof ze het werkelijk over geen enkel punt met elkaar eens kunnen zijn, is wat aanslaat bij het lezerspubliek. Hun succes wordt zo groot dat ze als ruziënde presentatoren hun eigen talkshow op televisie krijgen. In de langzaam ontstane relatie gaat het al niet anders. Ook hier een constante discussie over alles. Maar de wrijving die van de show een hit maakt, bedreigt hun romance. Vooral wanneer de geliefden ontdekken dat ze elk een volledig ander idee hebben over gebonden zijn.

Deze komedie over de strijd tussen de seksen beziet de liefde vanuit twee standpunten. En die twee gezichtspunten zijn enorm verschillend en volstrekt hilarisch; gecombineerd leveren zij een geslaagde romantische komedie. In het eerste deel van de film wordt de relatie gezien door ‘zijn’ ogen, terwijl we in de tweede helft van de film hetzelfde verhaal nogmaals te zien krijgen vanuit ‘haar’ perspectief. Dit verschil is zelfs zo ver doorgetrokken, dat beide filmdelen een eigen regisseur heeft. Voor ‘zijn’ (He Said) gedeelte lag de directie in handen van Ken Kwapis, voor ‘haar’ (She Said) bijdrage was dat Marisa Silver. Halverwege de film ontstaat een heel natuurlijk overgaan van zijn verhaal naar haar verhaal, waarbij we het hele verhaal dus nogmaals te zien krijgen. Maar doordat dit vanuit haar perspectief gedaan is, ontstaat daarmee verbluffend genoeg een geheel ander verhaal. Erg knap en zeker origineel gedaan. Maar goed, daar blijft de scheiding dan wel bij. Het gehele verhaal is geschreven door één persoon, Brian Hohlfeld en de gehele film is van muziek voorzien door Miles Goodman. Sharon Stone verschijnt als zijn goede vriendin Linda (zegt hij) en liefje van altijd (zegt zij).
Zowel Kevin Bacon als Elizabeth Perkins leveren een zeer goede acteerprestatie. Beide zetten hun rol in de twee filmhelften op een verschillende manier neer. Ook hierbij is de invloed van de verschillende regisseurs goed merkbaar.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1991
Speelduur: 111 min
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865556979

• Bioscoop trailer

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is goed. Kleuren zien er goed en natuurlijk uit. De scherpte van het beeld en de detaillering zijn beide ook redelijk goed. Scherpte en detaillering verschilt trouwens een beetje per scène. De wat donkere scènes hebben een wat softer beeld. Het contrast en het zwartniveau zijn goed. De film is toch alweer tien jaar oud, maar ziet er nog netjes uit. Wel zitten er in het beeld diverse kleine ongerechtigheden door stof of vuil. Filmgrain is slechts in lichte mate zichtbaar. Wat wel heel storend is, is aliassing. Daar heeft het beeld veel en erg zichtbaar last van.
De film is verdeeld in 19 chaptersstops. De DVD is van het type DVD-9 (enkelzijdig, dubbellaags), de laagwisseling zit midden in een scène en is daardoor wel, zij het kort, merkbaar. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een duidelijk, maar iets te groot lettertype netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De soundtrack was oorspronkelijk een gewone stereomix. En dat is eigenlijk ook het karakter van deze remix, alhoewel die nu dus DD5.1 is. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De achterkanalen worden nauwelijks gebruikt, alleen heel zacht (nauwelijks hoorbaar) voor de ruimtelijkheid van de muziek. De subwoofer heeft in deze film nagenoeg niks te doen. De soundtrack klinkt voldoende helder, het laag is beperkt maar voor de film adequaat. De dialogen blijven te allen tijde goed hoorbaar en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker. Voor dit type film een soundtrack die prima voldoet.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Als extra’s vinden we:

De bekend bisocooptrailer (2:16 minuten), in 1.78:1 anamorf beeldformaat met DD2.0 – 192 kb/s geluid, zonder ondertiteling.

En het begeleidend commentaar (DD2.0 – 192 kb/s) van regisseurs Ken Kwapis en Marisa Silver, die daarbij worden ondersteund door schrijver Brian Hohlfeld en cinematograaf Stephen H. Burum. Dit commentaar is voorzien van Engelse ondertiteling. Een zeer informatief en onderhoudend commentaar.

Bij de DVD zit ook een inlay met de tracklisting.

He Said, She Said is een leuke romantische komedie, waarbij het bijzondere is dat je het verhaal twee keer te zien krijgt. Zijn standpunt is verfilmd door de mannelijke regisseur Ken Kwapis, haar standpunt is verfilmd door de vrouwelijk regisseur Marisa Silver.
Paramount heeft de film op DVD uitgebracht met goede beeldkwaliteit en geluidskwaliteit. Als extra is een uiterst onderhoudend en informatief audiocommentaar opgenomen en de bekende bioscooptrailer. De film is zeker een aanrader.