Project A (Platinum Edition)

30-07-2002

5.6

Project A (Platinum Edition) (DVD)

Het is het eind van de negentiende eeuw en de Britten heersen over Hong Kong. Tenminste over het land, want op zee is een bende piraten, onder leiding van Lor Sam Pau (Dick Wei), heer en meester. De kustwacht doet alles om de piraten te pakken te krijgen, maar vist daarbij telkens achter het net. Als bovendien door omstandigheden de kustwacht opgeheven wordt en de mariniers ingelijfd worden bij de landpolitie, lijken de piraten vrij spel te krijgen. Het blijkt bovendien dat de piratenbende hulp krijgt van een verrader in het kamp van de goeden. Het is aan de onwaarschijnlijke combinatie van ex-marinier Dragon Ma (Jackie Chan), zijn voormalige rivaal, politiekapitein Chi (Yuen Biao), en kruimeldief Fei (Sammo Hung) die deze samenzwering aan het licht te brengen en uiteindelijk de piraten te verslaan...

Jackie Chan, Sammo Hung en Yuen Biao zijn zeker niet de minsten in de wereld van de Hong Kong-cinema. Het trio ontmoette elkaar voor eerst bij hun tienjarige training onder meester Yu Jim-yuen, die het jeugdige drietal onderwees in de zogenaamde Peking Opera-discipline (waarin naast verwachte onderdelen als acrobatiek en vechtkunst ook zang en dans een belangrijke rol spelen). Na het afronden van de studie belandde ieder van hen in de Hong Kong-filmindustrie. De paden van de carrières van de drie vrienden kruisten zich regelmatig, zodat Chan, Biao en Hung menigmaal in dezelfde productie te zien zijn. Eén van die films is Project A uit 1983, die geschreven en geregisseerd werd door Jackie Chan zelf. Volgens veel liefhebbers is Project A de beste film uit het repertoire van Chan, en het is niet moeilijk in te zien waarom. De productie is namelijk een uitblinker in alle zaken waar Chan’s films om bekend staan. Een aardig, doch simpel verhaaltje vormt namelijk de achtergrond voor een grote hoeveelheid indrukwekkende stunts en dito vechtscènes, overgoten met de karakteristieke Jackie Chan-humor. Het resultaat is een van de meest vermakelijke Hong Kong-films ooit, die een echte klassieker in het genre is!

Hong Kong Legends heeft Project A onlangs uitgebracht als speciale Platinum Edition, die uit twee DVD’s bestaat. De schijfjes zijn verpakt in een keepcase die in een kartonnen slipcase geschoven is. Hieronder volgt een impressie van deze uitgave.

Genre: Actie
Jaar: 1983
Speelduur: 101 min
Verpakking: Amaray Duo Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
Uitgever: Hong Kong Legends
EAN: -

• A Classic Revisited (76 min.)
  • Campaign Art Gallery
  • Triple Dragons (biografie)
  • Interviews (86 min.)

Voor de DVD-uitgave van Project A werd het beeld gerestaureerd en geremasterd. Het resultaat mag er wezen, want voor een film van al weer 19 jaar oud is het beeld uitstekend! Een prima scherpte, goede kleurbalans en een heel behoorlijk zwartniveau en schaduwdetail zijn pluspunten van de anamorfe 2.35:1-transfer. Bovendien is het beeld verbazend schoon, vrijwel nergens is een vuiltje of beschadiging te zien. De compressie heeft niet tot artefacting geleid en ook zichtbare edge enhancement is nauwelijks aanwezig. Toch zijn er een aantal kleine tekortkomingen. Zo fluctueert de helderheid op een handvol momenten en staat ook het beeld incidenteel niet mooi stil. Beide problemen doen zich echter voornamelijk de eerste paar minuten van de film voor, en zijn als gevolg geen al te grote minpunten. Tenslotte geven ondertiteling, laagwisseling en trackindeling geen reden tot klagen. Het mag dus duidelijk zijn dat HKL wat beeld betreft uitstekend werk heeft geleverd!

Jammer genoeg is de DVD op geluidsgebied heel wat minder indrukwekkend. Want ondanks dat men de moeite heeft genomen om het geluid te remixen naar de moderne 5.1-standaard, is duidelijk te horen dat de resulterende Dolby Digital 5.1-tracks (448kbit/s) van een monospoor afstammen. Zowel bij het oorspronkelijke Cantonese spoor als bij de Engelse nasynchronisatie is aan het beperkte frequentiebereik en scherp randje in het hoog de leeftijd van de film af te leiden. Bij de Engelse track valt bovendien de dofheid van de dialogen op. Verder ligt de nadruk bij beide tracks op de centerspeaker, de overige luidsprekers worden slechts benut om wat muziek ten gehore te brengen. Van agressief surroundgebruik of een echt ruimtelijk geluidsbeeld is dus geen sprake. Het gebruik van het LFE-kanaal is ietsje beter, de zwaardere geluidseffecten worden door de subwoofer subtiel voorzien van extra impact. Andere pluspuntjes zijn het ontbreken van ruis en het feit dat de dialogen netjes tot het centerkanaal beperkt blijven. Conclusie: gezien de hoge leeftijd van de film is deze DVD op geluidsgebied acceptabel, maar tevens niets bijzonders, wat zich vertaalt naar een magere voldoende.

De extra’s van deze Platinum editie zijn verdeeld over twee schijfjes. Helaas zijn ze niet Nederlands ondertiteld, maar zodra er Cantonees wordt gesproken is er (gelukkig!) wel Engelse ondertiteling voorhanden. Tenzij anders vermeld hebben de extra’s een beeldverhouding van 1.78:1 (anamorf) en DD 2.0-geluid.

Op de eerste disc vinden we om te beginnen een audiospoor waarop de levende Hong Kong-filmencyclopedie, de welbekende Bey Logan, een gesproken toelichting op de film geeft. De Engelsman (die tegenwoordig in Hong Kong woont) staat bekend om zijn enorme kennis van de oosterse cinema, en dat is te merken ook. Logan komt namelijk met een enorme berg wetenswaardigheden voor de dag, die zowel voor de kenner als voor de complete leek erg interessant zijn. De man heeft genoeg te vertellen, zodat er totaal geen stiltes vallen. Een uitstekend commentaarspoor dat elk moment weet te boeien!

Daarna kan men “Dancing with Danger” bekijken, een interview met een ex-lid van Jackie Chan’s stuntteam, die de (artiesten)naam Mars draagt. De “Stunt God” vertelt in 15 minuten o.a. hoe hij in het wereldje belandde, over het verschil tussen de stunts van vroeger en nu, en waarom hij zichzelf naar een planeet noemde.

Als laatste toevoegingen vinden we in de “Trailer Gallery” twee trailers van Project A, namelijk de oorspronkelijke trailer en een promotietrailer voor de DVD-release (beiden 2.35:1 anamorf, DD 2.0). Tevens is onder “Other Attractions” een achttal trailers van andere HKL-releases te bekijken, alsmede wat info over de betreffende uitgave.

Dit brengt ons bij de tweede DVD, waarop het mooi vormgegeven hoofdmenu (voorzien van muziek en animatie) is onderverdeeld in een viertal subsecties:

1. The Teahouse

In het eerste submenu vinden we een “Campaign Art Gallery” met daarin tien afbeeldingen van promotiemateriaal, en is onder “Triple Dragons” een interessante Engelstalige biografie te over het trio Jackie Chan, Sammo Hung en Yuen Biao te lezen (maar liefst 26 schermen met tekst, inclusief een beschrijving van al hun gezamenlijke projecten).

2. The Schooner

Hier is als eerste extra een interview met Yuen Biao te bekijken, dat de titel “The Elusive Dragon” draagt. In het gesprek, dat ruim 18 minuten duurt, vertelt de jongste van het trio onder meer over zijn Peking Opera-opleiding, de band met Chan en Hung, en de manier waarop zij elkaar ontmoetten. Het interview wordt gecombineerd met filmfragmenten waarin Biao zijn kunsten vertoond.

Vervolgens kan men de trailer van The Prodigal Son bekijken, een film geregisseerd door Sammo Hung, met Yuen Biao in de hoofdrol. De trailer staat met een beeldverhouding van 2.35:1 (anamorf) en DD 2.0-geluid op het schijfje. Overigens zal The Prodigal Son, die door de kenners gezien wordt als een van Biao’s besten, binnenkort door HKL op DVD uitgebracht worden.

3. The Clock Tower

In dit menu vinden we de meest interessante extra van het tweede schijfje, namelijk de recent opgenomen documentaire “Project A – A Classic Revisited”. Deze diepgaande toevoeging duurt een gigantische 76 minuten, en bestaat grotendeel uit interviews met cast, crew, critici en andere betrokkenen. Vrijwel alle aspecten van de film komen aan bod, waaronder script, stunts, sets en muziek. Ook de drie hoofdrolspelers komen uitvoerig aan bod. De onderwerpen worden ingeleid door gastheer Bey Logan. Een klein nadeel is dat een deel van de interviewfragmenten in de documentaire rechtstreeks uit de overige (als losse extra’s aanwezige) interviews geknipt zijn, zodat er wat herhaling van informatie optreedt. Desondanks een uiterst boeiende aanvulling op de film!

Verder is onder de noemer “Can’t Stop the Music” een interview met de componist van Project A aanwezig, Michael Lai. In enigszins gebrekkig Engels vertelt Lai hoe hij van jongs af aan in het vak rolde en vervolgens bij Project A betrokken werd, en over zijn verdere carrière en de kenmerken van zijn werk. Het gesprek, dat wordt gecombineerd met filmfragmenten, duurt een ruime 17 minuten.

4. The Pirate’s Cave

Deze laatste sectie heeft betrekking op de slechteriken uit Project A. De eerste van de twee hoofdschurken wordt vertolkt door Lee Hoi-san. Het op de DVD aanwezige interview met de oudere man (getiteld “Killer Master”) duurt ongeveer 22 minuten. Zoals verwacht komt zijn carrière aan bod, maar praat hij ook over de nadelen om altijd maar als slechterik gecast te worden.

Maar de belangrijkste schurk uit de film is toch wel de leider van de piraten, die gespeeld wordt door de bekende Dick Wei. Net als Lee Hoi-san wordt ook Wei vrijwel altijd als slechterik gecast. Voor deze Platinum Edition werd Wei opgezocht in zijn huis om hem daar een interview af te nemen. Het resultaat is een interessant, 14 minuten durend gesprek.

Vooropgesteld dat Project A een zeer gewaardeerde film uit de Hong Kong-cinema is en één van de beste producties uit Jackie Chan’s repertoire, heeft de film bij de stap naar DVD de aandacht gekregen die deze verdient. Want al is het geluid van de speciale Platinum Edition niet bijzonder indrukwekkend, dit wordt ruimschoots goed gemaakt door een uitstekende beeldkwaliteit en vele uren aan interessante extra’s (jammer genoeg niet Nederlands ondertiteld). Complimenten aan HKL voor deze uitstekend verzorgde uitgave, die een regelrechte aanrader is voor iedere liefhebber!