Good Advice

13-07-2002

4

Good Advice (DVD)

Ryan Turner (Charlie Sheen) is een seksistische Wallstreet yuppie die het helemaal gemaakt heeft. Wanneer hij echter 52 miljoen dollar verliest door een ‘handigheidje’, wordt hij genadeloos op straat geschopt en raakt hij alles kwijt. Hij trekt in bij zijn vriendin Cindy Stein (Denise Richards), die juist had verwacht van de rijkdom van Ryan te kunnen leven. De egocentrische Cindy is schrijfster van een column in een kleine krant, de Chelsea Journal, waarin lezers om raad vragen bij relationele problemen. Alleen getuigen Cindy’s antwoorden niet van inzicht en begrip. Cindy ziet Ryan nu niet meer zitten en vertrekt naar Brazilië om een eigenaar van een diamantmijn aan de haak te slaan. Omdat de rekeningen toch betaald moeten worden, neemt Ryan stiekem haar baantje als columnist over. Hij maakt de hoofdredactrice Page Hensen (Angie Harmon) wijs dat Cindy een besmettelijke ziekte heeft. Onverwachts getuigen de antwoorden van Ryan juist wel van inzicht en medegevoel en wordt de column een ongekend succes. Maar Ryan is verliefd geworden op de mooie hoofdredactrice en hij kan moeilijk Cindy’s verdwijning geheim houden. Dan staat Page ineens voor zijn deur en komt tot overmaat van ramp Cindy plots weer terug uit Brazilië. Wat nu?

Good Advice is een leuke luchtige komedie. Natuurlijk is het verhaal en zeker het eind erg voorspelbaar, maar er zitten genoeg woordgrapjes en leuke momenten in het script die de film juist onderhoudend leuk en onderhoudend maken. De acteerprestaties zijn redelijk, alhoewel de gespeelde karakters erg stereotype en eendimensionaal zijn. Charlie Sheen speelt op bekende, wat houterige wijze, zijn rol. Denise Richards speelt een rol die heel goed bij haar past, een egocentrische leeghoofdige ijdeltuit. Een verrassing in deze film is de actrice Angie Harmon (bekend van onder andere de televisieserie Law & Order), zij speelt op een leuke wijze de rol van de ‘harde’ hoofdredactrice. Charlie Sheen speelt de rol van Ryan Turner die met een juist gevoel antwoorden weet op relationele vragen van vooral vrouwelijke lezeressen. De cover maakt niet geheel terecht een link naar de succesvolle film “What Women Want’ door de opmerking “Ryan Turner knows ‘What Women Want‘”. In de film What Women Want hoort de hoofdrolspeler de gedachten van vrouwen.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2001
Speelduur: 89 min
Uitgever: Focus Film Facts
EAN: 8712806991650

• Behind the Scenes
  • Bioscoop trailer

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is zeer goed. Kleuren zien er goed en natuurlijk uit. Zowel de scherpte van het beeld als de detaillering zijn beide prima. Ook het contrast en het zwartniveau zijn prima. De film is van recente datum, de filmprint is totaal vrij van ongerechtigheden. Af en toe is iets filmgrain zichtbaar, maar niet storend.
De film is verdeeld in 13 chaptersstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkelzijdig, enkellaags), dus er is geen laagwisseling. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een net klein lettertype en staat prima geplaatst in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De soundtrack is van origine stereo en is op kunstmatige wijze omgezet naar DD5.1 De soundtrack klinkt daardoor enigszins vreemd. Niet alleen zijn de surroundkanalen veel te hard, maar ook is de detaillering mager vooral doordat de soundtrack vrij hol klinkt. De stemmen komen normaal uit de centerspeaker. Maar als de acteur niet in beeld is, komt de stem met een hol karakter uit de surroundspeakers. En soms, afhankelijk van de beeldwisselingen, verplaatst de stem zich een fractie van een seconde te laat van de surroundspeakers naar de centerspeaker. Bij tijdsindex @@@ klinken de stemmen veel te hard uit het centerkanaal en vervormen daardoor ook enigszins. Ook het volume van het LFE kanaal is te hard, waardoor het laag te nadrukkelijk in de soundtrack aanwezig is.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes en voorzien van achtergrondgeluid. De extra’s zijn:

‘Behind the scenes’ (9:50 minuten), in 1.33:1 standaard beeldformaat met DD2.0 – 224 kb/s geluid. Een standaard blik achter de schermen met beelden tijdens opnames en korte interviewfragmenten met acteurs en regisseur. Met Nederlandse ondertiteling.

‘Theatrical Trailer’ (2:09 minuten), in 1.78:1 anamorf beeldformaat met DD5.1 – 448 kb/s geluid.

Tevens staan nog enkele promotionele trailers van andere Focus Film Facts uitgaven op de DVD.

Good Advice is een luchtige en onderhoudende, romantische komedie. De cast met onder andere Charlie Sheen, Angie Harmon en Denise Richards zetten een voor dit type film acceptabele acteerprestatie neer.
De beeldkwaliteit van deze uitgave is prima, de geluidskwaliteit laat wat te wensen over. De uitgave wordt gecompleteerd met twee korte extra’s. Een redelijke uitgave en voor liefhebbers van het genre zeker leuk om een keer te bekijken.