Twilight

11-07-2002

6

Twilight (DVD)

Harry Ross (Paul Newman) is een uitgebluste voormalig politieagent die zijn leven slijt als detective. Zijn laatste zaak, waarbij hij de dochter van zijn vrienden Jack (Gene Hackman) en Catherine Ames (Susan Sarandon) opsoort, gaat volledig mis, waarbij Harry ook nog eens lelijk gewond raakt.
Ook het detectiveleven geeft Harry op. Hij woont als huisvriend in het huis bij de Ames. Heimelijk is hij verliefd op Catherine. Soms doet hij een klusje voor Jack. Jack is erg ziek van kanker. Hij vraag Harry een enveloppe met geld af te leveren. Als Harry aan dit verzoek voldoet, raakt hij ongewild betrokken in een moordmysterie. Harry gaat op onderzoek uit en ontdekt dat alles samenhangt met een onopgelost zaak van ruim 20 jaar geleden. Maar hij ontdekt daarbij ook dat alle sporen steeds meer leiden naar zijn vrienden Jack en Catherine. Harry komt voor het dilemma te staan om loyaal te zijn aan zijn vrienden of de waarheid boven tafel te krijgen.

Twilight, een film van regisseur Robert Benton (ook bekend van Kramer vs. Kramer en Nobody’s Fool) is een sterke film met uitstekend acteerwerk van een evenzo sterke cast. Het verhaal is goed neergezet en je moet constant je aandacht er bij houden, want geen enkel gesproken woord is overbodig. Paul Newman acteert erg goed als de rustige Harry Ros en Susan Sarandon als de mooie diva. Helaas is de rol van Gene Hackman niet zo groot, ook andere sterren als James Garner en John Spencer hebben een kleine rol. De film roept een trage, lome, nostalgische sfeer van de jaren ’70 misdaadfilms op. De muziek van Elmer Bernstein versterkt dit ook nog eens. Ondanks het sterke verhaal en de puike acteerprestaties, lijkt het of er geen eind aan de film komt. Nergens in de film zit een moment van spanning of opwinding. De film kabbelt de 90 minuten rustig door.

Genre: Thriller
Jaar: 1997
Speelduur: 91 min
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865556863

• Bioscoop trailer

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is zeer goed. Kleuren zijn mooi en natuurlijk. De scherpte van het beeld en de detaillering zijn redelijk goed. Het contrast en het zwartniveau zijn goed. In de vele donkere beelden blijft alles goed te volgen. De film is van redelijk recente datum, toch zitten er in het beeld wel diverse kleine ongerechtigheden door stof of vuil. Maar echt storend zijn deze niet. Er zit wel een raar storend effect in het beeld. Op diverse plaatsen lijkt het alsof de film een stoot krijgt, waardoor het beeld even (slechts 1 frame) omhoog wipt. Dit gebeurt alleen maar bij wisselingen van camerastandpunten. Of dit met het editten van de film te maken heeft, weet ik niet. Erg raar in ieder geval. Voorbeelden hiervan kun je vinden bij tijdsindex 28:20, en een aantal keren kort achter elkaar bij 1:10:38, 1:10:45, 1:10:53 en 1:10:59. Filmgrain is slechts in lichte mate zichtbaar, evenals edge enhancement.
De film is verdeeld in 23 chaptersstops. De DVD is van het type DVD-9 (enkelzijdig, dubbellaags), de laagwisseling is nauwelijks merkbaar geplaatst. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype, maar staat te hoog geplaatst in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De achterkanalen worden nauwelijks gebruikt, alleen heel zacht voor de ruimtelijkheid van de muziek. De subwoofer heeft in deze film nagenoeg niks te doen. De soundtrack klinkt helder met voldoende detaillering. De dialogen blijven te allen tijde goed hoorbaar en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes en voorzien van achtergrondgeluid. Als extra vinden we alleen een de bekend bisocooptrailer, in 1.33:1 pan & scan formaat met DD2.0 – 192 Kb/s geluid. Tijdsduur bijna 2½ minuten, zonder ondertiteling.

Bij de DVD zit ook een inlay met de tracklisting.

Twilight is een trage, donkere misdaad thriller. De sterke cast met acteurs als Paul Newman, Susan Sarandon en Gene Hackman levert prima acteerwerk op, maar dat kan niet voorkomen dat de film moeite heeft je 90 minuten geboeid te houden. Paramount heeft de film op DVD uitgebracht met redelijke goede beeldkwaliteit en goede geluidskwaliteit. Als extra is alleen een trailer op de DVD geplaatst.