Stick Up, The

Paul Ranft
30-06-2002

5

Stick Up, The (DVD)

De foute detective John Parker (James Spader) neemt de wijk naar een afgelegen dorp om tot rust te komen als één van zijn collega’s van het politiekorps van Los Angeles omkomt bij een duister zaakje. Toevalligerwijs raakt hij betrokken bij een bankoverval en komt hij in het bezit van een grote som geld. Echter, hij loopt daarbij een ernstige schotwond op en zoekt hulp bij de verpleegster Natalie (Leslie Stefanson) die hij de avond daarvoor heeft leren kennen. De lokale politie duidt Parker aan als de dader van de overval en zijn samen met FBI agent Rick Kendall (John Livingston) op zoek naar de gewonde Parker die zich schuil houdt in het huis van Natalie. Onderzoek van de justitiële autoriteiten levert op dat zij de identiteit van Parker weten te achterhalen waardoor zijn collega’s uit Los Angeles worden getipt over de mogelijke verblijfplaats van hun afvallige collega die ervoor heeft gekozen om niet langer aan de verkeerde kant van de wet te staan. Parker weet zich vanaf alle mogelijke kanten in het nauw gedreven en zoekt een goede mogelijkheid om met de werkelijke daders af te rekenen.

Vanuit het perspectief van verschillende personen wordt de bankoverval en de gebeurtenissen daar voorafgaand en daaropvolgend opnieuw getoond met als doel om de kijker in het ongewisse te laten omtrent de identiteit van de werkelijke dader. Hierdoor ontstaat een verhaal met enigszins verassende plotwendingen. James Spader (Stargate, The Watcher) speelt op redelijke, maar zeker niet overtuigende, wijze de rol van de corrupte detective die tot zich zelf moet komen. De rest van de cast kan in deze film op geen enkele wijze imponeren. De hoeveelheid actie en spanning in de film zijn alleszins van een acceptabel niveau. Dit geschreven hebbende is daarmee niet gezegd dat dit nu direct een film is om je vingers bij af te likken. Persoonlijk vind ik dit een film die in de categorie “dertien in een dozijn” thuishoort.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2001
Speelduur: 93 min
Uitgever: Focus Film Facts
EAN: 8712806991674

• Promotionele trailers

De film wordt gepresenteerd in de beeldverhouding (aspect ratio) van 1.85:1 en is anamorf vastgelegd. Het beeld van deze DVD is van redelijk tot goede kwaliteit. De felle en heldere kleuren zijn levendig en zijn netjes in balans. Het contrast krijgt een dikke voldoende maar had beter gekund. Het zwart in de film is solide zonder dat dit ten koste gaat van het schaduwdetail dat in het algemeen van een behoorlijk niveau is. Soft beeld en dan weer scherp beeld wisselen elkaar af waardoor de beeldscherpte gedurende de gehele film niet overal even goed is. Edge-enhancement daarentegen ontbreekt vrijwel geheel. Lichte beeldruis en lichte grain zijn af en toe zichtbaar. Daarnaast zien we een onopvallend “krulletje” of “spotje” die overigens geen nadelige invloed hebben op de kwaliteit. De DVD heeft een enkele laag (DVD-5) en is ingedeeld in 12 hoofdstukken. De film is voorzien van een optionele Nederlandse ondertiteling waarbij gebruik wordt gemaakt van een iets te klein wit lettertype die overigens keurig onder in het beeld is gepositioneerd.

De Dolby Digital 5.1 audiotrack is Engelstalig en is de enige audiotrack op de DVD. De bitrate van deze track bedraagt 448 kb/s. Het totale frequentiespectrum van het geluid wordt discreet over alle kanalen verdeeld waardoor een mix is ontstaan die goed in het gehoor ligt en redelijk veel richting heeft. Het frontkanaal wordt weergegeven met een breed stereobeeld waarin fijne nuances tussen het linker en rechter kanaal zijn waar te nemen. Het centerkanaal is zuiver, helder en goed in het midden van het frontkanaal geplaatst. Het surroundkanaal wordt tijdens de actiescènes regelmatig en agressief in split-surround aangestuurd waarbij een mooi ruimtelijk effect wordt verkregen doordat de positie van de geluidsvelden prima is gedefinieerd. Het surround-kanaal wordt tevens intensief gebruikt om de sfeervolle filmmuziek weer te geven. Hoewel de lage frequenties worden weergegeven via alle luidsprekers, vindt het diepste laag via het .1 (LFE) kanaal zijn weg naar de subwoofer. De effecten krijgen daardoor net die extra “punch”.

De extra’s bij deze DVD zijn beperkt tot de trailer van The Stick Up en een viertal promotionele trailers van films die Focus Film Facts op DVD uit zal brengen of inmiddels heeft uitgebracht.

De kwaliteit waarmee de film op DVD is gezet is doorgaans als goed te beschouwen. De extra’s zijn met slechts een aantal trailers uitermate beperkt. The Stick Up is, gezien de plotwendingen, een aardige film maar in zijn totaliteit blijft het er één waarvan er dertien in een dozijn gaan. Als er niets op TV is wat de moeite waard is, dan is The Stick Up wellicht een alternatief om eens te huren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Focus Film Facts.