Blink

19-06-2002

6.1

Blink (DVD)

Voor Emma Brody (Madeleine Stowe) gaat een nieuwe wereld open als ze na een geslaagde operatie weer iets kan zien. Maar wat ze ziet is niet altijd de realiteit, het kan namelijk gebeuren dat beelden pas na een flinke vertraging aankomen in de hersenen. Zo is het dus mogelijk dat Emma vandaag zaken “ziet”, die gisteren al gebeurd zijn. Dit beseft ze als ongewild getuige is van de brutale moord op een jonge vrouw. Politiedetective John Hallstrom (Aidan Quinn) kan alleen bij Emma terecht om de identiteit van de gevaarlijke moordenaar te onthullen. Emma wordt het lokaas in een gevaarlijk spel, want de moordenaar is slimmer dan verwacht.

Blink uit 1994 is een thriller van regisseur Michael Apted (Nell, The World Is Not Enough) met Madeleine Stowe in de hoofdrol. De actrice weet goed te overtuigen als de voorheen blinde muzikante Emma Brody en levert dan ook prima acteerwerk af. Het verhaal van de film zit redelijk goed in elkaar, ondanks de gebruikelijke clichématige romantische verhaallijn. Ook het feit dat de motivatie van de moordenaar nogal vergezocht is mag de pret niet drukken. Want Blink is een zeer aardige thriller, die door zijn originele uitgangspunt zeker boven het gemiddelde uit weet te stijgen.

Het lijkt er overigens op dat ook de medewerkers van Kijkwijzer last hadden van tijdelijke blindheid. De leeftijdsgrens van 6 jaar is in mijn optiek namelijk veel te laag, aangezien het (voor kinderen waarschijnlijk onbegrijpelijke) verhaal redelijk wat seks en geweld bevat. De op de VHS-versie aanwezige leeftijdsaanduiding van 16 jaar is dan ook meer op zijn plaats.

Genre: Thriller
Jaar: 1994
Speelduur: 102 min
EAN: 0044007829424

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: op beeldgebied heeft de DVD van Blink nogal wat tekortkomingen. Zo is de scherpte van de anamorfe transfer (2.35:1) zeer matig en laat als gevolg ook de detaillering van het beeld nogal te wensen over. De kleurweergave is eveneens verre van perfect. De kleuren zijn namelijk aan de fletse kant, vooral bij de meeste buitenopnames (zie eerste screenshot). Bovendien lijkt er menigmaal een lichte geel/groene waas over het beeld te liggen. Een ander minpunt is het lage schaduwdetail, waardoor donkere scènes lastig te volgen zijn. Ook heeft de weergave last van een vreemd soort artefacting, waarbij er gedurende de hele film donkere verticale strepen in het beeld te zien zijn. Toch valt er wat positiefs over het beeld te melden. De gebruikte print is namelijk erg schoon en het ontbreken van aliasing-artefacten is eveneens noemenswaardig (al hangt dit samen met de matige scherpte). De optionele ondertiteling is prima leesbaar, maar wel ietsje te hoog geplaatst (boven de zwarte balken). Al met al hebben de negatieve aspecten van de transfer duidelijk de overhand, met een onvoldoende op beeldgebied tot gevolg.

Met het geluid van Blink is het wat beter gesteld dan met het beeld. Het aanwezige Dolby Digital 2.0 surround-spoor (224kbit/s) klinkt namelijk redelijk. Zo zijn de dialogen goed verstaanbaar en heeft het geluid tamelijk wat spreiding. Wel is er een scherp randje in het hoog hoorbaar. Het mono-surroundkanaal, dat door faseverschuiving in het stereosignaal is opgenomen, wordt slechts subtiel gebruikt voor muziek en ambiance. Al met al dus een bovengemiddeld audiospoor, dat echter qua prestaties niet te vergelijken is met een goede DD 5.1-track.

In het menu, waarin overigens een hoofdstukselectie ontbreekt, is enkel en alleen een magere trailer (1.78:1, DD 2.0 met ingebrande Nederlandse ondertiteling) als extra te vinden.

Blink is een bovengemiddelde thriller met een origineel uitgangspunt, die zeker aardig is om een keer te bekijken. Helaas levert de DVD van Blink op geen enkele gebied opmerkelijke prestaties: het beeld is nogal beroerd, de geluidskwaliteit is weinig bijzonder en noemenswaardige extra’s bevat het schijfje niet. Het feit dat Blink zo’n door en door matige DVD-release heeft gekregen is erg spijtig, want de film heeft wel degelijk beter verdiend.