God's Own Country

09-08-2018

8

God's Own Country (DVD)

Johnny Saxby (Josh O'Connor) werkt op de boerderij van zijn invalide vader (Ian Hart) en oma (Gemma Jones). Van ’s ochtends vroeg tot in de avond is hij bezig met melken, het schoonmaken van de stallen en incidenteel naar de markt gaan om een koe te verkopen. ’s Avonds drinkt hij zich lazarus in de plaatselijke pub. Af en toe heeft hij een seksueel avontuur, maar dat is puur fysiek, zonder enige vorm van genegenheid. Wanneer het tijdstip is aangebroken dat de schapen lammeren gaan krijgen is er hulp nodig. De enige persoon die zich aanmeldt is de Roemeen Georghe (Alec Secareanu). Johnny heeft het niet zo op buitenlanders en vindt het maar niets dat hij nu met een moet samenwerken. Maar als ze een paar dagen aaneen midden op het veld op elkaar zijn aangewezen ontstaat er toch een band en voor hij het zelf in de gaten heeft is Johnny helemaal verliefd op Georghe.

Het verhaal achter God’s Own Country is bijna even interessant als de film zelf. Voor voormalig acteur Francis Lee is dit zijn speelfilmdebuut als regisseur, na een paar korte films en documentaires te hebben gemaakt. Het verhaal heeft hij helemaal zelf bedacht met referenties naar zijn eigen leven. Hij is afkomstig uit de streek Yorkshire, waar de film zich ook afspeelt. Het is een prachtig gebied voor natuur en landbouw. In zijn jeugd werkte Lee op een boerderij, zich afvragend of er meer in de wereld was dan boer zijn. Uiteindelijk vertrok hij naar de grote stad Londen om naar de acteerschool te gaan. Met deze film wil hij voor zichzelf een beeld schetsen wat er van hem zou kunnen zijn geworden als hij in Yorkshire was gebleven. Zijn alter ego in de film is Johnny Saxby, een ruwe boerenzoon die een slechte relatie heeft met zijn betweterige invalide vader. Wat Johnny ook doet, zijn vader zou het beter gedaan hebben. Het enige plezier dat Johnny heeft is de plaatselijke pub, waar hij zich regelmatig lazarus drinkt. En een incidentele seksuele uitspatting in een trailer of een toilet met een vreemde. Het is een uitzichtloze situatie voor Johnny, zo lijkt het. Totdat de Roemeense seizoenarbeider Georghe in beeld komt. In eerste instantie moet hij niets van hem hebben, maar uiteindelijk voelen de twee zich erg tot elkaar aangetrokken. Wat God’s Own Country zo interessant maakt zijn voornamelijk het levensechte verhaal en het pure spel van de twee redelijk onbekende hoofdrolspelers Josh O’Conner en Alec Secareanu. Francis Lee nam ze voor twee weken mee naar een boerderij in Yorkshire en zette ze aan het werk. Ze leerden de taal en het leven op de boerderij en ze weten hun opgedane ervaringen voortreffelijk in beeld over te brengen. Als je niet beter weet denk je dat ze zo van het platteland gerukt zijn. Vooral de manier waarop Secareanu met de lammeren omgaat ziet er zeer ervaren uit. En naast dat het er zo professioneel uitziet is het ook een metafoor hoe de twee mannen met liefde omgaan. Georghe is teder, waar Johnny een ruwe bolster is die niet weet wat liefde is. Hij heeft nooit liefde gekend en kan er niet mee omgaan. Georghe moet hem leren wat liefde en tederheid is en pas dan ontdooit Johnny. Francis Lee brengt dat op een heel natuurlijke en pure manier in beeld. En wie goed kijkt merkt op dat ook de belichting en de kleding in de film mee veranderen. De film doet af en toe wat denken aan het werk van Ken Loach, al gaat Lee in God’s Own Country dieper in op het thema van homoseksualiteit en liefde. Al met al maken de uitstekende cast, de eerlijke regie en de prachtige beelden van God’s Own Country een uitstekende film, die terecht veel prijzen won op diverse filmfestivals.

Genre: Drama, Gay
Jaar: 2017
Speelduur: 100 min
Uitgever: September Film
EAN: 8712626062356

De beeldtransfer op de DVD van God’s Own Country bestaat uit een anamorf 1.85:1 beeldformaat. Ondanks dat de bitrate strak staat afgesteld op 8MB/s bevat deze transfer nog redelijk veel kleine compressiefoutjes. Ook de beeldruis is meer dan gemiddeld. De beelden zijn lang niet altijd even scherp, mede door de aanwezige ruis. Vooral in de wat donkere scènes is dat erg zichtbaar. De kleuren zijn in het begin van de film erg ingetogen, bijna flets, maar na het einde toe komt er meer kleur in. Regisseur Francis Lee geeft aan dat dit een heel bewuste keuze is geweest. De contrastwaarden zijn redelijk, maar niet uitzonderlijk. Dit alles maakt dat deze beeldtransfer zeker niet briljant is en maar net een voldoende weet te halen.

De enige geluidstrack op de DVD van God’s Own Country is een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack in de Engelse taal. Francis Lee heeft zich persoonlijk bemoeit met het creëren van het geluidsbeeld en daarin is hij zeer zeker geslaagd. Met diverse omgevingsgeluiden en effecten brengt hij diverse lagen aan die behalve heel naturel ook heel beeldend zijn. Hoe de wind om de boerderij waait of hoe de schapen zich rond de twee jongemannen manoeuvreren komt erg mooi over in het geluid, waarbij meerdere kanalen dan alleen de voorste luidsprekers worden gebruikt. Ondanks dat er bijna geen muziek in de film zit is het geheel toch erg sfeervol. Dialogen staan uitstekend in de mix, maar het Yorkshire accent is soms erg lastig te verstaan. Maar het geeft wel veel cachet aan de sfeer van de film. Erg mooi gedaan, deze geluidstrack.

De DVD van God’s Own Country heeft een eenvoudig statisch menu en behalve een paar promotietrailers heeft de DVD geen extra’s.

Johnny is een ruwe boerenzoon die al het werk op de boerderij van zijn invalide vader moet opknappen. Pas als er een Roemeense seizoenarbeider komt helpen leert Johnny pas wat liefde en tederheid is. God’s Own Country is het speelfilmdebuut van regisseur Francis Lee en hij weet er een pure, levensechte film van te maken met geweldig acteren van de twee hoofdrolspelers. De DVD-uitgave heeft een matige beeldkwaliteit en een zeer goede geluidskwaliteit.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door September Film.