La La Land

26-05-2017

7.2

La La Land (DVD)

Grote hoeveelheden mensen maken de reis naar Los Angeles in de hoop ontdekt en beroemd te worden. Helaas is het maar voor een handjevol weggelegd om een ster te zijn. De aspirant-actrice Mia (Emma Stone) gaat van casting-call naar casting-call maar wordt nooit teruggebeld voor ook maar de kleinste rol. Per afwijzing groeit de twijfel en het verlangen weer terug te gaan naar Nevada. Ondanks zijn dure opleiding en ervaring als pianist lukt het Sebastian (Ryan Gosling) niet om zijn droom van een Jazz-café te verwezenlijken. Alle energie gaat op aan een onzinnig baantje in een restaurant om maar de huur te kunnen betalen. Dat deze twee elkaar zouden ontmoeten, leek in de sterren geschreven.

La La Land  een moderne ode aan Hollywood en musical. is de nieuwste film van 'boy-wonder' Damien Chazelle die eerder al hoge ogen gooide met Whiplash.  La La Land is vanaf de eerste minuut een genot om naar te kijken met zeer indrukwekkend filmwerk en choreografie. Alles ademt Hollywood, zowel in stijl (zie Gene Kelly's Singin' in the Rain) als onderwerp, met veel glamour en een duidelijke dosis realisme. Waar het verhaal niet veel verder reikt dan een liefdesverhaal tussen twee met zichzelf worstelende personen, verhoogt het acteerwerk en de enscenering La La Land tot een ware kijkervaring. Er komen vele clichés voorbij, teksten kunnen erg pedant overkomen en verschillende verhaalelementen zijn simpelweg beter uitgevoerd in andere films, naast het feit dat beweegredenen  van sommige personages in het echte leven onlogisch/irreëel zouden zijn maar kijkers worden uitgenodigd om niet alles 100% serieus te nemen en zich vooral te focussen op de reis.  De film kent echter wel verschillende rauwe en directe scènes, wat waarschijnlijk bedoeld is als schril contrast tot het beeld van Hollywood en de harde werkelijkheid, maar wat La La Land wel wat onevenwichtig doet overkomen. Hoe het verhaal zich uiteindelijk ontvouwt is niet geheel conform de Hollywood-clichés wat erg verfrist, hoewel dit kijkers met bepaalde verwachtingen juist zal teleurstellen. Emma Stone geeft alles voor de rol en laat een zeer brede variatie aan emoties zien die ze zichtbaar in een oogwink uit- en aan kan zetten. Ruan Gosling is vrij mat en introvert, maar het lijkt erop dat dit doelbewust is aangezien hij op verschillende momenten – zij het erg subtiel – juist wel veel emotie toont. Geen film voor brompotten.

Genre: Dans, Muziek, Romantiek
Speelduur: 123 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
  • Dolby Digital 2.0 - Audio Descriptie
Uitgever: Belga Films
EAN: 5412370813305

• Audiocommentaar met schrijver/regisseur Damien Chazelle en componist Justin Hurwitz
  • La La Land's Love Letter to Los Angeles
  • Ryan & Emma: Third Time's the Charm
  • Songselectie

Op deze DVD-uitgave van La La Land is de film te bekijken in een anamorf 2.35:1 beeldformaat. Vanaf de eerste scène spatten de kleuren van het scherm af en wordt duidelijk dat La La Land een zeer gestileerde en kleurrijke film zal zijn. Het contrast is behoorlijk hoog wat zorgt voor mooie verzadigde kleuren en de diepe zwartwaarde, maar soms ook voor iets te donkere scènes op deze uitgave. Er wordt geregeld gespeeld met belichting en kleurschakeringen wat de film zijn charme geeft. De verschillende momenten die een ode zijn aan oud-Hollywood zoals de fameuze scène in het park of op de pier komen vrij surrealistisch over, wat exact de bedoeling is. De scherpte van de beelden is relatief goed, hoewel details duidelijk minder scherp zijn in wijde shots. Buiten edge-enhancement zijn erg geen artefacten te bespeuren.

La La Land kent op deze DVD-uitgave een Engelstalige Dolby Digital 5.1- track (448 kb/s) naast een Dolby Digital 2.0-track gereserveerd voor audiodescriptie. Hieronder zal louter de eerstgenoemde besproken worden. Ondanks de grootste sfeer van de film, is het meegeleverde audiotrack wat tam. De omgevingsgeluiden zijn via de surroundkanalen te horen en zorgen voor afdoende ambiance, maar zijn niet heel erg gelaagd. Geluidseffecten zijn iets meer gelaagd, maar staan wel iets zachter in de mix, waardoor ze minder worden opgemerkt. De muziek van La La Land, de beoogde ster van deze musical-film, wordt via de surroundkanalen en wanneer er gezongen wordt ook via het middenkanaal gepresenteerd. De impact van muziekstukken is vrij wisselvallig, ook afhankelijk van hoe goed ze in de audiomix zitten. Momenten waarop personages een lied inzetten lijkt iets te sporadisch en daardoor onevenwichtig – in grote delen van de film wordt er überhaupt niet gezongen en in andere delen eindigt elk gesprek ogenschijnlijk met een lied. Qua zang zijn zowel Emma Stone als Ryan Gosling nou niet de beste, maar hun enthousiasme maakt gelukkig veel goed.

Na enkele promotionele trailers kunnen kijkers in het zeer fraai geanimeerde hoofdmenu La La Land integraal of vanaf één van de zestien hoofdstukken afspelen, de audio-instellingen en ondertiteling wijzigen en de verschillende extra's selecteren.

Audiocommentaar met schrijver/regisseur Damien Chazelle en componist Justin Hurwitz
In dit commentaar bespreken Chazelle en Hurwitz verscheidene onderwerpen waaronder het acteerwerk, de gedachtes achter het verhaal en diens ontwikkeling, het componeren en ensceneren van de verschillende musical/- muziekscènes etcetera Vrij interessant.

La La Land's Love Letter to Los Angeles (7 min.)
Een promotioneel filmpje waarin verschillende facetten van L.A. worden aangestipt en cast en crew uitleggen wat de stad voor betekenis heeft.

Ryan & Emma: Third Time's the Charm (6 min.)
Promotioneel filmpje waarin de twee hoofdrolspelers - die na Crazy, Stupid, Love en Gangster Squad voor de derde keer samenwerken - hun chemie wordt geprezen. Veel veren in achterwerken, maar weinig inhoud en veel van dezelfde filmbeelden als de vorige extra.

Songselectie (46 min.)
Voor de echte fans van La La Land bevat deze DVD-uitgave de mogelijkheid om puur de muziek uit de film af te spelen. Er kan een specifiek lied geselecteerd worden, maar er is ook de optie om alle muziek achter elkaar af te spelen. Leuk voor de liefhebber.

In La La Land trachten de jonge Mia en Sebastian het te maken in Hollywood en leren erbij elkaar steeds meer kennen. Het is een goed geacteerde en zeer gestileerde film die overduidelijk dient als ode aan Hollywood en oude musicalfilms. Qua verhaal is er niet veel om het lijf en het gezang is niet optimaal, maar de sfeer is opzwepend genoeg om je mee te laten voeren en hier niets van aan te trekken. De balans tussen Hollywood-fantasie en realisme is helaas niet optimaal. Nergens grensverleggend, maar een mooie verzameling 'greatest hits'. Op de beeldkwaliteit van deze DVD-uitgave is niet veel aan te merken behalve enkele artefacten, qua geluid is alles prima in orde hoewel een Dolby Digital 5.1 track voor sommigen misschien wat matigjes is. De extra's zijn een leuke toevoeging.