Street Cat Named Bob, A

24-05-2017

7

Street Cat Named Bob, A (DVD)

De junkie James Bowen (Luke Treadaway) leeft op straat in Londen. Met zijn gitaar probeert hij wat geld te verdienen voor eten, maar vaak is het gewoon te weinig. Hij zit in een afkickprogramma, maar door verkeerde 'vrienden' als Baz (Darren Evans) is de verleiding groot om weer aan de drugs te gaan. Z'n vader (Anthony Head) wil James niet meer zien. Maatschappelijk werkster Val (Joanne Froggatt) is het inmiddels beu dat James weer terugvalt in z'n oude patroon. Maar ze ziet ook dat James kans heeft om van de drugs af te komen als hij uit de buurt van junkies blijft. Dus via-via weet ze een klein appartementje voor James te regelen. Het is oud en ligt in een achterstandswijk, maar in ieder geval heeft James een dak boven z'n hoofd. Hij woont er nog maar net of er loopt een grote rode kater z'n huis binnen. James gaat op zoek naar de rechtmatige eigenaar, maar die is minder snel gevonden dan gedacht. James en Bob, zoals de kat inmiddels is genoemd, gaan zich steeds meer aan elkaar hechten. Wat James nog niet weet is dat Bob er voor zal zorgen dat de toekomst heel anders gaat worden dan verwacht.

De onwaarschijnlijkheid druipt in alles van het verhaal van A Street Cat Named Bob af. Een kat die de toekomst van junkie James Bowen geheel weet te veranderen. Is dat nou een geloofwaardig verhaal voor een film? Niet echt, denk je in eerste instantie. Totdat je je realiseert dat het op een waargebeurd verhaal is gebaseerd. James Bowen schreef het boek A Street Cat Named Bob (ook in het Nederlands vertaald als Bob de Straatkat), over zijn leven op straat als junkie en met kat Bob, die op een dag zomaar zijn huis binnen kwam wandelen. Om nooit meer te vertrekken.
Regisseur Roger Spottiswoode is een ervaren rot in het vak en aan hem de taak om het boek van James Bowen over te brengen naar het witte doek. Spottiswoode heeft kaskrakers als Turner & Hooch, The 6th Day en de Bondfilm Tomorrow Never Dies op z'n naam staan. Na het zoetsappige Midnight Sun komt hij nu met A Street Cat Named Bob. Dit is geen film waarbij Spottiswoode baanbrekend werk heeft afgeleverd, maar het is een degelijke, wat conventionele film. Het is niet vernieuwend en Spottiswoode heeft nergens dat stapje extra gezet om er iets speciaals van te maken. De afkickscènes van James hebben we al vaker gezien. De kat Bob wordt vooral in het begin meer bij het verhaal betrokken door af en toe vanuit zijn oogpunt te filmen. Dat is leuk bedacht, maar heel bijzonder is het nu ook weer niet. Het is allemaal zo braaf en op het sentimentele af. Het is ook best lastig om een bestaand - en bij velen bekend - verhaal op een verrassende manier om te zetten naar film. De afloop is namelijk al duidelijk en als James in het begin van de film een overdosis neemt weet je al direct dat hij er bovenop gaat komen. Toch is dit een leuke film. Niet zozeer door het onderwerp, want films over junks zijn zelden plezierig, maar het is een genot om naar Bob de kat te kijken. En het mooie is dat Bob gespeeld wordt door… zichzelf! Het is de echte kat van James Bowen die hier de beste rol uit de hele film neerzet. Mocht er een Oscar zijn voor dieren, dan heeft Bob deze bij voorbaat al gewonnen. De rest van de cast is degelijk, hoewel nergens opzienbarend. Luke Treadaway (Unbroken) speelt naar behoren en ook Joanne Froggatt en Ruta Gedmintas, als respectievelijk de maatschappelijk werkster en de buurvrouw van James, zijn best plezierig om naar te kijken. Maar met iets meer lef en durf had dit een heel bijzondere film kunnen worden. Nu is het vooral de kat Bob die de show steelt en alleen al door hem is deze film de moeite waard.

Genre: Biografie, Drama
Speelduur: 98 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045248345

Het beeld op de DVD van A Street Cat Named Bob heeft originele formaat van 2.35:1. De film is digitaal opgenomen, maar ziet er toch heel filmisch uit. Dat wordt vooral veroorzaakt door de lichte beeldruis die vrij continu aanwezig is. Vooral in de donkere scènes is deze goed zichtbaar. Het beeld heeft een goed (schaduw)detail en het contrast is bovengemiddeld met een bijbehorend prima zwartniveau. De scherpte is voldoende en had iets beter kunnen zijn. De shots vanuit het perspectief van Bob zijn met een kwalitatief mindere camera opgenomen en dat is ook goed te zien aan de beelden. De kleuren zijn soms iets te verzadigd en dan met name het rood. Maar over het algemeen ziet het beeld er fris en fleurig uit, ook al speelt de film zich bijna geheel in de winter af. Over de gehele linie een prima beeldtransfer, waar wat kleine verbeteringen mogelijk zijn.

Er staat één geluidstrack op de DVD van A Street Cat Named Bob en dat is een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track in de Engelse taal. Dit is een geluidstrack die zich voornamelijk op de voorste kanalen concentreert, maar de surroundkanalen worden niet geheel buitengesloten. Dialogen komen hoofdzakelijk uit het middenkanaal en klinken heel natuurlijk. Een enkele keer, zoals bij de liedjes van James, is ook overspraak naar de overige kanalen. De omgevingsgeluiden zijn mooi ingevuld met geluidseffecten en maken er zo een sfeervol geheel van. Luke Treadaway zingt en speelt zelf de liedjes, maar een heel goed zingen kan hij niet. Charmant is het wel. Het LFE-kanaal wordt niet of nauwelijks in het spel betrokken, maar daar is dit ook niet de film voor. Het geluid ligt over het algemeen prettig in het gehoor, zonder heel opvallend te zijn.

De DVD begint met enkele promotietrailers waarna de hoofdfilm direct start. Er is geen menu en er zijn ook geen extra's te vinden op deze DVD-uitgave.

James Bowen leeft op straat en probeert af te kicken van de drugs. Zijn maatschappelijk werkster heeft hoop dat James van de drugs af kan blijven, maar dan moet hij wel van de straat af. Ze regelt een appartementje voor hem en James krijgt al snel bezoek van een rode kater. Binnen afzienbare tijd zijn James en kat Bob onafscheidelijk van elkaar. A Street Cat Named Bob is een erg brave, weinig verrassende, maar toch ook wel weer boeiende film. Het scheert af en toe tegen het sentimentele aan, maar het is vooral kat Bob die de meeste aandacht trekt. De DVD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, maar helaas staan er geen extra's op deze uitgave. Wie de film op Blu-ray Disc wil hebben zal buiten de landsgrenzen moeten kijken.