Into the Forest

23-05-2017

7.5

Into the Forest (DVD)

In de nabije toekomst woont Robert (Callum Keith Rennie) met zijn twee dochters Nell (Ellen Page) en Eva (Evan Rachel Wood) in de bossen van Californië. Regelmatig rijden ze naar een nabijgelegen stadje, waar Eva op dansles zit en Nell scharrelt met haar nieuwe vriendje Eli (Max Minghella). Om nog onduidelijke reden is er ineens een grote stroomstoring, die grote delen van het land platlegt. En de stroomstoring duurt langer dan gepland. De schappen in de winkels raken leeg en de benzine voor de auto is op. Als vader dan nog een ernstig ongeluk krijgt zijn de zussen Nell en Eva geheel op elkaar aangewezen. De stroomstoring duurt steeds langer en de ontberingen worden steeds groter. Hoe lang houden ze dat vol, zo in het midden van de wildernis?

Het komt niet zo heel vaak voor dat een acteur of actrice met een idee of verhaal voor een film komt. In het geval van Into the Forest kwam actrice Ellen Page (Juno, Inception) op de proppen met het gelijknamige boek van Jean Hegland. Dit boek werd haar aanbevolen door een kennis in een lokale boekwinkel en de actrice had direct in de gaten dat het verhaal geschikt was voor een film. Page kocht de rechten van het boek en is, naast actrice, ook als producente bij de film betrokken. De Canadese regisseuse Patricia Rozema kreeg de opdracht om alles in goed banen te leiden. Dit alles resulteerde uiteindelijk in Into the Forest. Naast Page worden de hoofdrollen ingevuld door Evan Rachel Wood als zus Eva, Callum Keith Rennie als hun vader en Max Minghella als Nell's vriendje. Een kleine cast, maar dat is geen probleem in dit apocalyptische science-fiction drama. Het mooie aan Into the Forest is dat de naderende apocalyps op een vrij kleine, persoonlijke manier wordt gebracht. De impact is er nauwelijks minder om. Dat zien we niet zo vaak in de gemiddelde 'einde-der-tijden'-film. Waar het verval van de wereld in de meeste films enorm wordt uitvergroot, wordt hier juist dat thema naar de achtergrond verwezen. Het enige dat echt in verval raakt is het huis van de twee zussen. De jonge vrouwen zelf zoeken naar elke mogelijkheid om te overleven. Opgeven is geen optie. Dat Eva, ondanks alle ellende, maar blijft oefenen met haar dans is daarvoor een mooie metafoor. De zussen zijn volledig op elkaar aangewezen en de band wordt hechter dan ooit. Dat geeft hen ook kracht. De mannen in deze film komen er wat bekaaid vanaf en je zou daarom de film kunnen bestempelen als een feministisch pamflet. Maar daarmee doe je de film tekort. Niet dat het geen feministische film zou mogen zijn, maar Into the Forest biedt veel meer dan dat.
We mogen hopen dat het nog lang zal duren, maar in een tijd waar hacken een veelvoorkomend fenomeen is, is het scenario dat in Into the Forest geschetst wordt niet eens zo heel ondenkbaar meer. Schakel je internet of het stroomnet uit, dan leg je de hele samenleving plat. Nu wordt in de film niet duidelijk gemaakt wat de oorzaak van de stroomuitval is, maar dat maakt weinig uit voor de gevolgen. Nell en Eva proberen de krachten te bundelen en dat geeft hoop voor de toekomst, als er überhaupt een zal zijn. Als het aan de twee zussen ligt in ieder geval wel.

Genre: Drama, Science fiction, Thriller
Speelduur: 97 min
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8711983965669

Op deze DVD-uitgave heeft Into the Forest het originele beeldformaat van 1.85:1. Men heeft bewust gekozen voor een wat ingetogen kleurenpalet. Alleen bij de scènes met vuur of kaarslicht is de warme, gele gloed nadrukkelijk aanwezig. De rest van de tinten zijn wat flets, maar het oogt nog wel natuurlijk. Contrast en zwartwaardes zijn prima in orde en de scherpte is ook behoorlijk goed. Er is wat beeldruis aanwezig, maar niet in vervelende mate. Storende elementen zijn gelukkig geheel afwezig en dus is een dikke voldoende een terechte score voor deze beeldtransfer.

Voor het geluid van Into the Fire is er de keuze voor een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) of een Dolby Digital 2.0 (192kb/s) geluidstrack, beide in het Engels. Voor de fijnproever is de keuze niet zo moeilijk, want het DD 5.1-kanaal biedt heel wat moois. En het fijne is dat het ook nog eens heel naturel klinkt. Toch zorgt de mooie spreiding in het geluid voor een boeiende geluidsbeleving. Effecten zijn heel precies geplaatst, soms ook in de achterste kanalen. Dialogen komen altijd keurig uit het midden en staan heel goed in de mix. Niet te ver op de voorgrond, maar ook niet weggemoffeld in de rest. Een huis midden in het bos is een dankbare plek voor mooie omgevingsgeluiden en daar is bij deze film dan ook niets mis mee. Ook bij binnenscènes is het bos nog steeds subtiel op de achtergrond aanwezig. Dit alles maakt deze geluidstrack tot een uitgebalanceerd geheel, waar weinig mis mee is.

De DVD heeft een eenvoudig, statisch menu, zonder achtergrondgeluid. Er staat verder geen enkele extra op deze DVD.

Als de stroom voor langere tijd uitvalt zijn vader Robert en zijn twee dochters Nell en Eva steeds meer op elkaar aangewezen. Het eten raakt op en het huis raakt langzaam in verval. Hoe lang hou je zoiets vol? Into the Forest is geen standaard 'einde-der-tijden'-film. Het is een persoonlijk drama, waarbij de wil om te overleven voorop staat. Ondanks dat dit een 'kleine' film is, zorgt ie toch voor de nodige impact. Deze DVD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, maar extra's zijn er in het geheel niet en dat is toch wel jammer.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.