Get Out

22-05-2017

8.5
Bioscoop

Get Out (Bioscoop)

De volgende stap in een prille relatie is het ontmoeten van de ouders van je geliefde. Na vijf maanden moet Chris Washington (Daniel Kaluuya) er eindelijk aan geloven. Rose Armitage (Allison Williams) stelt hem gerust door te zeggen dat haar ouders hartstikke vriendelijk zijn en hem gelijk zullen mogen. Nou ja, haar vader (Bradley Whitford) zal zich waarschijnlijk niet weten te gedragen en misschien zorgt het feit dat Chris Rose's eerste Afro-Amerikaanse vriendje ook nog voor enige ongemakkelijke momenten. Maar dat buiten zal het allemaal wel loslopen. Eenmaal aangekomen bij het Armitage-landgoed diep in de bossen lijken Rose's ouders prima mensen, maar lukt het Chris niet een erg ongemakkelijk gevoel van zich af te schudden.

Jordan Peele is vooral bekend van zijn werk binnen komedieduo Key & Peele, maar heeft al herhaaldelijk aangegeven graag een horrorfilm te willen maken. Met Get Out komt zijn wens uit en zet hij gelijk een zeer enerverende, spannende en verfrissende film neer die iedereen een keer gezien moet hebben. Get Out kent een prachtige opbouw waarbij kijkers de hoofdpersonages en enkele bijfiguren echt leren kennen. In enkele relatief korte scènes worden relaties duidelijk gemaakt, krijgen personages enige diepgang en wordt duidelijk dat niet alles in de haak is. Naarmate de film voortduurt, worden er op subtiele wijze steeds meer hints gegeven over wat er daadwerkelijk aan de hand is, waarbij kijkers geregeld zelf moeten distilleren wat een scène of dialoog betekent. Hierdoor ben je als kijker net als Chris constant aan het puzzelen, wat je erg goed in hem doet inleven. De twists in Get Out zijn vindingrijk en relatief onverwacht, waarbij er af en toe gespeeld wordt met horror-clichés die hier net iets anders uitpakken. Er wordt geen enkel blad voor de mond genomen in taalgebruik en humor, wat Get Out enkel verrijkt omdat het hierdoor de creatieve vrijheid heeft die bij mainstream Hollywood-producties vaak gemist wordt. De aanwezige humor is er puur als broodnodige 'comic-relief' en ondermijnt nergens de horror-elementen. Het acteerwerk in de film is van de bovenste plank. Daniel Kalluya's en Allison Williams' natuurlijke chemie zorgt voor het hart van Get Out maar ook afzonderlijk zetten ze zeer intrigerende rollen neer. Bradley Whitford, Catherine Keener en Stephen Root weten in relatief weinig tijd zeer intrigerende personages neer te zetten waar je eigenlijk meer van wilt weten. De volledige ondersteunende cast is ook een genot om naar te kijken met de grofgebekte maar zorgzame Rod – gespeeld door Milton Howery – als hoogtepunt. Get Out begint vrij klassiek en ontwikkelt zich gaandeweg tot een strak geregisseerde en gemonteerde thriller waarbij er prachtig gebruik gemaakt wordt van het visueel medium. Vanwege het kleine budget en de beperkte filmlocatie moeten kijkers geen visueel spektakel verwachten, maar zouden ze zich juist kunnen focussen op al het detail wat Peele in elk shot gestopt heeft. De actie in Get Out is gering, maar bruut en bloederig. Omdat je zo erg meeleeft met de personages en sommige zaken eerder in de film zijn opgezet heeft elke actiescène een duidelijke impact.

Get Out is een spannende, creatieve horrorfilm vol sterke personages en twists waarbij grof geweld en botte humor niet geschuwd worden. Een film om te vermaken, waar het vanaf de eerste tot laatste minuut in slaagt en meer. Een absolute must-see, geen uitzonderingen.