Alien: Covenant

21-05-2017

6.7
Bioscoop

Alien: Covenant (Bioscoop)

Het vrachtschip Covenant is met duizenden kolonisten in hyperslaap op weg naar Origae-6 om daar een nieuw leven te beginnen. Wanneer er zware verliezen wordt geleden door een onverwachte storm, maakt de android Walter (Michael Fassbender) de gehele crew wakker om halsoverkop reparaties uit te voeren. Terwijl Tennessee (Danny McBride) aan het schip werkt, ontvangt hij een mysterieus signaal wat na onderzoek afkomstig blijkt te zijn van een leefbare planeet veel dichterbij dan Origae-6. Kapitein Christopher Oram (Billy Crudup) besluit dat de planeet waarschijnlijk ook prima is om een kolonie te starten en beveelt onder protest van Luitenant Daniels "Dany" Branson (Katherin Waterston) om van koers te veranderen. Misschien had men toch naar Dany moeten luisteren.

Na het sublieme origineel uit 1979 en het verdeelde maar visueel indrukwekkende Prometheus van 33 jaar later neemt legendarische filmmaker Ridley Scott (Blade Runner,, Gladiator, The Martian) nogmaals plaats in de regisseursstoel om de tweede Alien-prequel getiteld Alien: Covenant naar eigen zeggen meer diepgang en suspens te geven. Kort samengevat is dit schromelijk mislukt, maar zit er om de clichés heen een redelijk vermakelijke film in.
Alien: Covenant
heeft een prima opbouw waarbij personages worden geïntroduceerd en Scott wederom prachtige beelden laat zien. Zodra het verhaal op gang komt echter, bestaat het voor een groot deel uit (horror-)clichés en voorspelbare momenten. Genoeg kijkers kunnen zich hier prima mee vermaken wanneer ze niet teveel eisen aan de film stellen en genoegen nemen met simpele horror en bloederige scènes. Net als in Prometheus worden er veel interessante ideeën aangehaald of verhaallijnen aangestipt, het middendeel van Alien: Covenant heeft zeer veel belofte, maar ook hier wordt er uiteindelijk voor de veilige routes gekozen of roepen gegeven antwoorden juist meer vragen op.
Op enkele uitzonderingen na worden de personages totaal niet uitgediept en is het zeer lastig om je er als kijker mee in te leven. Hierdoor heeft Alien: Covenant nooit de impact of de suspens die de vorige Alien-films vrijwel allemaal wel hadden. De film wordt gedragen door Michael Fassbender die een briljante dubbelrol speelt en Alien: Covenant zijn focus en kracht geeft. Hij is de katalysator van enkele belangrijke gebeurtenissen en overschaduwt (voor een deel) hierdoor de alien(s) uit de titel. Hierbuiten toont Danny McBride zich zeer charismatisch ondanks zijn geringe tijd in de film. Katherine Waterston is duidelijk gepassioneerd voor de rol en geeft zich helemaal. Alle andere acteurs zijn voor het leeuwendeel prima, maar maken helaas zelden een echte indruk.
De actie en CGI in Alien: Covenant is erg 'hit-and-miss'. Verschillende aliens zien er lachwekkend gekunsteld en nep uit terwijl de overige animatie juist piekfijn in orde is. De ene scène zorgt ervoor dat je als kijker op het puntje van je stoel zit door het camerawerk en de enscenering, waar dan weer verschillende lachwekkende scènes tegenover staan waarbij een personage het haast verdient om vermoord te worden door diens knulligheid/naïviteit. Er is genoeg om je ogen bij uit te kijken, maar het niveau is helaas niet consequent.

Alien: Covenant geeft enige extra informatie over de gebeurtenissen na Prometheus, kent mooie beelden, goede actie en simpelweg briljant acteerwerk van Michael Fassbender. De makkelijk vermijdbare clichés, een gebrek aan echt intrigerende personages buiten die van Fassbender en de soms lachwekkende uitvoering maakt de film helaas niet tot een topper. Leuk voor een keertje en een bioscooptip omwille van de beelden.