Assassin's Creed

15-05-2017

6

Assassin's Creed (Blu-ray)

Callum Lynch (Michael Fassbender) is als kind getuige van een gruwelijke moord op iemand die heel dichtbij hem staat. De dader is ook een bekende en is gekleed als een mystiek figuur en Callum slaat op de vlucht. Later is Callum zelf veroordeeld voor moord en krijgt hij de doodstraf. Dan wordt hij echter wakker in een futuristische kamer met een dame (Marion Cotillard) die hem vertelt dat ze zijn hulp nodig heeft. In ruil blijft Callum leven, maar wordt hij gevangen gehouden op een medisch complex waar meerdere personen gevangen worden gehouden. Callum moet via een revolutionair systeem terug in de tijd en toegang geven tot de herinneringen van zijn voorvader Aguilar in Spanje in de 15e eeuw. Hij weet namelijk de locatie van een machtig artifact die in die tijd is verborgen en waar men in het heden jacht op maakt. Aguilar is een lid van de Assassin's Broederschap en Callum moet opnieuw gaan moorden om te overleven en informatie in te winnen. Gaat Callum het lukken om via zijn voorvader de informatie te winnen en tegelijkertijd zijn eigen leven te redden?

Assassin's Creed is gebaseerd op de uiterst populaire games van Ubisoft. In deze games ga je via verschillende types terug in de tijd om zo avonturen in eeuwenoude steden opnieuw te beleven. Hierbij maak je gebruik van hedendaagse gevechttechnieken en zaken als "free running" waarbij je over daken en gebouwen springt en rent. Hierdoor krijgen de games toch een hedendaags sausje wat ze erg populair hebben gemaakt. Op game-verfilmingen rust helaas nog altijd een vloek, weinig verfilimingen zijn echt populair geweest. Voor de verfiliming van Assassins's Creed heeft de producent van de games, Ubisoft, een aparte divisie opgezet om alles goed aan te pakken. Ze hebben een erg vooraanstaande acteur weten te strikken, Michael Fassbender, die niet alleen de hoofdrol speelt maar ook nog eens fungeert als producent. Daarnaast hebben ze grote namen als Marion Cotillard, Jeremy Irons en Brendan Gleeson weten te strikken voor (soms zelf kleine) bijrollen. Met deze voorbereiding en "starpower" kan het niet mis gaan zo zou je denken. Helaas heeft Assassin's Creed wederom de vloek van de gameverfilming niet weg kunnen nemen. Dat is erg jammer, want het verhaal en de opbouw ervan blijft trouw aan de verhalen in de games. Voor de film is een nieuw personage in Callum Lynch gecreeërd die een eigen verhaal krijgt. Echter is de film volgestopt met allerlei bijzaken en subplots die het geheel nogal warrig maakt. Ook de vele wisselingen tussen het heden en verleden maakt de film erg onrustig. Terwijl je in de games een lange tijd in het verleden rondloopt en af en toe een uitstapje maakt naar het heden blijf je in de film maar korte tijd in het verleden en zie je als kijker zelfs tijdens acties in het verleden reacties van personages tegelijkertijd in het heden. En dat is erg zonde, want regisseur Justin Kurzel heeft aangegeven veel met praktische sets te hebben gewerkt en vooral het Spanje in de 15e eeuw ziet er erg mooi uit en is representatief aan een omgeving die goed past bij de wereld van Assasin's Creed. Extra jammer dus dat deze wereld maar korte tijd te zien is. De actie is verder goed gedaan en aan de kenmerkende Free Running is goed gedacht en krijgt een prominente rol in de film. Ook aan de zogenaamde "Leap of Faith" is gedacht. Dit is een grote val die als personage maakt in de games van een hoge toren en vervolgens veilig weer landt. In de film is hiervoor een spectaculaire stunt gedaan met een val van maar liefst ruim 38 meter door een stuntman. Dit soort praktische zaken geven de film wel een voordeel van de twijfel om deze te bekijken, maar kunnen helaas de hiaten in het script en het verhaal niet wegnemen.

Genre: Actie, Avontuur
Speelduur: 115 min
Verpakking: Blu-ray Duo Keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
3D: Ja
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626098263

• De gelofte afleggen: achter de schermen van Assassin's Creed
  • Gesprekken met Justin Kurzel
  • Over de verwijderde scènes met Justin Kurzel & Christopher Tellefsen
  • Verwijderde scènes
  • Bioscooptrailers

De 2D-transfer van Assassin's Creed is in het originele beeldformaat van 2.39:1 op een dubbellaags Blu-ray Disc gezet. De film heeft een helaas een erg donker uiterlijk. vele scènes spelen zich af in slecht verlichte ruimtes en zelfs in de dagscènes (met soms zonlicht) is er een continue waas of mist te zien. Ook is er vaak een soort sepia filter te zien wat alles niet veel beter zichtbaar maakt. Ook in de scènes die zich afspelen in het verleden is er vaak mist te zien. De beeldtransfer doet erg zijn best om dit representatief weer te geven. Helaas loopt het zwart in de erg donkere scènes wel wat dicht en is alles maar zeer slecht zichtbaar. Uiteraard zou dit ook een bewuste keuze kunnen zijn geweest van de makers. Verder is de transfer wel stabiel en verder zonder fouten.

De 3D-transfer staat op een aparte Blu-ray Disc en staat ook in het oorsponkelijke beeldformaat van 2.39:1 op schijf. Omdat de 2D-transfer al donker is wordt dit er helaas niet beter op bij de 3D-transfer waarbij je vaak donkere brilletjes draagt. In die donkere scènes is er helaas weinig diepte en spreiding te zien. In de meer verlichte scènes zie je dat wel, met als hoogtepunt de achtervolging in 15e eeuws Spanje. Daarbij zie je genoeg diepte en spreiding en werkt de 3D-transfer het beste.

Assassin's Creed krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 7.1-geluidstrack mee in de oorsponkelijke Engesle taal. De audiotrack is zeer actief en wendt alle kanalen continu aan om het geluid weer te geven. De spraak komt netjes uit de centerspeaker en is helder te verstaan. De voornaamste actie komt uit de voorste speakers en alle ambiance-geluiden komen uit de achterste speakers. Ook de extra twee kanalen worden goed aangewend en zijn een verlenging van de audiotrack. Bij actie worden alle registers opengetrokken en worden alle kanalen goed aan het werk gezet. Ook de extra twee kanalen worden dan goed aangewend om de geluiden te verdelen en wordt er bijvoorbeeld bij een geworpen speer het geluid goed verdeeld over de kanalen. Het enige wat soms een beetje achterblijft is een echte "punch" die dan uit de subwoofer moet komen. Het laag is soms wat minder goed vertegenwoordigd. Dit zijn kleine puntjes in een anders geweldig goede audiotrack.

Assassin's Creed krijgt op Blu-ray Disc diverse extra's mee. Deze staan allemaal op de 2D-disc. Ook krijgt de uitgave een zogenaamde "reversible cover" mee. Op de binnenkant staat een bijna identieke coverart met alleen het (kleine) leeftijdslogo en de streepjescode verwijderd. Een leuke extra voor diegenen die zich daaraan storen, maar gezien het kleine verschil niet echt opzienbarend. Alle extra's zijn op de Blu-ray Disc zijn in HD en zijn Nederlands ondertiteld.

De gelofte afleggen: achter de schermen van Assassin's Creed (41 min)
Een meer dan standaard making-of-featurette met genoeg achtergrondinformatie en interviews.

Gesprekken met Justin Kurzel (20 min)
Een lang interview met de regisseur plus aanverwante crew waarbij onder andere zijn broer die de muziek heeft verzorgd voor de film.

Over de verwijderde scènes met Justin Kurzel & Christopher Tellefsen (22 min)
Een toelichting op de verwijderde scènes.

Verwijderde scènes (15 min)
De verwijderde scènes apart te zien.

Een galerij met diverse foto's van onder andere de ksotuums en de wapens.

Bioscooptrailers (4 min)
Diverse trailers van de film Assassin's Creed

In Assassin's Creed kruipt Callum Lynch in de huid van zijn voorvader en tevens Assassin Agluiar en gaat hij in 15e eeuws Spanje op zoek naar een machtig artifact. De Blu-ray Disc van Assassin's Creed kent een wat donkere 2D-beeldtransfer met daardoor een wat mindere 3D-beeldtransfer. Het geluid is echter dik in orde en ook het pakket aan extra's is prima te doen.