3096 Days

09-05-2017

6.5

3096 Days (DVD)

Als de 10-jarige Natascha Kampusch (Amelia Pidgeon) na een ruzie met haar moeder (Trine Dyrholm) alleen op weg naar school loopt, wordt ze plotseling een busje ingetrokken en ontvoerd. De man (Thure Lindhardt), die zich later bekent maakt als Wolfgang, sluit haar op in een speciaal gebouwde kelder onder zijn huis. Natascha krijgt nauwelijks te eten en behalve een tafeltje, een stoel, een WC en een wastafel is er niets aanwezig. Ze krijgt maar weinig te eten en ze vermaakt zich met het ene boek dat ze heeft. Ruim vier en een half jaar later zit Natascha (Antonia Campbell-Hughes) nog steeds eenzaam in haar kamer opgesloten. Voor een speciale gelegenheid laat Wolfgang haar in het huis en dat doet hem beseffen dat Natascha ook nuttig kan zijn. Hij laat haar koken, klussen in huis opknappen en neemt haar mee naar bed. De band tussen dader en slachtoffer lijkt beter te worden, maar de mishandelingen door Wolfgang maken aan die illusie direct een einde. Natascha blijft zoeken naar mogelijkheden om te ontsnappen.

Het verhaal van de ontsnapping van de 18-jarige Natascha Kampusch uit Oostenrijk ging in augustus 2006 de hele wereld over. Ruim acht jaar had ze gevangen gezeten in een kelder onder het huis van haar ontvoerder, Wolfgang Přiklopil. Niemand was meer naar haar op zoek en bijna iedereen dacht dat ze niet meer zou leven. Een paar weken later deed Natascha haar verhaal voor de televisie en vier jaar later verscheen haar boek 3096 Tage, waarin Natascha zelf vertelt over de jarenlange opsluiting. Dat boek is verfilmd als 3096 Days en is, verrassenderwijs, in het Engels. De locaties zijn wel in Oostenrijk, maar de dialogen zijn allemaal in het Engels. De cast is ook internationaal, met de Britse Amelia Pidgeon als de jonge Natascha, de Noord-Ierse Antonia Campbell-Hughes (Albert Nobbs) in de rol van Natascha als tiener en de Deen Thure Lindhardt in de rol van ontvoerder Wolfgang Přiklopil. Het Engels haalt wat weg van de authenticiteit van het verhaal, maar heel erg storend is het niet. Regisseur van 3096 Days is de in Amerika geboren Duitse Sherry Hormann.
De film begint als een goedkope videoproductie, maar op het moment dat Natascha in de kelder wordt opgesloten krijgt de film meer inhoud en wordt het ook cinematografischer interessant om naar te kijken. Doordat de motivatie van de ontvoering door Přiklopil geheel ontbreekt blijft het totale verhaal toch een beetje aan de oppervlakte. Juist omdat je niet weet waarom Přiklopil zoiets groots en doordachts heeft uitgevoerd. Je bouwt geen volledige kelder met WC en wastafel alleen omdat iemand 'zo mooi lacht'. Maar de film bevat ook een aantal sterke en indringende scènes, vooral als Natascha eenzaam in haar kelder opgesloten zit. Zowel de jonge Amelia Pidgeon als Antonia Campbell-Hughes spelen erg sterk. Het laatste shot in de film van de jonge Natascha, voordat de scènes overgaan naar Natascha als tiener, is zo indringend dat het lang op je netvlies blijft staan. En zo zijn er nog wel een aantal momenten die diepe indruk maken. Iemand die weinig indruk maakt is Thure Lindhardt. Zijn vertolking van de neurotische Wolfgang Přiklopil is ondermaats en absoluut niet overtuigend. Hij weet geen enkele diepgang aan zijn karakter te geven. Gelukkig zijn er voldoende momenten zonder hem die wel de moeite waard zijn en daardoor is 3096 Days de moeite van het kijken waard. Maar zo'n bijzonder en aangrijpend verhaal als dat van Natascha Kampusch had toch beter verdiend.

Genre: Biografie, Drama
Speelduur: 106 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045248857

3096 Days heeft op DVD een anamorf beeldformaat van 1.78:1. In eerste instantie lijkt dit een eenvoudige video-naar-DVD transfer. Maar als we eenmaal in het huis van Wolfgang zijn aangekomen wordt het allemaal toch wat genuanceerder. De belichting is over het algemeen mooi en spannend gedaan. Het kleurgebruik is wat ingetogen, maar worden wel goed weergegeven in deze transfer. Een enkele keer is wat posterisatie aanwezig en ook kleine compressiefoutjes zijn in een niet-storende mate aanwezig. De detailering en zwartwaarde zijn van een goed niveau. Het contrast is wat wisselend, maar al met al is dit een beeldtransfer die een dikke voldoende verdient.

Er staat een geluidstrack op de DVD van 3096 Days en dat betreft een Engelstalig Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het geluid klinkt heel natuurlijk, met over het algemeen heel natuurlijk klinkende dialogen. Op een paar momenten is duidelijk hoorbaar dat een deel van de dialogen later is toegevoegd of opnieuw ingesproken. Vooral die van Frances klinken duidelijk anders dan de rest van de cast. Qua geluidsbeeld is dit een sfeervolle geluidstrack, al had er best wel wat meer van de achterste kanalen gebruik gemaakt mogen worden. Nu zijn het voornamelijk omgevingsgeluiden bij buitenscènes en muziek. Over het algemeen is dit een prima geluidstrack voor deze stijl films.

Na een paar promotietrailers begint de film automatisch te spelen. De DVD heeft geen menu en geen extra's.

Natascha Kampusch wordt op 10-jarige leeftijd ontvoerd en door Wolfgang Přiklopil opgesloten in een kleine kelder. De eerste jaren mag Natascha de kleine kamer niet verlaten, maar daarna gebruikt Wolfgang haar als (seks)slaaf. Natascha blijft zoeken naar een moment om te ontsnappen. 3096 Days vertelt het bizarre verhaal van de Oostenrijkse Natascha Kampusch, die 8½ jaar opgesloten zat in een kelder. De film beperkt zich tot de basis-elementen, maar heeft zeker indringende momenten. Het acteerwerk van de meisjes is uitzonderlijk goed, maar van de man is het heel matig. De DVD-uitgave heeft een ruim voldoende beeld- en geluidskwaliteit. Extra's zijn er helaas niet, terwijl er toch veel te vertellen moet zijn over deze gebeurtenis.