Unlocked

06-05-2017

5.5
Bioscoop

Unlocked (Bioscoop)

Alice Racine (Noomi Rapace) is een van de meest gewaardeerde veldagenten van de CIA. Maar je kunt niet altijd de slechteriken verslaan. Dit heeft ze aan den lijve ondervonden. Ze kon een aanslag in Parijs niet voorkomen met als gevolg doden en gewonden. Dit leed heeft ze met eigen ogen aanschouwd en ze houdt zichzelf persoonlijk verantwoordelijk. Ze heeft het immers niet kunnen voorkomen. Ze houdt zich daarom verre van dit soort klussen. Toch wordt ze via haar oude baas weer uitgelokt om in het veld te stappen. Er dreigt een biologische aanval plaats te vinden met als doelwit de Britse hoofdstad Londen. Maar is alles wel zo duidelijk als het lijkt? Al snel komt Alice erachter dat niet iedereen binnen haar eigen club te vertrouwen is. Hoe kan ze manoeuvreren in dit wespennest met behoud van het eigen vege lijf?

Films over de dreiging van terrorisme zijn een veel gekozen onderwerp voor speelfilms. Niet zo vreemd natuurlijk, want het is een heel actueel thema. Dit soort dreigingen zijn aan de orde van de dag. Als je de trailer van Unlocked bekijkt dan krijg je de indruk dat we hier te maken hebben met een strak gefilmde actiefilm met ook nog eens enige diepgang in het verhaal. Er ligt zeker ook nadruk op het verhaal en de plotontwikkelingen, maar het er is weinig chocolade van te maken. Schrijver Peter O’Brien heeft er met dit script echt een potje van gemaakt. Eerder schreef hij alleen een korte film in 2002 en hij schreef in 2010 mee aan de videogame Halo: Reach. Een film is duidelijk toch even andere koek dan een videogame. Regisseur Michael Apted (The World is Not Enough, The Chronicles of Narnia, Gorillas in the Mist) is een stuk meer ervaren. Des te meer is het bijzonder dat hij de tekortkomingen van dit script niet heeft ingezien. Er wordt wel eens gezegd dat maar een paar mensen op aarde de relativiteitstheorie van Einstein écht begrijpen. Het script van Unlocked is zo verwarrend dat er misschien een even klein aantal mensen is die deze film kan volgen. De scènes hangen als los zand aan elkaar. Dit is heel jammer, want de rolbezetting is uitstekend. Noomi Rapace kan best een film dragen en het is te zien dat ze zich goed heeft voorbereid op deze rol. En ook castleden als Michael Douglas, Toni Colette en John Malkovich zijn niet de minsten. Ook is het leuk om de mooiboy Orlando Bloom eens van een andere, veel ruigere, kant te zien. De actie is ook strak en realistisch gefilmd, in de stijl van de Jason Bourne actiethrillers. Dit mag echter allemaal niet baten doordat het verhaal niet te volgen is. Emotionele diepgang heeft de film ook al niet, er is gekozen voor steriele en strakke actie. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar dan moet je die actie wel in context kunnen plaatsen. En dat is nu precies waar het misgaat. Unlocked lijkt op papier en zelfs in de trailer een prima film te zijn, maar na het bekijken van het geheel is de conclusie helaas toch dat het een misbaksel is.

Medium: Bioscoop
Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2017