Three Generations

25-04-2017

7

Three Generations (DVD)

De 16-jarige Ray (Elle Fanning) is geboren als Ramona, maar laat zichzelf al tijden Ray noemen. Hij leeft samen met zijn alleenstaande moeder Maggie (Naomi Watts) in het huis van oma Dolly (Susan Sarandon) en diens vriendin Frances (Linda Emond). Ray weet al sinds dat hij vijf is dat hij in een verkeerd lichaam geboren is. Hij doet er van alles aan om jongen te zijn en nu is het moment gekomen om het proces van geslachtsverandering aan te gaan. Als hij over een half jaar naar een nieuwe school gaat, moet de overgang afgerond zijn. Moeder Maggie steunt Ray door dik en dun, maar heeft ook twijfels. Oma Dolly vindt het allemaal maar niets, waarom kan Ray niet gewoon lesbienne zijn, net als zij? Ray is echter vastbesloten en peinst er niet over om te stoppen. Er is echter één probleem; omdat Ray nog minderjarig is moeten beide ouders hun toestemming geven voor deze geslachtsverandering. De vader van Ray is echter al tien jaar buiten beeld. Hoe zal hij reageren op de drastische plannen van Ray, als hij al gevonden kan worden?

Regisseuse Gaby Dellal (On A Clear Day) heeft met Three Generations een film over een vrij controversieel onderwerp gemaakt: een jonge transgender in transitie. Zeker in een land als Amerika rust er in bepaalde kringen nog altijd een groot taboe op dit onderwerp. Alleen daarom al is het dapper van Dellal om hier een openhartige film over te maken. Haar eerste versie van Three Generations ging al in 2015 in première tijdens het Toronto Filmfestival. De reacties waren echter niet allemaal even positief, dus besloot men om de release uit te stellen en een hermontage te maken. Hoe de eerste variant van de film was is mij niet bekend, maar deze nieuwe versie van Three Generations is alleszins de moeite waard. Dellal neemt het onderwerp van het niet lekker in je huidige lichaam zitten heel serieus, maar gelukkig is er voldoende humor in het verhaal verwerkt om het niet al te zwaar te maken. De film is bij momenten ontroerend, dan weer schokkend en daarnaast dus ook vaak grappig. Het is een film over vertrouwen, twijfels en loslaten. Het draait in de film om Ray, een 16-jarig meisje dat al jaren een jongen wil zijn. Moeder Maggie is zeer zeker ook een belangrijk karakter. Zij moet alleen toestemming geven voor het hele proces, maar er zijn er ook nog steeds grote twijfels bij haar. Dat is volledig te begrijpen en de film doet hier gelukkig niet lichtzinnig over. Want het is allemaal heel onherroepelijk wat Ray wil. De ontroering zit ‘m vooral in de relatie tussen moeder Maggie en Ray. Het onbegrip waar Ray vaak tegenaan loopt is schrijnend. Maggie snapt die onbegrip wel, zelfs haar eigen moeder vindt het allemaal wat te ver gaan wat Ray wil. En toch blijft ze altijd achter Ray staan.
De kracht van een film als Three Generations staat of valt met het acteerwerk. En daar is gelukkig weinig mis mee. Elle Fanning (Live by Night, The Neon Demon) zet een heel krachtige en zelfverzekerde Ray neer, iemand met wie niet te spotten valt. Naomi Watts is ook prima als twijfelende moeder, die wel altijd achter Ray blijft staan. En Susan Sarandon zorgt voor de komische momenten als de relativerende oma Dolly. Het karakter van Linda Emond is enigszins overbodig. Zij speelt Frances, de vriendin van Dolly, en lijkt alleen een excuus te zijn om een lesbische relatie in de film te kunnen verkopen. Three Generations zal vanwege het onderwerp niet iedereen aanspreken, maar degene die een goed en serieus verhaal kunnen waarderen hebben met deze film prima materiaal in handen.

Jaar: 2016
Speelduur: 88 min
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461874528

Three Generations heeft op DVD een anamorf beeldformaat van 1.85:1. Dit is een heel aardige beeldtransfer, die mooi scherp is en goede details weergeeft, maar ook met een redelijk contrast en matige zwartwaardes. De kleuren zijn ingetogen, maar wel van een prima verzadiging. Er is continue een lichte ruis aanwezig en ook zijn in de donkere delen vaak kleine compressiefoutjes waarneembaar. Toch stoor je nergens aan de onvolkomenheden die er zijn. Maar van een perfecte beeldtransfer kunnen we toch niet spreken.

Er staan twee Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstracks op de DVD van Three Generations, waarbij de Engelstalige track voor ons het meest interessant is. Het geluid klinkt heel natuurlijk, met over het algemeen heel natuurlijk klinkende dialogen. Op een paar momenten is duidelijk hoorbaar dat een deel van de dialogen later is toegevoegd of opnieuw ingesproken. Vooral die van Frances klinken duidelijk anders dan de rest van de cast. Qua geluidsbeeld is dit een sfeervolle geluidstrack, al had er best wel wat meer van de achterste kanalen gebruik gemaakt mogen worden. Nu zijn het voornamelijk omgevingsgeluiden bij buitenscènes en muziek. Over het algemeen is dit een prima geluidstrack voor deze stijl films.

De DVD heeft alleen een statisch hoofdmenu waar je voor de Nederlandse of Franse variant kunt kiezen, ofwel of je voor standaard Nederlandse of Franse ondertiteling kiest. Er staan geen extra’s op deze DVD.

Ray is een 16-jarig meisje, maar wil al van jongs af aan een jongen zijn. De tijd is rijp voor geslachtsverandering. Moeder Maggie steunt Ray, maar toch zijn er bij haar nog twijfels. Het grootste probleem is echter om toestemming van de vader te krijgen. Die is namelijk al geruime tijd buiten beeld. Three Generations is een dappere, soms ontroerende, maar ook grappige film van regisseuse Gaby Dellal. Kenmerkend is vooral het sterke acteerwerk van een groot deel van de cast. De DVD-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit, zonder echt uit te blinken. Extra's schitteren door afwezigheid.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.