Toni Erdmann

13-04-2017

7.7

Toni Erdmann (Blu-ray)

Twee dingen waar Winfried Conradi (Peter Simonischek) zielsveel van houdt zijn het maken van (vaak ongepaste) grappen en zijn dochter Ines (Sandra Hüller). Jammer genoeg zien vader en dochter elkaar steeds minder, maar zij is dan ook erg druk met haar werk voor een grote oliemaatschappij. Als Winfrieds hond komt te overlijden besluit hij op de bonnefooi zijn dochter te gaan bezoeken, Ines heeft nauwelijks tijd en wordt geleefd door het bedrijf voor wie ze 24/7 klaar moet staan. Al snel is Winfried van mening dat het zo niet verder kan. Er is weinig wat je op zo'n moment als vader kunt doen, maar wat als een figuur als Toni Erdmann op het toneel verschijnt?

Toni Erdmann is een innemende Duitse komedie, waar de relatie tussen vader en dochter prachtig wordt blootgelegd en er een duidelijke kritiek is op het haastige constant werkende leven. Het is een mooie mix tussen drama en humor waardoor de film nergens te zwaar of als een farce overkomt. Het is de makers van de film gelukt een zeer realistische wereld neer te zetten en hierin de humor te vinden. Alle personages en hun ontwikkeling is voor het grootste deel heel natuurlijk waardoor het drama wat zich ontwikkeld en de keuzes die personages maken volkomen geloofwaardig zijn. Nergens wordt een situatie echt belachelijk gemaakt, maar wordt enkel een spiegel voorgehouden of de realiteit iets verhoogd. De makers geven nergens een overduidelijke boodschap over wat wel/niet zou moeten, waardoor kijkers zelf een mening kunnen vormen. Het is hierbuiten vrij makkelijk om als kijker met de verschillende personages mee te leven omdat iedereen zich wel eens in een dergelijke positie bevindt/heeft bevonden. Een grote pluim is er voor Peter Simonischek en Sandra Hüller wiens acteerwerk en chemie Toni Erdmann tot een succes maakt. Simonischek verkoopt de rol van een vader die alles wil doen om zijn dochter 'te redden' subliem hoewel het personage van Toni Erdmann wellicht iets meer ontwikkeld had kunnen worden. Hüller kan wonderbaarlijk goed schakelen tussen het spelen van een felle feeks (zoals vanuit haar werk van haar gevraagd wordt) en wat het beste te omschrijven is als een volwassen meisje die haar vader en vrijheid ongelooflijk mist. Toni Erdmann is wat lang, maar dit lijkt een bewuste keuze van de makers. Net als in het echte leven hoeft niet alles strak afgebakend of allemaal een concreet doel hebben. Desalniettemin maakt vrijwel elke scène – hoe bizar ook – deel uit van het geheel.

Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 162 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Uitgever: September Film
EAN: 8718836863479

De BD-uitgave van Toni Erdmann heeft een niet anamorfe beeldverhouding van 1.78:1. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaagse disk, die voor ca. 20GB is beschreven.

De film is voor het grootste deel natuurlijk belicht, wat bijdraagt aan het realisme van Toni Erdmann. Hier en daar ogen beelden daardoor wel iets te donker en wat flets, maar nergens storend. De scherpte van de beelden is erg hoog, waarbij er dan ook veel detail te zien is. Door het opnemen van de film met een digitale camera ziet een scène er soms wat vlak uit, zeker bij eentje die zich bijvoorbeeld in een witte ruimte afspeelt. Het contrast en de zwartwaarde zijn hoog, waardoor de soms aanwezige kleuraccenten goed naar voren komen. Er zijn geen artefacten te bespeuren.

Toni Erdmann kent op deze BD-uitgave een Duits- en Engelstalige Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s), in tegenstelling tot het DTS-HD MA-audiotrack dat op de hoes gepresenteerd staat.

De film is vooral een dialogenfilm, waardoor het fijn is om te horen dat al deze dialogen scherp en helder te horen zijn via het middenkanaal. De omgevingsgeluiden zijn via de surroundkanalen zijn alomtegenwoordig, vrij gelaagd en blijven op enkele indringende momenten na subtiel op de achtergrond. Ze zijn er vooral om Toni Erdmann meer sfeer te geven en hier en daar om de emoties van personages meer kracht bij te zetten (een specifieke scène met Sandra Hüller alleen wordt intenser door een volledig leeg, echoënd huis), wat goed lukt. Qua geluidseffecten is er op te merken dat ze redelijk gevarieerd zijn en vrij hard in de audiomix staan, hoewel nergens storend. Buiten een cd die wordt opgezet, een feestscène waarbij ook het LFE-kanaal van zich laat horen en een lied dat wordt ingezet, kent Toni Erdmann geen begeleidende muziek.

Op deze BD-uitgave van Toni Erdmann is de film integraal af te spelen en is er de optie om dit met Nederlands- of Franstalige ondertiteling te doen. Buiten promotionele trailers zijn er geen extra's aanwezig.

Toni Erdmann is een charmante, persoonlijke en bij vlagen hilarische komedie die voor eens en altijd bewijst dat onze oosterburen wel degelijk over humor beschikken. Het acteerwerk van de hoofdrolspelers is zeer sterk en de film bevat een duidelijke boodschap zonder deze ergens op te dringen. Het beeld op deze BD-uitgave is prima. Qua geluid is er vrij weinig te klagen, behalve dat het maar een Dolby Digital 5.1-track bevat in plaats van het verkondigde DTS-HD MA-track. Helaas zijn er geen extra's. Zeker het kijken waard

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door September Film.