The Salesman

Jaap Stolze
14-04-2017

7

The Salesman (DVD)

Het echtpaar Emad (Shahab Hosseini) en Rana (Taraneh Alidoosti) betrekken een nieuwe woning in Teheran nadat ze hun eigen woning moesten verlaten wegens instortingsgevaar. Via een kennis kunnen ze snel deze woning intrekken nadat de vorige bewoonster snel is vertrokken. Als er een ongeval plaatsvindt met Rana in hun nieuwe woning, lijkt dit te maken hebben met de oude bewoonster. Omdat de spullen van de vorige bewoonster nog steeds in het appartement staan en de verhuurder Babak (Babak Karami) niets kwijt wil over deze persoon, besluit Emad zelf op onderzoek te gaan. Door achter de toedracht van het ongeval met Rana te komen en de verantwoordelijke persoon hiervoor te zoeken, raken Emad en Rana steeds verder van elkaar verwijderd. Dit ongeval zal het leven van dit echtpaar onherroepelijk veranderen.

Deze nieuwe speelfilm The Salesman van de Iraanse regisseur Asghar Farhadi is een relatie- en sociaal drama waarbij een incident vreselijke gevolgen veroorzaakt. Nadat Rana (Taraneh Alidoosti) is aangevallen in het nieuwe huis van het echtpaar Emad (Shahab Hosseini) en Rana, wil Emad weten wie de vorige eigenaar was van dit appartement. De dader van de aanval heeft namelijk iets te maken met deze dame die het appartement eerst bezat. Tegelijkertijd spelen zowel Rana als Emad in het toneelstuk Death of a Salesman van Arthur Miller. Dit toneelstuk in de film is duidelijk een parallel verhaal voor de ontwikkelingen tussen Emad en Rana. Hoewel Emad een leraar is van beroep en geen handelsreiziger zoals William Loman die hij speelt in het toneelstuk zijn er overeenkomsten tussen hem en het fictieve personage. Beiden zijn destructief bezig en slaan het advies van hun echtgenotes in de wind. Alsof de regisseur hiermee wil zeggen dat het leven de kunst imiteert of net andersom, maar dat is mijn interpretatie van de betekenis van het toneelstuk in de film. Het unieke van het script is dat de dame die verantwoordelijk is voor het drama in de film (de aanval op Rana in de badkamer) nooit wordt getoond. Er wordt wel over haar gesproken door de buren en er worden dingen gesuggereerd maar daar blijft het ook bij. Ook de aanval op Rana zelf wordt niet getoond, alleen de gevolgen en de zichtbare littekens die zowel letterlijk als figuurlijk achterblijven bij het echtpaar. Veel wordt aan de verbeelding en inlevingsvermogen van de kijker overgelaten om de puzzel bij elkaar te krijgen. Het middenstuk van de film duurt wat lang en sleept zich voort naar een spanningsvol laatste stuk waarin de waarheid meer kapot maakt dan alleen de relatie tussen de hoofdpersonen. The Salesman is een mooi drama waarin vertrouwen, loyaliteit, onmacht en wraak een rol innemen en deze emoties elkaar ook beïnvloeden. Al met al een ingenieus relatiedrama waar de puzzelstukjes samenkomen op het eind, maar de scherven inmiddels niet meer te repareren zijn. Ondanks het wat trage karakter van de film is het een aanrader voor de liefhebber van dialoog gedreven films.

Jaar: 2016
Speelduur: 118 min
  • Dolby Digital 5.1 - Farsi
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083116787

De DVD-uitgave van The Salesman bevat een 1.85:1 anamorfische beeldverhouding. De print is voorzien van mooie heldere kleuren en van naturelle lichtopnames. De donkere scènes zijn vrij van artefacts en bevatten geen compressiefouten. Een prima beeldskwaliteit die er naturel uitziet.

De DVD-uitgave van The Salesman heeft zowel een Dolby Digital 5.1 Farsi en Frans gesproken geluidsspoor. Deze geluidstrack is vooral dialoog gedreven en maakt vooral gebruik van de voorste speakers. De spaarzame omgevingsgeluiden en sporadische achtergrondmuziek komen uit alle speakers naar voren. Een nette geluidstrack die vrij sober is en geen effecten bevat, maar dat heeft met de stijl van de film te maken.

De DVD start op met enkele trailers waarna je in het hoofdmenu terecht komt. Beide extra's zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Trailer (2 min)

De trailer van The Salesman die een redelijk beeld schetst van het verhaal van de film.

Making Of (23 min)

Een matig interessante Making Of die vooral beelden toont van opnames op de filmset en repetities van de cast. Af en toe zijn er wat korte opmerkingen over het verhaal te horen van de regisseur. Maar echt wijzer wordt je niet van deze Making of.

De film The Salesman draait om het echtpaar Emad en Rana die een nieuw appartement betrekken nadat ze noodgedwongen hun oude woning moesten verlaten. Na een aanval op Rana in deze woning waardoor ze gewond raakt, blijkt de vorige bewoonster hier iets mee te maken te hebben. Emad begint vervolgens een zoektocht naar de dader om te onderzoeken wat er nu precies gebeurd is, dit zal grote gevolgen voor hun beiden en de betrokkenen hebben. Een mooi drama waarbij gaandeweg steeds meer spanning ontstaat tussen het echtpaar en ook het toneelstuk waarin zowel Emad als Rana spelen. De DVD bevat een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en een magere Making Of van The Salesman.