De Zevende Hemel

29-03-2017

7

De Zevende Hemel (Blu-ray)

Maria Rossi (Henriëtte Tol) runt een prachtig Italiaans restaurant samen met haar liefhebbende man. Het leven neemt echter een onverwachte wending wanneer ze ziek wordt. Er zijn wat problemen in de familie en Maria wil zeker nu niets liever dan iedereen weer bij elkaar krijgen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn oude discussies en ruzies die nooit uitgesproken zijn. Er zijn problemen binnen verschillende relaties binnen de familie. En een feest rondom het jubileum van het restaurant zet extra tijdsdruk op het geheel. Na dit evenement is het de bedoeling dat het restaurant overgaat naar de kinderen. Maar wie gaat het restaurant runnen?

De Zevende Hemel is een musical met een enorme Nederlandse sterrencast. Men heeft de lettertjes voor de namen op de posten heel klein moeten maken om nog te zorgen dat iedereen erop past. Er wordt slim ingespeeld op actuele trends. Musicals zijn de laatste jaren weer populair, kijk bijvoorbeeld naar het grote succes van La La Land. Daarnaast doet de romantische komedie vol met BN’ers het bijna gegarandeerd goed op eigen bodem. Daarmee schuilt het gevaar dat de film tijdens het maken wat wordt afgeraffeld, omdat het commerciële succes bijna gegarandeerd is. Maar gelukkig zie je dat het hart van regisseur Job Gosschalk echt bij dit project ligt. Na wat regiewerk voor TV is dit zijn eerste grote speelfilm. Daarvoor werkte hij als casting director in Hollywood. Voor het scenario had hij hulp van de ervaren Tijs van Marle, die schreef aan onder andere Lucia de B., Moordwijven, Verliefd of Ibiza en nog veel meer Nederlandstalige films. Wat men erg leuk heeft gedaan is de veelal bestaande en bekende nummers echt een plek geven in het verhaal. Een scène met dialoog loopt dan over in het muzieknummer, maar de tekst sluit hier heel goed bij aan. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld ‘Ik leef niet meer voor jou’ van Marco Borsato. Deze wordt precies goed getimed tijdens een scène waarin de moeder het probeert bij te leggen met haar zoon, terwijl hij daar geen trek in heeft. De Zevende Hemel heeft wel een grote valkuil. Met de soms zware materie en sterk acteerwerk wordt duidelijk diepgang nagestreefd, maar niet altijd bereikt. Dit komt omdat het simpelweg onmogelijk is om met deze speelduur en de grote omvang van de cast iedereen voldoende schermtijd te geven. De personages blijven daarmee toch wat oppervlakkig, maar toch ga je een beetje van de familie houden en hoop je dat het allemaal goedkomt. Uiteindelijk is De Zevende Hemel dus licht muzikaal vermaak, maar dan wel vakkundig gemaakt en kundig vertolkt.

Jaar: 2016
Speelduur: 106 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045247980

De Blu-ray Disc-uitgave van De Zevende Hemel heeft een beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Het beeld ziet er heel prima scherp en gedetailleerd uit. Dit wordt gedaan met heel natuurlijke kleuren. Ook het contrast draagt bij aan dit natuurgetrouwe beeld. Op alle momenten is er voldoende detail zichtbaar. Dag of nacht, het maakt niet uit. Er zijn geen defecten in het beeld. Al met al een prima transfer.

De Zevende Hemel wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24-bit/48kHz). De film draait vooral om dialogen en muziek. Beiden komen prima uit de verf. De dialogen krijgen altijd voldoende prioriteit. Daarnaast wordt de muziek mooi dynamisch en ruimtelijk weergegeven. Eigenlijk is er weinig aan te merken op deze audiotrack.

Bij het plaatsen van de disk kom je na een aantal trailers direct uit bij de hoofdfilm. Er zijn geen extra’s.

Maria runt een prachtig Italiaans restaurant samen met haar liefhebbende man. Ze wordt ziek en wil daarom meer dan ooit de problemen die er zijn binnen de familie oplossen om zo iedereen weer bij elkaar te brengen. De Zevende Hemel is licht muzikaal vermaak, maar dan wel vakkundig gemaakt en kundig vertolkt. De BD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit en geen extra’s.