The Girl on the Train

23-03-2017

6.5

The Girl on the Train (Blu-ray)

Rachel (Emily Blunt) is een gescheiden vrouw en haar leven is sinds het vastgelopen huwelijk nogal bergafwaarts gegaan. Ze heeft een groot alcoholprobleem en heeft een laag zelfbeeld. Haar ex-man Tom (Justin Theroux) heeft een nieuwe vriendin Anna (Rebecca Ferguson) en Rachel stalkt het nieuwe paar geregeld. Rachel maakt elke dag dezelfde treinreis en bij die reis rijdt de trein langs het huis van Tom en Anna. Dit beeld doet nogal pijn want Rachel heeft in hetzelfde huis met Tom gewoond en naar eigen zeggen ook helemaal zelf ingericht. Een paar huizen verder woont een jong en frivool stel voor wie Rachel een soort ideaalbeeld gaat fantaseren. Het stel is Megan (Haley Bennett) en Scott (Luke Evans) en dit stel heeft weer zo hun eigen problemen. Scott wil dolgraag vader worden maar Megan wil dit absoluut niet. Zij draagt dan ook een duister geheim mee uit een vroeger leven wat nog steeds een litteken heeft nagelaten. Om dit geheim te maskeren heeft Megan een vorm van nymfomanie ontwikkeld om zo Scott wel zijn behoeften te geven maar niet zijn diepere wens voor een kind. Megan loopt hiervoor ook bij de psychiater Dr. Kamal Abdic (Edgar Ramirez) die ze ook probeert te verleiden en hij moet grote moeite doen om de avances van Megan te weerstaan. Rachel ziet op een dag vanuit de trein Megan met een andere man dan Scott zoenen op het balkon en meteen heeft ze argwaan. Ze stapt snel uit op het volgende station en ziet Megan haar huis verlaten. Rachel heeft echter erg veel gedronken en kan nauwelijks op haar benen staan, laat staan een achtervolging inzetten. Ze kan tenauwernood iets roepen naar Rachel voordat ze door een vreemdeling naar de grond wordt geslagen en ze buiten westen raakt. Als ze vervolgens wakker wordt weet ze zich nauwelijks iets van het voorval te herinneren. Wel weet ze nog het beeld van Megan met de andere man op het balkon te herinneren en ze gaat vervolgens op onderzoek uit wie die man is en wat voor verhaal er speelt. In dat onderzoek haalt ze echter vele oude wonden open, ook uit haar eigen verleden en van haar huwelijk met Tom. Ze komt erachter dat niets is wat het lijkt en ook haar eigen herinneringen van vroeger tijden zijn plotseling anders dan ze dacht. Maar is het wroeten in andermans leven het waard dat vervolgens je eigen leven ook compleet op de kop wordt gezet? Rachel lijkt niets te verliezen te hebben om achter de waarheid te komen, ook over haar eigen leven.

The Girl on the Train is gebaseerd op het gelijknamige boek van Paula Hawkins wat internationaal een bestseller werd. De vergelijking tussen film en boek wordt natuurlijk direct gemaakt en helaas voor de film valt gezien de vele internationale recensies deze vergelijking niet positief uit. Voor deze recensie is het boek niet gelezen en kan de film puur op zichzelf beoordeeld worden. De film volgt een nogal standaard structuur die je veel ziet in films die een "wie heeft het gedaan" opzet hebben en een misdaad-procedure volgen. Er zijn misdrijven gepleegd en de dader is onbekend, er zijn vele mogelijke verdachten en de hoofdpersoon die het geheel onderzoekt heeft een laag zelfbeeld en heeft door eigen demonen uit het verleden weinig geloofwaardigheid van de omgeving. Ook The Girl on the Train volgt dit stramien en dat maakt de film vanaf het begin wel wat voorspelbaar, zonder dat je weet hoe het verhaal precies verloopt. De film vinkt alle vakjes wel aan, maar nergens bereikt de film een diepere laag bij de karakters of bij de gebeurtenissen. Alle drama's worden wel aangestipt maar nergens wordt dit echt uitgediept. Er zijn ook teveel gebeurtenissen in de film gepropt met een speelduur van 111 minuten. Ook het begin van de film is nogal warrig met de introductie van de vele hoofdpersonen met gebeurtenissen die zich steeds in een andere tijdsperiode afspelen. De acteurs spelen hun rollen voldoende en vooral Emily Blunt speelt een redelijk sterke hoofdrol als de gebroken maar volhardende Rachel, ondanks dat ze eigenlijk wel wat te netjes oogt voor een vrouw die een teloorgang heeft gemaakt met veel alcoholgebruik. De regisseur van deze film, Tate Taylor, heeft een klein en middelmatig CV opgebouwd en eigenlijk zijn de schoenen van deze film te groot geweest voor deze regiseur. Hij heeft te weinig durf gehad om de karakters en ontwikkelingen verder uit te diepen in deze film. Nu blijft het een standaard misdaadverhaal met oppervlakkige karakters en waarbij het einde je eigenlijk niet zoveel doet. Een gemiste kans want het bronmateriaal biedt een stuk meer.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Speelduur: 111 min
Resolutie: 1920 x 1030p
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Engels Audio beschrijvend
  • DTS-HD MA 2.0 - Engels
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045247942

• Audiocommentaar met regisseur Tate Taylor
  • Deleted en Extended scenes
  • The woman behind the girl
  • On board the train

The Girl on the Train staat in de originele beeldverhouding van 1.85:1 op Blu-ray Disc. De productie is op film geschoten en dat zie je gelukkig terug in de transfer want deze is een lust voor het oog. Het geheel oogt zeer natuurlijk met mooie contrasten en een helder beeld. De film speelt zich af in de nazomer en de start van de herfst en heeft daardoor veel aardse kleuren zoals bruin, groen, geel en rood. De karakters dragen voornamelijk allemaal donkere kleding in de kleuren blauw, zwart en bruin. Het geeft de film een soms wat somber uiterlijk maar dit draagt zeker bij de beoogde dramatiek in de film. Alle kleuren worden natuurlijk weergegeven en ook de huidtonen zijn mooi en zacht. Het beeld ogt zeer rustig zonder artefacten of andere (compressie)fouten. Deze transfer is een prachtig voorbeeld van hoe mooi een film eruit kan zien als deze op celluloid wordt geschoten met prachtige kleuren en belichting. Anders dan de film zelf krijgt de transfer de hoogste waardering.

The Girl on the Train krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack mee in de oorspronkelijke Engels gesproken taal. In tegenstelling tot buitenlandse uitgaven met een DTS:X-audiotrack (die ook als een DTS-HD MA 7.1-audiotrack kan worden afgespeeld) is de audiotrack op deze uitgave "slechts" een 5.1-audiotrack. Het geluidsbeeld van de film kent veel pieken en dalen en weinig scènes die een volle audiotrack nodig hebben. Wel is het helaas een onevenwichtige audiotrack geworden. Bijvoorbeeld, het geraas van de trein komt ten volle uit alle speakers gedonderd maar de dialoogscènes erna komen wat gemompeld uit de centersepaker. De audiotrack fluctueert dus veel in zowel volume als dynamiek. Bij een gemiddeld volume moet je goed luisteren naar de dialoog zodat je niet vervolgens uit je stoel wordt geknald als de trein voorbij raast. Verder worden de surroundspeakers spaarzaam gebruikt voor de geluidseffecten en de omgevingsgeluiden. Ook als je de 5.1 via Prologic naar een 7.1 laat uitbreiden levert dit niet veel winst op. Erg jammer voor een recente productie als deze, en vooral in combinatie met de sublieme beeldtransfer.

De Blu-ray Disc van The Girl on the Train krijgt een compleet pakket aan extra's mee. Op de backcover staan alleen het Audiocommentaar en de Deleted en Extended Scenes vermeld, maar er staan ook nog twee featurettes op. Alle extra's zijn niet ondertiteld (dit staat netjes vermeld op de cover).

Audiocommentaar met regisseur Tate Taylor
Regisseur Tate Taylor geeft toelichting tijdens de film over het productieproces. Net zoals in de featurette komt hetgeen de regisseur heeft willen betrachten soms alleen niet helemaal terug in de scènes die je aan het bekijken bent.

Deleted en Extended scenes (18 min)
Verwijderde en verlengde scènes die overduidelijk om tijdsredenen niet in de film zitten of zijn ingekort.

The woman behind the girl (5 min)
Schrijfster Paula Hawkins en cast en crew geven wat achtergrondinformatie over de verschillende vrouwelijke personages in de film.

On board the train (11 min)
Cast en crew geven achtergrondinformatie terwijl er scènes achter de schermen worden vertoond. Opvallend is dat regisseur Tate Taylor nogal benadrukt dat zijn uitgangspunt het uitdiepen van de karakters uit het boek is geweest terwijl dit in de film veel minder goed tot uiting komt.

The Girl on the Train is ondanks de spannende bestseller waarop de film is gebaseerd een redelijk oppervlakkige thriller geworden die binnen de lijntjes blijft en verder niet echt uitblinkt. De Blu-ray Disc uitgave kent ook zijn pieken en dalen; de beeldtransfer is een lust voor het oog maar de audiotrack is erg teleurstellend voor een recente productie. Verder heeft deze uitgave wel een compleet pakket aan extra's, zelfs meer dan er op de backcover staan aangegeven.