Inferno (2016)

24-03-2017

6.6

Inferno (2016) (Blu-ray)

Volgens de theorie van miljardair Bertrand Zobrist (Ben Foster) stevent de mensheid af op uitsterven. Alleen als er een groot offer wordt gedaan, waarbij op korte termijn meer dan een miljard mensen overlijden, zal de rest kunnen overleven. Voordat Zobrist tot uitvoering van zijn plan kan komen overlijdt hij. Nog geen twee dagen later ontwaakt Robert Langdon (Tom Hanks) in een ziekenhuis in Florence. Hij is gewond aan zijn hoofd en lijdt aan geheugenverlies. Hij heeft daardoor geen idee hoe hij in het ziekenhuis terechtgekomen is. Als een politieagente al schietend op Langdon afkomt helpt dokter Sienna Brooks (Felicity Jones) hem om te ontsnappen. Ze duiken onder in het huis van Brooks, waar Langdon ontdekt dat hij in het bezit is van een kleine capsule, dat een bijzondere versie van een tekening van Dante Alighieri bevat. Langdon en Brooks ontdekken geheime codes op de tekening. De codes lijken te wijzen op de uitbraak van de pest in de Middeleeuwen waarbij een groot deel van de bevolking overleed. Ook de naam van Zobrist prijkt op de tekening en de link met diens theorieën is al snel gelegd. Langdon en Brooks gaan op zoek naar wat Zobrist van plan was. Maar zelf wordt Langdon achterna gezeten door de Wereld Gezondheidsorganisatie. Want blijkbaar weet Langdon veel meer dan hij zelf op dit moment beseft. Het probleem is alleen dat Langdon niet weet wie hij kan vertrouwen.

De Italiaanse dichter en schrijver Dante Alighieri schreef in het begin van de 14e eeuw de uit drie delen bestaande La Divina Commedia (De Goddelijke Komedie), waarin hij een fictieve reis beschrijft door de drie rijken van het hiernamaals: Inferno (Hel), Purgatorio (Vagevuur) en Paradisio (Paradijs). Het eerste deel heeft schrijver Dan Brown gebruikt als thema voor zijn vierde boek in de reeks rond professor Robert Langdon met als titel Inferno. Na het wereldwijde succes van The Da Vinci Code (2006) en Angels & Demons (2009) is Inferno de derde film in de reeks (het derde boek The Lost Symbol is nog steeds niet verfilmd). Voor Inferno zat Ron Howard wederom op de regisseursstoel en kroop Tom Hanks voor de derde keer in de huid van Robert Langdon. Een bewezen succesformatie en dat zal met deze nieuwe film ook vast het geval zijn. Inferno is het Latijnse woord voor hel en zo begint de film ook; duister, donker en vol vuur. Deze film is veel minder toegankelijk dan The Da Vinci Code of Angels & Demons. De hel uit Dante's Inferno spreekt mogelijk toch wat minder tot de verbeelding dan de schilderijen van Leonardo Da Vinci of het Vaticaan. Het gevoel bekruipt namelijk dat de film niet helemaal geslaagd is. Vernieuwend is het niet, op het duistere begin na. De puzzel is dit keer erg complex, met personages die flinterdun zijn en lang niet allemaal even duidelijk zijn. Je weet daarbij ook niet of het om het goede of het kwade gaat. Dat laatste kun je ook als een positief punt zien, want dat houdt de spanning er enigszins in. Maar er moet veel uitgelegd worden en ook de geloofwaardigheid van het plot laat deze keer veel te wensen over. Het vermeende geheugenverlies van Robert Langdon is wel heel snel verdwenen als het om het opnoemen van historische feiten gaat. Waar The Da Vinci Code en Angels & Demons het vooral moesten hebben van het mysterie is Inferno veel meer een thriller, met achtervolgingen en schietpartijen. Alleen in het eerste deel van de film overheerst de mystiek, maar de eindscène is eigenlijk niet meer dan een standaard ontknoping als in een traditionele thriller.
Wie van de cultuur van de Italiaanse stad Florence houdt komt in deze film zeer zeker aan z'n trekken. De locaties door de stad heen zijn bijzonder fraai, met het Palazzo Vecchio en de Boboli-tuinen als hoogtepunten. In Florence zijn al de bekende Dan Brown-tours te volgen, maar of de film daar een extra impuls aan gaat geven is zeer de vraag. Daarvoor is Inferno eigenlijk niet interessant genoeg. Zoals gezegd is de vertelstructuur vrij complex en daardoor heeft Inferno een zekere herkijkwaarde. Maar het gaat te ver om hier te spreken van een waardige opvolger van The Da Vinci Code en Angels & Demons.

Genre: Mysterie, Thriller
Speelduur: 122 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, Spaans
EAN: 8712609606157

• Verwijderde & uitgebreide scènes
  • Ron Howard, het dagboek van een regisseur
  • Een blik op Langdon
  • De schurk miljardair: Bertrand Zobrist
  • Dit is Sienna Brooks
  • Inferno over de hele wereld
  • Hellebeelden

De Blu-ray Disc-uitgave van Inferno heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Het beeld voor deze film is digitaal geschoten. Het is altijd wat onderhevig aan smaak, maar je zou kunnen zeggen dat wat van de authenticiteit van het gebruik van film hierdoor verloren gaat. Terwijl het wel goed past bij deze filmreeks. Het beeld ziet er iets vlakker uit en wel erg gelikt. Als we deze transfer echter zuiver op haar merites beoordelen, kunnen we alleen maar tot de conclusie komen dat het beeld er zeer goed uitziet. Er zit veel diepte in het beeld en er is een grote hoeveelheid details te zien. Hierdoor komt de film echt mooi tot leven. De scherpte en detaillering houden stand in moeilijkere lichtomstandigheden. Het schaduwdetail is dan ook ruim voldoende. De kleuren zijn naturel en ogen soms wat al te ingetogen. Dit had best een tikkeltje pakkende gemogen. Al met al is dit wel een uitstekende transfer.

Inferno wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24-bit/48kHz). De Dolby Atmos-variant heeft Sony helaas gereserveerd exclusief voor de UHD-uitgave. Dit is wel jammer, want als koper van de BD heb je ook recht op de best mogelijke kwaliteit die het medium kan dragen. Wel is deze presentatie ook al niets minder dan excellent te noemen. De positionering van het geluid is heel precies en de nauwkeurige surroundeffecten maken dat je goed in de film raakt. Dit is goed in balans met de duidelijk verstaanbare dialogen en de epische muziek. Ook de subwoofer wordt passend ingezet voor een mooi en diep laag, wat het tot een nog dynamischer geheel maakt. Een prima audiopresentatie waren de verschillende elementen goed samenwerken.

Vanuit het hoofdmenu zijn er een aantal extra’s te bekijken. Deze zijn allemaal in HD. Ze zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 audio (192 kb/s) en Nederlandse ondertiteling. De extra’s worden hieronder nader omschreven.

Verwijderde & uitgebreide scènes (28 min.)
Deze extra duurt het langst van allemaal. Het gaat in totaal om 7 verwijderde en meer uitgebreide scènes. Ze kunnen los van elkaar worden afgespeeld of allemaal achter elkaar aan.

Ron Howard, het dagboek van een regisseur (10 min.)
De regisseur verteld in eigen woorden over allerlei aspecten rondom het maken van de film.

Een blik op Langdon (6 min.)
Deze extra gaat niet alleen over Inferno maar ook over het personage Langdon in brede zin. Daarbij worden dus ook de andere twee films aangehaald.

De schurk miljardair: Bertrand Zobrist (5 min.)
We krijgen hier meer inzicht in de slechterik van deze film.

Dit is Sienna Brooks (6 min.)
Inferno kent naast Robert Langdon ook een vrouwelijk hoofdpersonage. Deze extra vormt een beschouwing op deze persoon.

Inferno over de hele wereld (14 min.)
Deze extra gaat over de casting. Daarbij wordt de nadruk gelegd op het internationale karakter van de cast. De verschillende leden zijn afkomstig vanuit veel verschillende plekken op de wereld.

Hellebeelden (6 min.)
Hier wordt het verhaal nader bediscussieerd. Daarbij wordt de nadruk gelegd op de meer donkere aspecten van dit verhaal en de bronnen die het beïnvloed hebben.

Volgens de theorie van miljardair Bertrand Zobrist stevent de mensheid af op uitsterven. Alleen als er een groot offer wordt gedaan, waarbij op korte termijn meer dan een miljard mensen overlijden, zal de rest kunnen overleven. Alleen Langdon en zijn metgezel Brooks kunnen voorkomen dat zijn wrede plannen werkelijkheid worden. Deze BD-uitgave is goed verzorgd met een uitstekende beeld en geluidskwaliteit. Daarnaast is er een heel aardig pakket aan extra’s inbegrepen