I, Daniel Blake

03-03-2017

8.2

I, Daniel Blake (Blu-ray)

Daniel Blake (Dave Johns) is aan het herstellen van een hartaanval. Zijn dokters adviseren hem om nog niet aan het werk te gaan. Maar een aanvraag voor een ziekenfondsuitkering wordt afgewezen, omdat hij blijkbaar niet ziek genoeg is. Het alternatief is een werkloosheidsuitkering, maar daarvoor moet hij aan allerlei voorwaarden voldoen. En dat lukt hem niet, mede omdat veel aanvragen via Internet en de computer gaan. En Daniel kan veel, maar niet met computers omgaan. Op het bureau van de sociale zekerheid komt hij Katie (Hayley Squires) met haar twee kinderen tegen. Ze woont pas net in Newcastle en kent de weg nog niet in het systeem en loopt daardoor een uitkering mis. Daniel heeft met haar te doen en probeert te helpen waar hij kan. Maar zelf kan hij de eindjes ook niet meer aan elkaar knopen. Hij is echter te koppig om dat aan anderen te laten zien. Daniel dreigt echter geheel tussen wal en schip te geraken en kopje onder te gaan in de bureaucratie van het systeem.

De Engelse regisseur Ken Loach is de koning van het sociale drama. Een groot deel van zijn inmiddels imposante oeuvre heeft de problemen van de onderkant van de samenleving als thema. Films als Ladybird, Ladybird of My Name is Joe zijn indrukwekkende pareltjes in het genre. Maar het meest succesvol was Loach met zijn Iers onafhankelijkheidsdrama The Wind That Shakes the Barley uit 2006. Tot nu, want met I, Daniel Blake won Loach na The Wind That Shakes the Barley zijn tweede Gouden Palm op het filmfestival van Cannes. Met zijn laatste paar films was hij wat zoekende en minder succesvol. I, Daniel Blake deed het weer goed in de bioscopen. En terecht, want de film raakt je soms diep. Zoals een scène in de voedselbank met Katie en haar kinderen, die is hartverscheurend. Naast Katie is het vooral Daniel Blake die duidelijk maakt waar het in de maatschappij aan schort. Hij wil werken, maar mag dat niet van zijn dokter. De sociale dienst vindt hem echter niet ziek genoeg om een uitkering te geven. Daniel raakt verloren in een wereld waar hij helemaal niet in thuis hoort en ook niet wil zijn. Maar hij wordt gedwongen om er aan deel te nemen. Op enig mededogen van de mensen binnen de sociale dienst hoeft hij - en ook anderen - niet te rekenen.
Ken Loach probeert met I, Daniel Blake te laten zien dat de mensen die een uitkering aanvragen geen graaiers zijn. Een meerderheid van de Britten gelooft dat er voor 30% gefraudeerd wordt met uitkeringen. Maar de werkelijkheid is heel anders. Het fraudepercentage ligt op slechts 0.7%, zegt een onderzoek. De mensen die moeten leven van een uitkering kunnen de eindjes nauwelijks aan elkaar knopen. Ze willen graag werken, maar kunnen of mogen dat niet. Ken Loach hoopt met deze film de Britten de ogen enigszins te openen.
De kracht van Loach ligt niet alleen in het verhaal, maar ook zijn aanpak van de acteurs. Het spel is altijd heel natuurlijk en dat is ook in deze film het geval. Dave Johns kennen we nog niet. Hij is een toneelacteur en dit is zijn eerste speelfilm. Hij maakt van Daniel Blake een innemend personage, die het hart op de juiste plek heeft zitten en recht voor z'n raap is, maar die ook koppig is en weigert om hulp te accepteren. Soms zijn het geen professionele acteurs en soms zijn het gewoon de mensen van de straat. Zoals in de al eerdergenoemde scène in de voedselbank. Doordat Loach de helpende dame van de voedselbank niet vertelde wat er zich zou gaan afspelen is de reactie zo oprecht en realistisch. Deze kenmerkende eigenschappen maken dat I, Daniel Blake weer een Ken Loach-film pur sang is. De man is inmiddels flink op leeftijd (hij is met zijn 79 jaar de oudste Gouden Palmwinnaar ooit), maar met het maken van films als I, Daniel Blake mag hij eindeloos doorgaan. Helaas heeft hij in 2014 al aangekondigd met pensioen te gaan.

Jaar: 2016
Speelduur: 110 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083116596

• Versus: The Life and Films of Ken Loach

Op de Blu-ray Disc-uitgave is I, Daniel Blake in een 1.85:1 beeldformaat te aanschouwen. De film staat op een 50GB dubbellaags disc en de film zelf betreft een kleine 27GB. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. Ken Loach is trouw aan 35mm-film een ook deze film heeft hij op origineel filmmateriaal gedraaid. Dat blijft er nog steeds prachtig uitzien. Net als bij het spel van zijn acteurs zorgt Loach dat het beeld er altijd heel natuurlijk en realistisch uitziet. Dat is bij deze film niet anders. Geen tierlantijntjes op frutsels, alles ziet er uit of het toevallig gebeurt. Regelmatig filmt hij van een afstand, om de acteurs alle ruimte te geven om hun ding te doen. Deze beeldtransfer is daar een mooie weergave van. Alles is scherp en helder met een redelijk goed contrast en schaduwdetail. Het zwartniveau is wat minder. De kleuren zien er natuurlijk uit en felle kleuren worden gemeden. Deze beeldtransfer is vrij van storende elementen en is dus prima verzorgd. Liefhebbers die meer van gelikte beelden en fraaie camerabewegingen houden komen bij I, Daniel Blake echter van een koude kermis thuis.

Er staat zowel een originele Engelstalige als een gedubte Franstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track op deze Blu-ray Disc-uitgave van I, Daniel Blake. De voorkeur gaat natuurlijk uit naar de Engelstalige track, want ook hier geldt dat het allemaal heel natuurlijk en open klinkt. Enig nadeel is misschien dat er met een zwaar Noord-Engels accent wordt gesproken. Een aantal personages, zoals de potentiële werkgever Harry, is nauwelijks of niet te verstaan. Maar dat zegt niets over de geluidskwaliteit an sich, maar heeft alles met het spel te maken. Het geluid richt zich wel heel erg op de voorste luidsprekers. Op een enkele buitenscène na worden de surroundspeakers niet gebruikt. Het LFE-kanaal laat al helemaal niets van zich horen, maar het is daar ook het soort film niet voor. Op de aftiteling na wordt er geen filmmuziek gebruikt, er is alleen wat muziek te horen van een radio of cassettebandje dat speelt. Dit is dus geen heel uitgesproken geluidstrack, maar wel een die prima voldoet voor deze film.

De Blu-ray Disc heeft een eenvoudige menustructuur. De extra's op deze uitgave zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve waar vermeld.

Versus: The Life and Films of Ken Loach (93 min)
Naast de hoofdfilm is er ook nog deze lange documentaire te bekijken, die het leven en werk van Ken Loach op een indringende en uitgebreide manier in beeld brengt. Loach is zelf veelvuldig aan het woord en is eerlijk over zichzelf. Daarnaast zijn er veel collega's en vrienden die veel over hem weten te vertellen. Zijn karakter is bijzonder en ook de humor ontbreekt niet.

Ken Loach en scenarioschrijver Paul Laverty spreken het audiocommentaar in. Waar Loach het vooral over de acteurs en het filmen heeft, gaat Laverty veel meer in op de achtergronden van het verhaal. Hij heeft veel research gedaan en veel scènes en personages in de film zijn gebaseerd op bestaande personen. Ook de reacties van de sociale dienst en overheden komt regelmatig terug. Ze leveren, letterlijk, behoorlijk wat commentaar op de overheid. Het audiocommentaar is niet ondertiteld.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, die goed samenvat wat de essentie van de film is.

Daniel Blake heeft een hartaanval gehad en mag van de dokter nog niet werken. Hij wil een ziekenfondsuitkering aanvragen, maar de sociale dienst vindt hem niet ziek genoeg. Daniel dreigt tussen wal en schip terecht te komen. I, Daniel Blake is een sterke film van Ken Loach, de Britse koning van het sociale drama. De film is een aanklacht tegen het systeem waar de zwakkeren in de samenleving het moeilijk hebben. De Blu-ray Disc-uitgave is prima in orde met een goede beeld- en geluidskwaliteit. Als bonus is er een interessant audiocommentaar en een lange documentaire over Ken Loach als filmmaker.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Cineart.