La Fille Inconnue

Jaap Stolze
06-03-2017

6

La Fille Inconnue (DVD)

In de film La Fille Inconnue volgen we de jonge huisarts Jenny Davin (Adèle Haenel) die net heeft besloten om de praktijk van een oude huisarts over te nemen. Op een avond wordt er na sluitingstijd aangebeld bij de praktijk waarop Jenny de beslissing neemt om niet open te doen vanwege het late tijdstip. De volgende morgen wordt er een jonge onbekende vrouw dood aangetroffen bij de rivier aan de overkant van de huisartspraktijk. Nadat Jenny door de recherche is ondervraagd over deze onbekende vrouw begint ze zelf een onderzoek naar wie deze persoon was die aanbelde bij haar praktijk. Gedreven door haar schuldgevoel en nieuwsgierigheid probeert ze deze vrouw niet als een onbekende te laten verdwijnen. Hierdoor komt ze terecht op plekken in de onderwereld, maar ook via haar patiënten komt ze meer te weten over de identiteit van deze onbekende vrouw.

De films van de gebroeders Luc en Jean-Pierre Dardenne zijn altijd sociaal gedreven, die sterk in de realiteit verankerd zijn. Zo ook met deze La Fille Inconnue geven ze anonieme immigranten een gezicht en een verhaal. De onbekende vrouw uit de film is een jonge, zwarte vrouw die in de onderwereld moet zien te overleven. Het hoofdpersonage Jenny Davin is een jonge huisarts die op onderzoek uit gaat naar de identiteit van deze dode jonge vrouw. Als ze merkt dat een van haar patiënten, de jonge Bryan (Louka Minnella) meer weet over deze jonge zwarte vrouw, doorbreekt ze langzaamaan de stilte en de verborgen geheimen van sommige patiënten. Juist de stiltes die Jenny laat vallen tussen haar en haar cliënten of de stilte tijdens haar behandelingen brengen de personages tot spreken, die daarbij meer vertellen dan ze willen. Hoewel de film me wel bleef boeien en ik wilde weten wie nu deze onbekende vrouw was en wat haar was overkomen blijft het verhaal wat afstandelijk. Dit komt doordat je ook niet helemaal meeleeft met Jenny en haar wat kille karakter. De bijrollen zijn wel goed gespeeld, maar krijgen te weinig tijd om je echt betrokken te voelen bij hun problemen. De film bevat ook geen enkele achtergrondmuziek, maar alleen de omgevingsgeluiden, wat het geheel nog bleker maakt. Deze film vertoont wel wat overeenkomsten met hun vorige film Deux Jours, Une Nuit waarin het hoofdpersonage ook langs gaat bij allerlei personages om het verhaal voort te duwen. Toch is deze film door de afstandelijkheid en het mindere scenario duidelijk een middenmotor voor de gebroeders Dardenne. Gewoon een redelijke film die net een voldoende scoort, maar kan niet tippen aan hun eerdere films zoals Deux Jours, Une Nuit of L' Enfant.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2016
Speelduur: 106 min
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083115933

• Interview met Luc en Jean-Pierre Dardenne

De DVD van La Fille Inconnue bevat een anamorfische beeldsverhouding van 1.85:1. Het beeld bevat heldere kleuren en is scherp van detaillering. In de donkere scènes zitten soms wat compressiefouten, maar niet storend. De close-ups van de acteurs zijn scherp en helder weergegeven. Een prima beeldkwaliteit, die gewoon zijn werk doet.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1-geluidsspoor in het Frans. Het geluidsspoor wordt voornamelijk weergegeven via de frontspeakers. Omdat de film geen achtergrondmuziek bevat wordt alleen bij de omgevingsgeluiden (auto's op snelwegen, wind) gebruik gemaakt van de achterspeakers. Het is een dialooggedreven film, waarbij de dialogen helder uit de centerspeaker klinken. Een onopvallende geluidstrack zonder bijzonderheden of schokeffecten.

De DVD gaat van start met enkele trailers van Cinèart waaronder 2 trailers van de Dardenne regisseurs. Het menu bevat een indeling met 9 hoofdstukken voor de film en een bewegend menu.

Trailer La Fille Inconnue (2 min)
De Nederlandse ondertitelde trailer van La Fille Inconnue waarin een redelijke indruk wordt gegeven van de inhoud van de film.

Interview met Luc en Jean-Pierre Dardenne (25 min)
Inzichtelijk interview met de beide regisseurs waarin ze o.a. vertellen over het scenario, hun werkwijze op de filmset en de samenwerking met Adèle Haenel. Vooral interessant is de worsteling met de montage van de film en de juiste vorm vinden voor het verhaal.

De film La fille Inconnue is deels een sociaal drama en thriller waarin we de jonge vrouwelijke huisarts Jenny Davin volgen na de vondst van een dode jonge zwarte vrouw. Na een fatale beslissing van Jenny wordt ze gedreven door een schuldgevoel en rechtvaardigheidsgevoel om de waarheid te achterhalen over deze onbekende vrouw. Een redelijke film die drama en spanning combineert en waarin vooral de stilte en verborgen geheimen van mensen een grote rol spelen. De DVD-uitgave heeft een prima beeld-en geluidskwaliteit en bevat naast de trailer ook een inzichtelijk interview met de beide regisseurs Dardenne.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Cineart.