Tonio

02-03-2017

8.2

Tonio (Blu-ray)

Schrijver A.F. Th. (Adrie) van der Heijden (Pierre Bokma) werkt hard aan zijn nieuwe boek. Zijn vrouw Mirjam (Rifka Lodeizen) laat hem maar z’n gang gaan. Op een zondagochtend, als Adrie op z’n gemak de krant aan het lezen is op bed, staat de politie voor de deur met een dramatische mededeling. Hun zoon Tonio (Chris Peters) heeft vroeg in ochtend een ernstig ongeluk gehad met zijn fiets en ligt zwaargewond in het ziekenhuis. Zijn toestand is zeer ernstig en het leven van Tonio kan dan ook niet meer gered worden. Tonio sterft. Vanaf dat moment staat het leven van Adrie en Mirjam op z’n kop. Ze verliezen zich in de drank en de schuldgevoelens komen op. Hadden ze Tonio dit lot kunnen besparen door beter op hem te letten? Adrie beseft dat hij zijn zoon eigenlijk nauwelijks kent. Hij besluit dat een boek te gaan schrijven over het leven van Tonio om zijn verdriet de baas te kunnen.

Op Eerste Pinksterdag 2010 komt de 21-jarige zoon Tonio van schrijver A.F.Th. van der Heijden en zijn vrouw Mirjam bij een verkeersongeval om het leven. Het zet het leven van de schrijver volledig op z’n kop. Hij beseft dat hij nauwelijks iets van het leven van zijn zoon weet. Na een jaar van veel drank besluit Van der Heijden een boek te schrijven over Tonio, een reconstructie van diens jongensleven. Nu, vijf jaar na het verschijnen van het boek, is er de film Tonio, geregisseerd door Paula van der Oest (Zus & Zo, Black Butterflies, Lucia de B.). Eigenlijk stond het haar tegen om het boek te verfilmen. Zelf moeder van een 18-jarige zoon besefte Van der Oest dat zo’n verhaal als van Tonio wel heel dicht bij kan komen. Zelf lig je ’s nachts wakker totdat je zoon thuiskomt en – hoe clichématig ook – het verliezen van je eigen kind is zo’n beetje het ergste wat een ouder kan overkomen. Van der Oest noemt het ‘het verfilmen van je eigen nachtmerrie’. Misschien wel omdat het onderwerp zo dichtbij komt heeft zij van Tonio een prachtig dramatische, maar geen sentimentele film gemaakt, die diep ingaat op de verwerking van het verlies. Het is zeker geen cursus rouwverwerking. Iedereen verwerkt de dood van een kind op zijn of haar eigen manier, maar de film laat zien dat zoiets nooit gemakkelijk is. De een heeft ook veel meer tijd nodig dan de ander. Waar moeder Mirjam vrij snel in een zeer pragmatische rouwverwerking terechtkomt door de spulletjes van Tonio te verzamelen in z’n eigen kamer gaat vader Adrie juist heel bezeten op zoek naar het verleden van zijn zoon. Hij beseft dat hij eigenlijk nauwelijks iets van het leven zijn zoon weet. Ze zagen elkaar regelmatig, maar hij had geen idee wat Tonio nu allemaal deed en wie zijn vrienden waren. Zo is zijn zoektocht naar het geheimzinnige meisje Jenny heel obsessief. Wie is zij? Was zij het vriendinnetje van Tonio? Hadden ze al seks gehad? En vooral, waar is ze nu? Daarbij komt ook het schuldgevoel om de hoek kijken. Van alle beloftes die hij in het verleden heeft gemaakt ten opzichte van Tonio is hij er geen enkele nagekomen. Had hij Tonio niet beter kunnen en moeten beschermen?
Zoals gezegd heeft Van der Oest een zeer indringende film gemaakt. Maar niet in het minst is de kracht van Tonio op het conto van Pierre Bokma te schrijven. Hij speelt de rol van Adrie van der Heijden op een voortreffelijke manier. Bokma staat bekend om zijn sterke karakterrollen en weet dat in Tonio nog te overtreffen. Het sterke punt van Paula van der Oest is dat zij haar acteurs altijd als echte mensen van vlees en bloed weet neer te zetten. Identificatie is dan een stuk groter en daarmee neemt het gevoel bij de kijker extra toe.

Speelduur: 101 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Engels, Frans
Uitgever: September Film
EAN: 8718836863349

Tonio is in een 1080p-resolutie met een 2.39:1 beeldformaat op een enkellaags Blu-ray Disc gezet. De film neemt slechts 16GB in beslag. Er is wel gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. In de bioscoop werd al duidelijk dat de film soms scènes bevat met hoge lichten, dus veel wit en overstraalde ramen. Deze beeldtransfer doet daar nog een schepje bovenop, wat niet altijd even goed uitpakt. De helderheid is te hoog, waardoor het contrast en zwartniveau te laag zijn geworden. Hierdoor oogt het beeld erg flets. Als gevolg van de hoge compressie is met regelmaat enige macro-blocking en posterisatie zichtbaar (zie de header-afbeelding). Met de scherpte is niets mis en het beeld kent geen beschadigingen, maar verder valt er weinig positiefs te melden over deze beeldtransfer. Een ander positief element is wel dat de film voorzien is van zowel Engelse als Franse ondertiteling. Helaas ontbreekt hier wel een Nederlandstalig ondertitelspoor. Een tegenvallende beeldtransfer, die dan ook geen voldoende verdient.

De verbazing is groot als blijkt dat er op de Blu-ray Disc van Tonio slechts een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidstrack staat. Echt waar? Ja, echt waar! Op de hoes proberen ze het nog te verkopen als een DTS-HD Master Audio-track, maar daar is dus niets van waar. Een misser van jewelste, kunnen we wel zeggen. De film is niet gemixt als 2.0-track, maar als 5.1-track. Nu wordt alles bij elkaar opgeteld in de twee kanalen en de balans raakt daardoor behoorlijk zoek. Door de lage bitrate heeft het ook nauwelijks dynamiek en klinkt alles wat muffig. Dialogen zijn soms amper te verstaan, zeker als het wat drukker is in het geluid. Je krijgt af en toe de neiging om het Engelse ondertitelspoor aan te zetten en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. De volumeknop moet vanaf het begin flink omhoog, want het geluid is allemaal heel subtiel. Maar als er dan een scène voorbij komt met muziek uit de disco, knalt dat de huiskamer in. Delen van dat geluid horen in de surroundspeakers, niet opgeteld in de frontspeakers. Afijn, we kunnen door blijven klagen, maar dit is in ieder geval een grote teleurstelling. De film verdient (veel) beter!

De Blu-ray Disc heeft een statisch menu, zonder achtergrondgeluid. Er zijn alleen opties voor Engelse of Franse ondertiteling te kiezen, alsmede een paar promotietrailers te bekijken. Er staan verder geen extra's op deze uitgave.

Op Eerste Pinksterdag 2010 komt zoon Tonio van schrijver Adrie van der Heijden om het leven bij een verkeersongeval. Het zet het leven van Adrie en zijn vrouw Mirjam volledig op z'n kop. Na een jaar aan de drank te zijn geweest besluit Adrie een boek te schrijven over het jonge leven van zijn zoon. Tonio is een erg sterke, dramatische film van Paula van der Oest, met Pierre Bokma in een prachtige rol van Adrie van der Heijden. Tonio is geen cursus rouwverwerking, maar een mooi gedramatiseerd verhaal over de persoonlijke rouw van de schrijver. Technisch gezien is deze Blu-ray Disc-uitgave een grote teleurstelling. Het beeld is onvoldoende van kwaliteit en qua geluid is het helemaal teleurstellend met een Dolby Digital 2.0-track. Als je iets positiefs moet melden, dan is het dat er Engelse en Franse ondertiteling beschikbaar is. Nederlandse ondertiteling ontbreekt dan weer, dat wel.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door September Film.