Operation Chromite

07-03-2017

6.8

Operation Chromite (Blu-ray)

In de Koreaanse oorlog heeft Noord Korea bijna geheel Zuid-Korea bezet, op een klein gebied in het zuidwesten na. De Amerikaanse marine, onder leiding van generaal Doug MacArthur (Liam Neeson) overweegt een invasie in Incheon in het oosten, niet ver van Seoul. De haven van Incheon ligt echter vol met mijnen en om een goede doorgang voor de landingsboten te garanderen moet de locaties van de mijnen bekend zijn. Er wordt een geheim commandoteam opgezet onder leiding van Jang Hak-soo (Lee Jung-jae), die zich voordoet als een Noord Koreaanse officier. Met zijn team infiltreert hij het Noord Koreaanse commandocentrum in Incheon, dat onder leiding staat van commandant Lim Gye-jin (Lee Beom-soo), een trouwe communist en loyaal aan leider Kim Il-sung. De zoektocht naar de kaarten met daarop de locatie van de mijnenvelden verloopt moeizaam en de tijd begint te dringen. Lim Gye-jin begint ook steeds meer achterdocht te krijgen. Bij het mislukken van deze missie is het slagen van de gehele invasie in gevaar.

In het begin van de jaren '50 heerste er een kortstondige, maar bloedige oorlog tussen het communistische Noord Korea en het zich op het Westen richtende Zuid Korea. In het licht van de Tweede Wereldoorlog en de Vietnam-oorlog wordt dit ook wel de Vergeten Oorlog genoemd. Op zich onterecht, want er zijn miljoenen mensen gesneuveld, waaronder ook een kleine 200 Nederlanders. Net zoals wij films maken over de Tweede Wereldoorlog worden er in Zuid Korea films gemaakt over de Korea-oorlog. Die bereiken nauwelijks het Westen en Operation Chromite zou ook een 'vergeten film' zijn geweest, ware het niet dat Liam Neeson er een belangrijke rol in speelt. Neeson speelt de Amerikaanse generaal Douglas MacArthur, de opperbevelhebber over het VN-leger, dat Zuid Korea steunt in de strijd. Neeson maakt van MacArthur een bordkartonnen karikatuur en dit is dan ook zeker niet zijn sterkste rol. Met een pijp en raar kapsel maakt je nog niet direct het personage dat je vertegenwoordigd. Dan zijn de Koreaanse rollen een stuk beter verzorgd, met Lee Jung-jae als de Zuid Koreaanse spion Jang Hak-soo, die in de huid kruipt van een Noord Koreaanse commandant, en Lee Beom-soo, zijn Noord Koreaanse tegenstander. Beide acteurs zijn aan elkaar gewaagd en zorgen voor voldoende spanning om geboeid te kijken. Althans, het eerste deel van de film. Dat ontrafelt zich als een enerverend en spannend spionageverhaal. Een kat-en-muis spel tussen twee zeer intelligente militairen. Op de helft krijgt de film door het verloop van het verhaal een wat andere insteek en dan zakt het niveau behoorlijk in. Dan blijft er niet veel meer over dan een halfbakken actiefilm, met veel onwaarschijnlijke en ongeloofwaardige voorvallen. Operation Chromite mag dan gebaseerd zijn op ware feiten, de makers hebben hun fantasieën behoorlijk de vrije loop gelaten. En dat komt het verhaal op den duur niet ten goede. Uiteindelijk eindigt het in een behoorlijke anti-climax en dat is heel jammer na zo'n overtuigend begin. Opvallend ook is de matige kwaliteit van de CGI. Explosies zien er heel nep uit en de grote Amerikaanse vloot komt iets te nadrukkelijk uit een elektronisch doosje. Met een budget van ruim $12,5 miljoen dollar verwacht je toch een betere kwaliteit. Of het merendeel van het budget moet naar het salaris van Liam Neeson zijn gegaan, maar dat mag je toch hopen van niet.

Genre: Oorlog
Jaar: 2016
Speelduur: 111 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Koreaans
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits
Uitgever: Splendid Film
EAN: 4013549076920

• Making of

Operation Chromite heeft op Blu-ray Disc een 1080p beeldtransfer in 2.39:1 formaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor ruim 36GB is beschreven. De film zelf neemt een kleine 23GB voor z'n rekening. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-AVC video codec. Deze Koreaanse film heeft een prima beeldkwaliteit, zonder echt uit te blinken. Scherpte, contrast en schaduwdetail zijn goed, maar geen van allen is top. Het zwartniveau is slechts redelijk, het diepe zwart ontbreekt. Over de gehele filmlengte is wat lichte ruis aanwezig. De kleuren ogen heel authentiek en komen goed over op deze beeldtransfer. Die is dus helemaal niet slecht, maar roept nergens het echte wow-gevoel op.

Er staan twee lossless geluidstracks op de Blu-ray Disc van Operation Chromite, namelijk een DTS-HD Master Audio 5.1-track in de Koreaans/Engelse taal en een met dezelfde specificaties in de Duitse taal. Het merendeel van de dialogen zijn in het Koreaans, terwijl de scènes bij de Amerikaanse marine in het Engels zijn. De geluidstrack van deze film is voldoende, maar voor een oorlogsfilm zit er verrassend weinig dynamiek in het geheel. Het aantal grote actiescènes is niet zo groot, maar er wordt regelmatig heen en weer geschoten. De kogels vliegen je dan maar met mondjesmaat om de oren, dat had zeker meer gekund. Ook de explosies imponeren niet echt, het zijn meer harde ploffen dan echte knallen. Wel is er veel oog voor detail, met heel veel kleine geluidseffecten. Dialogen komen keurig uit het middenkanaal en staan mooi in de algehele geluidsmix, behalve als men in een auto of vrachtwagen zit. Dan staat het motorgeluid veel te zacht en wordt de gehele scène onrealistisch. De componist heeft goed gespiekt bij Hans Zimmer; zijn introductiemuziek lijkt flink geïnspireerd op de muziek van The Dark Knight. Geen slechte geluidstrack, maar ook niet heel erg imponerend.

De Blu-ray Disc heeft een menu met fragmenten uit de film. Naast een flink aantal promotietrailers staat er slechts één extra op deze uitgave.

Making of (4 min)
Een heel korte Making of, waarin de cast en crew kort ingaan op de film, hun karakters en de samenwerking met de overige acteurs. Weinig diepgang hier.

Om een Amerikaanse landing op de Koreaanse kust mogelijk te maken moet een geheim Koreaans commandoteam infiltreren in de Noord Koreaanse bezettingsmacht. Operation Chromite is film van Koreaanse makelij over de Korea-oorlog in de jaren '50. Het verhaal is gebaseerd op ware gebeurtenissen. De film begint als een interessante spionagefilm, maar verzandt daarna in melodrama en een weinig verheffende oorlogsfilm. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een ruim voldoende beeld- en geluidskwaliteit, zonder een hoogvlieger te zijn in beider categorieën. Als extra moeten we het met een magere Making of doen.