Into the Badlands Seizoen 1

22-02-2017

7

Into the Badlands Seizoen 1 (Blu-ray)

Een paar eeuwen in de toekomst is de beschaving zoals we het nu kennen opgehouden te bestaan. Miljarden mensen zijn gesneuveld na een overweldigende oorlog en landen zijn in elkaar gestort. Slechts enkelen hebben het overleefd en die hebben feudale staten opgericht. Eentje ervan staat bekend als de Badlands en deze is verdeeld tussen zeven rivaliserende barons die over alle dagelijkse zaken regeren. Elke Baron heeft een kleine loyale groep huurmoordenaars die bekend staan als de Clippers. De belangrijkste Clipper van Baron Quinn (Marton Csokas) is Sunny (Daniel Wu), die tevens de grootste vertrouweling is van de Baron. Gedurende decennia is Quinn uitgegroeid tot de grootste en meest machtige Baron, maar er is een opstand ophanden die een grote bedreiging zal gaan vormen voor de macht van Quinn. De meest nieuwe Baron in het gebied is The Widow (Emily Beecham) en zij heeft de ambitie om de grootste Baron van de Badlands te gaan worden. Nadat Sunny met een bende rovers heeft afgerekend komt hij in contact met een tiener genaamd M.K. (Aramis Knight). Sunny leert na verloop van tijd dat deze tiener een groot en duister geheim bij zich draagt en een grote premie op zijn hoofd heeft staan. Als Clipper kan je echter een leerling aannemen, een zogenaamde Colt. Sunny kiest M.K. als zijn Colt en samen gaan ze een reis tegemoet die het verschil kan gaan maken tussen chaos en vooruitgang van iedereen in de Badlands.

Het gegeven van een dystopische wereld is niet nieuw voor film en TV. Ook de oorzaken van de verwoesting van de mensheid en de wereld waarin we leven zijn bekende thema's die we vaker zien in films en TV-series. Vaak is het een virus (28 Days Later, Children of Men) en dan komen er ook nog wel eens zombies (Resident Evil, The Walking Dead) voorbij. In Into the Badlands is een wereldwijde oorlog de oorzaak van het (bijna) uitsterven van het menselijk ras. De opzet van de wereld en heerschappij in Into the Badlands doet veel denken aan de tijd dat machtige, blanke mannen een groot landgoed bezaten en daarop slaven lieten werken, in ruil voor onderdak, voedsel en bescherming. Ook dit gegeven is al wel eens eerder gebruikt (o.a. Django Unchained) en is dus ook niet nieuw. Into the Badlands geeft er een oosters tintje aan en voegt er ook nog aan toe dat vuurwapens uitgebannen zijn en dat strijders hun vuisten en andere (steek)wapens moeten gebruiken, zoals zwaarden en bijlen. De makers hebben ervoor gekozen om de vuistgevechten via martial arts te laten verlopen. De hoofdrolspeler Sunny doet in dat opzicht wel een beetje denken aan het karakter Neo (uit The Matrix-trilogie), niet in de laatste plaats door de kledij die hij draagt. Er is bewust gekozen om de serie traag te laten starten en langzaam op te bouwen met slechts zes afleveringen in het eerste seizoen. Deze tijd heeft de serie ook wel nodig want (voooral in het begin) is het allemaal nog een beetje statisch en merk je als kijker dat de acteurs ook nog moeten wennen aan de wereld waarin ze spelen. Gedurende de aflveringen groeit dit wel, maar helaas blijft de serie dan ook nog wel een beetje hangen in clichés en oppervlakkkigheden. De karakters zijn wel wat eendimensionaal en ook de motieven zijn redelijk makkelijk te raden. Ook zien de vechtscènes er nog wat houterig uit. Er wordt op dit moment een tweede seizoen uitgezonden en hopelijk geeft deze wat meer diepgang en souplesse, want het eerste seizoen heeft echt een lange aanloop nodig en is zeker nog niet zo bijster spannend of interessant.

Genre: Actie, Avontuur, Drama, Martial Arts
Speelduur: 275 min
Verpakking: Blu-ray Duo Keepcase in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 2.0 - Engels
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045248567

• Building the Worlds
  • Inside the Episodes
  • Inside Characters: The Clippers
  • Inside Characters: The Barons

Into the Badlands heeft op Blu-ray Disc een beeldtransfer meegekregen in het originele beeldformaat van 1.78:1. Door de geheel beeldvullende aspect ratio kan het uiterlijk van de serie ten volle glorie getoond worden. Into the Badlands heeft een nogal karakteristiek uiterlijk met aan de ene kant felle kleuren zoals rood, groen en blauw en ook aan de andere kant ook een aantal grauwe en donkere kleuren. De dagscènes in de serie hebben een soort oversaturatie en alle kleuren worden zeer fel getoond. De avond- en nachtscènes hebben een grove korrel en contrast is een stuk minder duidelijk zichtbaar. De beeldtransfer op Blu-ray Disc weet dit uiterlijk erg goed weer te geven. De makers geven aan dat ze een fel en kleurrijk uiterlijk wilden maar daarbij ook een vervallen omgeving met veel grauwe omgevingen en stof en vuil. Of de serie daarin geslaagd is zal voor iedereen verschillend zijn, de beeldtransfer weet de verschillende uiterlijken in elk geval prima weer te geven. Door de oversaturatie in de dagscènes kunnen sommige delen wel wat onscherp zijn, vooral in close-ups en shots die een kleine scherpte-diepte hebben (dit betekent dat objecten op de voorgrond scherp zijn en zaken op de achtergrond onscherp zijn). Verder is dit een prima beeldtransfer voor een recente TV-serie.

Into the Badlands krijgt zowel een DTS-HD MA 5.1- als een 2.0-audiotrack mee in de oorspronkelijk Engelse taal. Voor deze recensie is de eerste audiotrack beluisterd. Deze audiotrack voldoet meer dan prima. De serie heeft niet een heel wild geluidsbeeld en is vaak meer genuanceerd met subtiele geluidseffecten en muziek. Deze audiotrack weet dit prima weer te geven. De nadruk ligt op de voorste kanalen en de spraak komt netjes uit de centerspeaker. De achterste surroundspeakers geven een goede maar spaarzame aanvulling met subtiele effecten of de wat meer bombastische geluiden en muziek tijdens vechtscènes. De dynamiek van deze audiotrack is dus voldoende en er kunnen verder geen fouten ontdekt worden. Wellicht had iets meer dynamisch bereik naar de achterste speakers de audiotrack een wat meer "voller" uiterlijk gegeven.

De Blu-ray Disc-uitgave van Into The Badlands seizoen 1 kent zes afleveringen en deze worden evenredig verdeeld over twee Blu-rays Discs. Deze zijn gehuisd in een duo keepcase en deze wordt verpakt in een kartonnen slipcase. Een erg nette en verzorgde uitgave. De uitgave van Into The Badlands krijgt een klein pakket aan extra's mee. Deze zijn niet ondertiteld (en dit staat overigens netjes vermeld op de backcover) en staan allemaal op de tweede Blu-ray Disc. Buitenlandse uitgaven krijgen naast dit pakket nog wat meer extra's mee, o.a. meer onderwerpen in de serie Inside Characters.

Building the Worlds (3 min)
Deze featurette gaat over het ontwerp en het uiterlijk van de wereld in de serie en geeft ook wat verdere achtergrondinformatie. Duurt een beetje kort en is echt bedoeld als teaser om de serie te gaan bekijken.

Inside the Episodes (21 min)
Hier wordt meer achtergrondinformatie gegeven over de verschillende afleveringen. Let wel dat hier ook een samenvatting van een aantal aflveringen wordt gegeven en er dus wat spoilers voorbij komen.

Inside Characters: The Clippers (3 min)
Cast en crew geven wat korte achtergrondinformatie over bepaalde karakters in de serie.

Inside Characters: The Barons (3 min)
Deze korte featurette geeft wat achtergrondinformatie over andere karakters in de serie.

In een desolate wereld, geregeerd door een paar hoge barons, moet Clipper Sunny zien te overleven met zijn leerling M.K. Into the Badlands seizoen 1 heeft een lanzame opbouw van een wereld die qua combinatie wel nieuw is, maar de afzonderlijke uitgangspunten zijn wel bekend en dat maakt de serie nog niet heel erg interessant om in te stappen. De Blu-ray Disc van Into the Badlands seizoen 1 is prima verzorgd, zowel qua uiterlijk als inhoudelijk met een prima beeldtransfer en solide geluidstrack. De extra´s zijn wat karig, vooral in vergelijking tot buitenlandse uitgaven.