Fuocoammare

15-02-2017

7

Fuocoammare (DVD)

Lampedusa is een klein eilandje in de Middellandse Zee, halverwege het vasteland van Tunesië en Malta, maar het behoord bij Italië. Het merendeel van de bevolking leeft van de visserij. Zo ook de familie van Samuele, een 12-jarige jongen die geregeld kattenkwaad uithaalt en heel langzaam wordt klaargestoomd voor het leven op zee. Wat een beetje langs de bewoners van het eiland heen lijkt te gaan is dat er voor de kust dagelijks tientallen, soms wel honderden vluchtelingen worden gered van gammele bootjes. Deze vluchtelingen hebben veel geld betaald voor een overtocht naar Europa, maar lang niet iedereen redt het. Van de mensen op het eiland lijkt alleen de plaatselijke dokter zich om het lot van de ontredderde vluchtelingen te bekommeren.

Toen regisseur Gianfranco Rosi in 2014 voor het eerst Lampedusa ging bezoeken wilde hij een korte film van 10 minuten maken voor een internationaal filmfestival. Maar eenmaal op het eiland merkte hij dat de realiteit heel anders was dan wat de TV-beelden ons willen doen geloven. De situatie was - en is nog steeds - veel complexer. Dat past niet in een film van 10 minuten, dus Rosi begon te researchen voor een lange documentaire, wat uiteindelijk resulteerde in Fuocoammare. Een ontmoeting met dokter Pietro Bartolo zette hem op het juiste spoor. Dr. Bartolo is de enige arts op Lampedusa en naast de hulp aan de lokale bevolking is hij ook betrokken bij elke boot met vluchtelingen die arriveert op het eiland. Hij is de man wie beslist over wie naar het ziekenhuis moet en wie naar het opvangcentrum kan. En hij moet alle overlijdensaktes tekenen. Dat gaat hem, ook na al die jaren, niet in de koude kleren zitten. De scène waarin een duidelijk geëmotioneerde Dr. Bartolo vertelt over hoe hij mensen aantreft op een boot maakt diepe indruk en behoort tot de sterke momenten van de film. Het went nooit, dat is wel duidelijk. De scènes met de vluchtelingen zijn de meest aansprekende van de film. De ontreddering en ontluistering bij de vluchtelingen zijn enorm. De redenen waarom de mensen hun vaderland ontvluchten is niet altijd duidelijk. De ene moet echt vluchten omdat zijn leven in gevaar is, de ander is gelukzoeker en weer een ander vlucht voor honger. Maar op zo’n boot is het voor iedereen een kwestie van overleven. Wie het meest heeft betaald krijgt het beste plekje op de boot. Of beter gezegd; het minst slechte. Want met 850 mensen op een boot waar eigenlijk maar 100 mensen op kunnen zorgt voor erbarmelijke omstandigheden. En dan overleeft lang niet iedereen de overtocht. Daar tegenover staat de lokale bevolking. De afstand tussen hen en de vluchtelingen is enorm groot. Het lijkt wel of het hen niets doet. Ze zijn zelf bezig met overleven, want veel werk is er niet. Interactie met de vluchtelingen is er niet. De enige verbindende factor is de reeds genoemde dokter.
Rosi heeft alles zelf gedaan: regie, camera, geluid en dat heeft heel mooie beelden opgeleverd. Zijn camerawerk is heel strak, maar ook afstandelijk. Observerend maar nooit (ver)oordelend. Het is heel jammer dat de beelden van de plaatselijke bevolking in het geheel niet spontaan zijn. Bijna alles is geënsceneerd en dat merk je. De hand van de maker is te veel aanwezig. Bij de scènes met de vluchtelingen is dat nauwelijks het geval en dat levert net zulke mooie beelden op, die ook veel meer impact hebben.
Als film heeft Fuocoammare daarom absoluut meerwaarde, ook al was het maar om voor eens en voor altijd af te rekenen met het vooroordeel dat de vluchtelingen allemaal voor hun plezier naar Europa komen.

Regisseur

Gianfranco Rosi

Acteurs

Genre: Documentaire
Speelduur: 109 min
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083115650

Fuocoammare heeft op deze DVD-uitgave het originele anamorfe 1.85:1 beeldformaat. Zoals in het commentaar al beschreven heeft regisseur/cameraman Gianfranco Rosi hele mooie beelden gemaakt. En deze komen heel mooi over op DVD. De kwaliteit van de beeldtransfer is echt heel mooi, met een zeer goede scherpte, goed contrast en uitstekend schaduwdetail. De kleuren ogen wat koel en soms iets te blauw. Een heel enkele keer is wat moiré zichtbaar. Maar dat kan het kijkplezier, als je daar bij een film met dit thema van kunt spreken, nauwelijks drukken.

De enige geluidstrack op deze DVD van Fuocoammare is een Dolby Digital 5.1-track. Het merendeel wordt er Italiaans gesproken, maar een enkele vluchteling is het Engels een beetje machtig. Het geluid richt zich voornamelijk op de voorste speakers. De surroundkanalen zijn in gebruik door rustige omgevingsgeluiden. Er is weinig poespas uitgehaald met het geluid, het is de weergave van het bestaande geluid. Dat zorgt voor een heel natuurlijk geluidsbeeld, dat prima past bij de strakke beelden.

Na een aantal trailers begint kom je in een eenvoudig hoofdmenu, waar keuze is voor hoofdstukken en ondertiteling. Daar is ook de enige extra te benaderen: de trailer.

Trailer (2 min)
De Nederlandse trailer van de film, waarin de goede kritieken, waaronder die van Meryl Streep, veel aandacht krijgen.

Op het Italiaanse eiland Lampedusa komen dagelijks tientallen tot honderden vluchtelingen aan die de Middellandse Zee zijn overgestoken. De plaatselijke bevolking lijkt zich totaal niet met de vluchtelingen bezig te houden, op de dokter na. Fuocoammare is een film met twee gezichten. Aan de ene kant de strak geregisseerde wereld van de plaatselijke bevolking, aan de andere kant de ontreddering en ontluistering bij de vluchtelingen. Deze werelden lijken met elkaar te botsen. De film geeft wel een heel ander beeld van de vluchtelingen dan we via de dagelijkse televisiebeelden tot ons krijgen. De DVD heeft een uitstekende beeldkwaliteit en ook het geluid is dik in orde. Als enige extra is er slechts een trailer beschikbaar.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Cineart.