Hologram for the King, A

Laurens van der Molen
07-02-2017

6

Hologram for the King, A (DVD)

De Amerikaanse zakenman Alan Clay (Tom Hanks) wordt door zijn bedrijf naar Saudi Arabië gestuurd. Alan heeft helemaal geen trek in deze klus, maar heeft de opdracht nodig om zijn huis af te betalen en de studie van zijn dochter te kunnen betalen. Het bedrijf van Alan wil een grote order binnenslepen voor de zakelijke IT van een nieuw te bouwen stad, midden in de woestijn. Ze hebben daarvoor een speciaal communicatieprogramma met hologrammen ontwikkeld. Het team van Alan heeft een bijzondere presentatie voorbereid voor koning Abdullah (Mohamed Attifi). Het probleem is dat men nooit weet wanneer de koning aanwezig zal zijn in de stad. Alan laat zich bijna dagelijks naar de woestijn rijden door chauffeur Yousef (Alexander Black), maar telkens tevergeefs. Geen koning en het aanspreekpunt Karim Al-Ahmad (Khalid Laith) is ook telkens onvindbaar. Alan voelt zich door de Saudi's behoorlijk aan het lijntje gehouden. Maar langzaamaan leert hij de cultuur en denken van de Arabieren te begrijpen en begint zich aan te passen.

De Duitse regisseur Tom Tykwer (Lola Rennt, The International) en de Amerikaanse acteur Tom Hanks waren allebei onder de indruk van het boek A Hologram for the King van schrijver Dave Eggers. Tykwer en Eggers kenden elkaar al van eerder werk en na een goed glas wijn werd het contract voor de filmrechten op een servetje geschreven, waarna Tykwer aan het werk kon. De keuze voor Tom Hanks in de hoofdrol was snel gemaakt. Tykwer regisseerde hem al in Cloud Atlas en Hanks twitterde al over hoe goed hij het boek vond. De kern van het verhaal speelt zich af in Saudi Arabië, in de stad Jeddah en in de woestijn. Hoewel geïnspireerd op het boek van Eggers zijn er aardig wat elementen uit Tykwers eigen belevenissen in de film verwerkt. Tijdens research kreeg hij contact met een chauffeur/gids die symbool stond voor gids Yousef en kwam hij per ongeluk in de - voor niet-moslims verboden stad - Mekka terecht. Het zijn anekdotes uit het leven van een regisseur. En dat geldt eigenlijk ook voor de film. Het is een anekdotische film, zonder een goed omlijnd verhaal. De film laat meer het leven in en cultuur van Saudi Arabië zien. Er worden nog steeds mensen geëxecuteerd, alcohol is er verboden en tijd is een heel ander begrip dan bij ons. En natuurlijk wordt ook het thema terrorisme even aangestipt, al lijkt dat er met de haren bijgesleept. Als cultureel statement is A Hologram for the King nog best interessant. Ondanks dat de film niet in Saudi Arabië is opgenomen (het is niet verwonderlijk dat de Saudische overheid geen toestemming gaf voor opnames in het land) geeft deze toch een enigszins interessante kijk op het leven aldaar. Zo vaak zie je geen films over of uit dit Arabische land.
Het eigenlijke verhaal van A Hologram for the King draait om zakenman Alan Clay. Hij is eigenlijk een sukkel en wordt naar Saudi Arabië gestuurd om hem te straffen voor het ontslaan van 800 werknemers in z'n vorige baan. Althans, zo lijkt het toch. En hij kan niet weigeren, omdat anders zijn dochter niet kan studeren. Het is allemaal wat vergezocht en onsamenhangend. De romance in de film is ook niet geloofwaardig. De film is niet zonder humor, maar meer dan een glimlach levert het niet op. Als je een moraal uit de film wilt halen dan is het dat je moet kiezen wat je zelf wilt en niet afhankelijk moet willen zijn van anderen. Van Tykwer hadden we toch meer verwacht. Meer dan een lange aflevering van een reisprogramma voor National Geographic is het eigenlijk niet. Toch maakt dat de film wel nog enigszins de moeite waard.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2016
Speelduur: 98 min
Uitgever: Paradiso Films
EAN: 5414937033317

Het beeld van de DVD-uitgave van A Hologram For The King wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is goed. De film heeft mooie volle kleuren, waardoor Saoedi-Arabië prachtig in beeld wordt gebracht. Het zwartniveau is goed, ook in de donkere scènes is altijd goed te volgen wat er gebeurt. Het beeld heeft geen echt storende compressiefoutjes, wel is er in een aantal scènes lichte ghosting zichtbaar. De DVD-uitgave bevat optionele Nederlandse ondertiteling, die duidelijk onderin het beeld wordt weergegeven.

De DVD-uitgave van A Holgram For The King bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor en dit is van een uitstekende kwaliteit. De dialogen komen uit de daarvoor bestemde speakers en de achtergrondgeluiden voegen toe aan de sfeer, maar dit gaat nooit ten koste van de dialogen. De subwoofer wordt weinig gebruikt, maar wanneer nodig doet deze zijn werk goed. Naast verschillende instrumentale nummers bevat de soundtrack ook een aantal ‘klassiekers’, die vaak te horen zijn op de radio van de chauffeur van Alan. Deze zijn goed gekozen door muziekproducent Johnny Klimek, die samen met regisseur Tom Tykwer de muziek voor zijn rekening heeft genomen.

Bij het opstarten van de DVD van A Hologram For The King kan de kijker kiezen voor Nederlands of Frans. Na deze keuze start de film op met de gekozen ondertiteling. De DVD-uitgave van A Hologram For The King bevat geen extra’s.

Zakenman Alan Clay moet voor zijn werk naar Saoedi-Arabië om een opdracht binnen te halen bij koning Abdullah. Hij heeft samen met zijn team de presentatie klaar staan, de vraag is alleen wanneer komt de koning langs om deze te bekijken. A Hologram For The King is een film die het beste kan worden beschouwd als een kijkje in de cultuur van Saoedi-Arabië en dit is best aardig om te zien. Het echte verhaal, namelijk dat van Alan Clay, is bij vlagen behoorlijk ongeloofwaardig, zeker de romance die later in de film plaatsvindt. Dit is jammer, want Tom Hanks speelt wel erg goed. De DVD-uitgave is goed met een goede beeld- en geluidskwaliteit. De DVD-uitgave bevat helaas geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.