Black Sails - Seizoen 3

09-02-2017

7.5

Black Sails - Seizoen 3 (DVD)

Charles Town op het eiland Nassau staat nog overeind. Max (Jessica Parker Kennedy), Jack Rackham (Toby Schmitz) Charles Vane (Zach McGowan) en Anne Bonny (Clara Paget) hebben de onderlinge vetes bijgelegd en proberen het eiland weer op orde te krijgen. In het fort ligt al het Spaanse goud, maar de hoeveelheid is te groot om goed te kunnen beveiligen. Eleanor Guthrie (Hannah New) wordt naar Engeland overgebracht om daar terecht te staan, waarbij waarschijnlijk de doodstraf zal worden geëist. Maar of die ook zal worden uitgevoerd? Kapitein Flint (Toby Stephens) kan maar moeilijk de dood van zijn vrouw verwerken en de bemanning op het schip Man O' War begint langzaam te morren. Het is aan eerste stuurman John Silver (Luke Arnold) om de orde op het schip te handhaven. Engeland stuurt gouverneur Woodes Rogers (Luke Roberts) naar Nassau met als opdracht het Spaanse goud in handen te krijgen. En op het eiland verschijnt uit het niets een oude bekende.

Het eerste deel van Black Sails kreeg niet overal even goede kritieken. Ook op DVD.nl waren we niet onverdeeld enthousiast over de trage opbouw en de vele verhaallijnen. Blijkbaar hebben de makers zich de kritieken aangetrokken, want het tweede seizoen was stukken beter en ook dit derde seizoen over de piraten op de Bahamas gaat voortvarend van start. De eerste twee afleveringen hebben een flink tempo en het verhaal is beperkt tot vier à vijf hoofdlijnen, waarvan die op het eiland Nassau met Max, Anne Bonny, Charles Vane en Jack Reckham en die tussen Kapitein Flint en John Silver de belangrijkste zijn. De rollen worden regelmatig omgedraaid, wat het verhaal nieuwe impulsen geeft. Vrienden worden vijanden en vijanden worden bondgenoten tegen hun gezamenlijke vijanden. Na de eerste afleveringen zakt het tempo flink om pas bij aflevering tien weer goed op stoom te komen. De verhalen blijven over het algemeen wel boeiend, al worden de filosofische gesprekken tussen Kapitein Flint en John Silver op een gegeven moment wel erg langdradig. De karakters zijn herkenbaar gebleven en zijn over het algemeen behoorlijk doorontwikkeld. Iets vernieuwends zien we niet echt meer, behalve bij John Silver, die moet leren accepteren dat er voor hem een mindere piratenrol weggelegd is na het verlies van zijn been. Het enige echt nieuwe karakter is van de Engelse gouverneur Rogers, prima vertolkt door Luke Roberts. Het enige hoofdkarakter dat weinig voorstelt is dat van Anne Bonny. Daar zit geen enkele ontwikkeling in en ze is ronduit saai. Maar het moet gezegd worden, het algehele niveau ligt hoger dan het eerste seizoen.
Productiemaatschappij/Televisiekanaal Starz heeft veel geld in deze serie gestopt en dat zie je er ook aan af. Decors en special effects zien er geweldig uit, daar kan menige speelfilm niet tegenop. De serie Outlander, ook uit de stal van Starz, is ook al zo'n overweldigende serie en Starz kan op momenten tippen aan de eigen series van HBO en Netflix. Bij Starz is men dus tevreden over Black Sails, al ziet men in dat de verhalen over de piraten op Nassau niet oneindig kunnen blijven boeien. Er is nog een vierde seizoen, maar daarna is het afgelopen. Totdat dit laatste seizoen op DVD uitkomt (aan Blu-ray Disc doet men sinds seizoen 2 helaas niet meer in Nederland) valt er in ieder geval voldoende te genieten aan seizoen 3.

Genre: Actie, Avontuur, TV
Jaar: 2016
Speelduur: 548 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 5425037940610

Het derde seizoen van Black Sails heeft op DVD het voor televisieseries bekende anamorfe beeldformaat van 1.78:1. In de review van het eerste seizoen van Black Sails schreven we: “Wat als eerste opvalt aan het beeld is het erg hoge contrast, met diepe zwartwaardes en hoge witte lichten”. Precies datzelfde kunnen we hier opschrijven over het beeld van het derde seizoen. Wat dat betreft heeft men zeker continuïteit in het beeld. Het zwartniveau is heel goed, maar in binnenscènes of nachtelijke buitenscènes is het schaduwdetail minimaal. De algehele indruk van het beeld is echter heel goed. Het is erg scherp, met een mooi kleurgebruik en weinig artefacten. Ook op een groot scherm blijft dit DVD-beeld prima overeind. Helaas is er geen Blu-ray Disc-uitgave van dit derde seizoen, dat bleef alleen voorbehouden aan seizoen 1.

Er staan twee geluidstracks aanwezig op de DVD van Black Sails - Seizoen 3, namelijk een Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track en een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) Franstalige track. Het is wederom een uitgebreide en zeer gedetailleerd klinkende geluidstrack, waarbij volop gebruik wordt gemaakt van alle kanalen. Het geluid gaat van bombastisch tijdens de actiescènes (schepen die elkaar aanvallen), tot subtiele dialoogscènes. Dialogen komen uit het midden, maar zijn niet altijd even goed te volgen. Net als bij de eerdere seizoenen ligt dat niet zozeer aan de geluidskwaliteit, maar aan het gemompel of het gebruikte accent van de acteurs. Vooral de hese stem van Charles Vane blinkt niet uit in goede dictie. Toch is dit wederom een geluidstrack die weinigen zal teleurstellen.

Dit derde seizoen van Black Sails op DVD bestaat uit vier discs in een keepcase met kartonnen sleeve. Alle discs hebben een vrij standaard menuscherm met de keuze uit de afleveringen en een set-up voor geluid en ondertiteling. De extra’s staan allemaal op de 4e schijf.

Season 2 Recap (4 min)
Voor elke aflevering in de serie is een korte terugblik op het voorgaande te zien. Zo ook voor de eerste aflevering, wat een korte terugblik is op het 2e seizoen. Voor wie dat nog niet genoeg is kan hier een iets uitgebreidere terugblik bekijken, inclusief uitleg door de belangrijkste karakters.

Inside the World of Black Sails (23 min)
Een aankondiging aan het begin: zorg dat je eerst de afleveringen gezien hebt voordat je deze making of gaat kijken. Uitvoerend producenten Robert Levine en Jonathan Steinberg geven een uitgebreid verslag over de hoogtepunten uit dit derde seizoen. Ze benoemen de belangrijkste karakterontwikkelingen en de kenmerkende keerpunten in het verhaal.

The Storm (3½ min)
In aflevering twee komt het schip van Flint in een enorme storm terecht. In dit item kun je zien hoe die scène is opgenomen, met veel windmachines, extra sets en veel water.

A Pirate's Last Words (4 min)
Een item dat je zeker pas na afloop van dit seizoen moet bekijken en dat gaat over de toekomst van Charles Vane.

Blackbeard: An 18th Century Pirate (10 min)
Edward Teach, alias Blackbeard, is weer aanwezig in dit seizoen. De man is een legende, dus een piraten serie zonder hem kan niet. Hier krijg je een stukje geschiedenis over deze legende te zien.

Woodes Rogers (5 min)
Het nieuwe karakter in de serie is dat van Rogers. Zijn karakter is ook gebaseerd op een bestaand personage, een Engelse gouverneur die over de Bahamas regeerde. Hij was een voormalig piraat, die in dienst trad van het Engelse rijk. We krijgen een korte geschiedenisles over hem te zien, alsmede leren we zijn karakter uit de serie beter kennen.

Het Spaanse goud is nog in handen van de piraten, maar de Engelse gouverneur Rogers is van plan dat terug te halen. Kapitein Flint heeft het zwaar op zijn eigen schip, maar weet nog wel altijd de juiste beslissingen te nemen. Het derde seizoen van Black Sails is beter dan het eerste seizoen, maar niet zo boeiend als het tweede. Het tempo is in het begin hoog, maar zakt daarna behoorlijk in. De DVD-uitgave is prima verzorgd met een goede beeld- en geluidskwaliteit en een aantal extra's. Net als bij seizoen 2 is er ook nu in Nederland geen Blu-ray Disc-uitgave uitgebracht.