Blood Father

13-02-2017

7.6

Blood Father (Blu-ray)

Lydia (Erin Moriarty) leidt een nogal wild leven. Ze is onderdeel van een crimineel clubje jongens en haar vriendje Jonah (Diego Luna) is de leider ervan. Ze staat niet aan de zijlijn en koopt zelf ook de kogels voor de wapens waarmee ze de overvallen doen. Bij de volgende overval is Lydia toch erg nerveus en moet ze de achterdeur bewaken van het huis wat ze gaan beroven. Als ze toch binnen gaat kijken treft ze een volledige chaos aan en raakt volledig in paniek. Jonah probeert haar te kalmeren maar in de paniek gaat het pistool van Lydia af en raakt Jonah in de nek. Hij valt neer en Lydia slaat vervolgens op de vlucht. Ze weet maar een uitweg: vluchten en zorgen dat niemand haar meer kan vinden. Ze vlucht naar haar vader John (Mel Gibson) met wie ze al jaren geen contact meer heeft gehad. John woont in een stacaravan, runt een tattooservice en leeft in anonimiteit. Hij is herstellend alcoholist en heeft veel contact met zijn sponsor Kirby (William H. Macy). Na een praatsessie keert John terug naar zijn woonwagen en dan gaat de telefoon. Het is Lydia, zijn dochter waarmee hij al jaren geen contact mee heeft gehad. Lydia is in paniek en wil dat John haar ophaalt. John bedenkt zich geen moment en stapt in de auto en haalt haar op. Eenmaal terug volgt een onwennige en hernieuwde kennismaking tussen vader en dochter. Vader heeft veel fouten gemaakt, maar dochter ook. Veel tijd om aan elkaar te wennen hebben John en Lydia echter niet want de stacaravan waarin John woont wordt direct belaagd door de resterende bendeleden waarvoor Lydia op de vlucht is. John heeft door zijn duistere verleden echter wel vaker met dit bijltje gehakt en weet met verve de aanval van de bendeleden af te slaan. Echter begint nu de strijd pas echt als John en Lydia op de vlucht moeten gaan om zo veilig te blijven. En in de tussentijd moeten ze ook nog eens de vader-dochter-relatie een nieuwe invulling gaan geven. John wordt zo voor de grootste uitdaging gezet van zijn leven.

Mel Gibson is de laatste jaren nogal in ongenade geraakt door de vele negatieve nieuwsberichten rondom zijn arrestaties, drankmisbruik, (pogingen tot) geweldplegingen en de daarbij gepaarde negatieve religieuze uitingen en andere beledigingen richting andere bevolkingsgroepen. Na deze berichten is hij stelselmatig genegeerd door Hollywood en vanaf 2006 tot aan 2010 is hij in geen film te zien geweest. Daarna in 2010 begon hij rustig met zijn terugkeer met Edge of Darkness, waarin hij toevalligerwijs ook een vader speelt die wraak neemt op belagers van zijn dochter. Daarna kwam The Beaver, een film waarvoor hij gevraagd werd door goede vriendin Jodie Foster. Echter lag al de commotie rondom Mel Gibson nog te vers in het geheugen van het publiek en daarom werd de release van de film uitgesteld en daarna werd de film ook geboycot door een grote groep mensen. De lucht werd al iets meer helder met How I Spent My Summer Vacation, een prima actiefilm waarin Gibson een crimineel speelt die zich in een Mexicaanse gevangenis opwerpt als surrugaatvader van een jongetje wiens moeder nogal in de problemen raakt. Gibson zoekt zijn rollen silm uit: een aan lager wal geraakt figuur die alle moeite doet om in het goede daglicht te geraken en vecht om dat te bewijzen om zo zijn blazoen te zuiveren en zijn goede karakter te tonen. Na nogal twee karikaturale rollen als slechterik in Machete Kills en The Expendables 3 heeft Gibson andermaal een rol te pakken als een aan lager wal geraakte vader die veel fouten heeft gemaakt in het verleden, daarvoor heeft geboet en nu de kans krijgt om zijn goedheid te tonen en te vechten voor eerherstel. In Blood Father wordt deze teloorgang nogal duidelijk naar voren gebracht als Gibson een monoloog houdt aan het begin van de film, tijdens zijn AA-sessie waarin hij boetedoening toont voor al zijn zonden. Ook tijdens de rest van de film weet Gibson de juiste snaar te raken: met veel karakter en cynische humor waarmee hij juist zichzelf niet spaart weet hij de kijker te winnen. Het verhaal in de film kent verder een voorspelbaar verloop, maar door de aanwezigheid van Gibson wordt het geheel naar een hoger plan getild. De rol van William H. Macy is helaas veel te kort, maar bij de weinige interacties zie je daar ook de juiste klik tussen de acteurs. Ook daaraan zie je dat Gibson alles geeft wat hij heeft en dat de sfeer op de set goed is geweest. Het klopt allemaal en de film heeft daardoor een vloeiend verloop gekregen. Blood Father is op zichzelf geen hoogstaande cinema, maar het betekent wel het teken van het eerherstel voor Gibson, wat daarna het meest duidelijk is geworden met al zijn herkenning voor de door Gibson zelf geregisseerde film Hacksaw Ridge.

Genre: Actie
Speelduur: 85 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits
Uitgever: Splendid Film
EAN: 4013549062916

• B-Roll
  • Interviews

Blood Father staat in het originele beeldformaat van 2.40:1 (op de backcover staat foutief een beeldformaat van 1.85:1 vermeld) op een single-layer BD25 Blu-ray Disc. De beeldtransfer heeft een natuurlijk kleurenpalet met veel aardse en warme kleuren zoals geel, bruin, groen en rood. De transfer zelf is erg stabiel en heeft geen fouten zoals macroblocking of andere compressiefouten die op hadden kunnen treden, omdat de film op een single-layer Blu-ray Disc is gezet. De transfer is gewoon erg mooi en gestoken scherp. De huidtonen zijn erg natuurlijk en ook het ruige landschap wordt zeer mooi in beeld gebracht. Ook in de avondscènes is het zwartniveau erg goed van kwaliteit en ook het contrast is dik in orde. Een beeldtransfer van hoge kwaliteit.

Blood Father krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack mee in de oorspronkelijke Engelse taal. Over het algemeen is dit een vrij stabiele audiotrack die een redelijk vlak verloop kent, behalve bij de spaarzame actiescènes die de film kent. De track wordt dan wel zeer actief en maakt volop gebruik van de surroundspeakers. Verder komt dialoog netjes en duidelijk uit de centerspeaker. Een audiotrack die niet veel opzien baart maar wel een stabiel verloop kent en verder dus van prima kwaliteit is.

Blood Father heeft een tweetal extra's meegekregen op Blu-ray Disc die beiden een kijk achter de schemen geven. De extra's zijn Duits ondertiteld en het interview met de Franse regisseur Jean-Francois Richet is ook Nederlands ondertiteld.

B-Roll (118 min)
Een standaard montage van het filmen ijdens de opnames. Soms interessant om te zien hoe bepaalde scènes worden opgenomen. Er zijn verschillende onderdelen zowel los als achter elkaar af te spelen

Interviews (37 min)
Interviews met hoofdrolspeler Mel Gibson, regisseur Jean-Francois Richet en schrijver Peter Craig. De interviews zijn zowel los als achter elkaar te bekijken.

In Blood Father wordt Lydia achtervolgd door een bende die zweert op wraak. Ze vlucht naar haar vader John en hij moet tot het uiterste gaan om zijn dochter te beschermen. De Blu-ray Disc van Blood Father is dik in orde met een goede beeldtransfer, een solide audiotrack en een paar extra's die een interessante kijk achter de schermen geven.