Confessioni, Le

25-01-2017

5

Confessioni, Le (DVD)

In een luxueus hotel in Duitsland wordt een top van de G8 gehouden. Naast de ministers van financiën uit de acht landen zijn ook de voorzitter van het IMF Daniel Roché (Daniel Auteuil), monnik Roberto Salus (Toni Servillo) en kinderboekenschrijfster/journaliste Claire Seth (Connie Nielsen) uitgenodigd. Laat op de avond wordt monnik Salus uitgenodigd op de kamer van Roché. De man wil graag zijn biecht doen bij de monnik. Ondanks het ongebruikelijke verzoek stemt Salus toe. De volgende ochtend wordt Roché dood gevonden. Mark Klein (Mortiz Bleibtreu), de organisator van de top, leidt het onderzoek naar de dood van Roché. Iedereen is in paniek, want wat heeft Roché aan Salus opgebiecht? Weet de monnik inmiddels van de verregaande economische, maar ook controversiële plannen van de G8? Salus is niet alleen verdachte, omdat hij de laatste persoon is geweest die Roché levend heeft gezien, maar wordt ook onder druk gezet om de inhoud van de biecht te onthullen. Salus blijft zich echter beroepen op zijn zwijgplicht.

De Italiaanse regisseur Roberto Andò en acteur Toni Servillo (La Grande Bellezza) waren samen goed op dreef in Andò's politieke komedie Viva la Libertà (2013). De landelijke Italiaanse politiek van deze film heeft in Le Confessione plaatsgemaakt voor een internationale arena. Na een prachtig openingsshot komen we terecht bij de zwijgzame monnik Roberto Salus, een prima rol van Servillo, die zich mengt met het economische elitekorps van de G8-landen. Een grotere tegenstelling kun je je nauwelijks voorstellen. En die tegenstelling wordt alleen maar groter na de dood van IMF-voorzitter Daniel Roché. De nuchtere, bijna serene kijk op de wereld van Salus tegenover de graaiculturen van de economen. Hoewel de eenheid binnen die groep ver te zoeken is. De groep heeft plannen om de wereldeconomie te veranderen, ten koste van de armen in de wereld. Andò lijkt met Le Confessione een aanklacht tegen de machtswellustige rijke landen te willen voeren, maar heel overtuigend is het niet. Daar past het thrilleraspect ook niet goed bij. De film hinkt daardoor op twee gedachten en uiteindelijk wordt geen van beide lijnen goed uitgewerkt. Het thrilleraspect is het meest interessant, maar na een boeiend begin verwaait ook hier de spanning. Een thriller die niet spannend wordt is de doodsteek voor een film. Naarmate het verhaal en dus de film vordert lijkt Andò steeds meer het overzicht kwijt te raken. Het verhaal wordt verwarrend en onoverzichtelijk. En zoals gezegd is de spanning ook ver te zoeken. Een tweede kijkbeurt is bij deze film helemaal niet verkeerd om meer inzicht in het verhaal te krijgen. Met de kennis van de eerste kijkbeurt wordt alles een stuk duidelijker. De climax blijft daarbij helaas behoorlijk teleurstellend. Visueel blijft de film tot het einde wel kaarsrecht overeind. Daar is duidelijk visie aan te pas gekomen. Andò heeft voor zijn regie uiteindelijk die visie niet voldoende gehad om de gehele film lang boeiend en interessant te houden.

Speelduur: 103 min
Uitgever: Imagine Film
EAN: 5425037940610

Le Confessioni heeft op DVD een anamorf beeldformaat van 2.35:1. Beeldend is Le Confessioni erg mooi gemaakt. De visuele pracht verdient een mooie beeldtransfer en dat is ook redelijk goed geslaagd. Het enige waar deze beeldtransfer niet zo sterk in is, is het schaduwdetail. Het contrast is net iets aan de hoge kant, waardoor donkere delen vaak dichtlopen in het zwart. Het zwartniveau is wel heel sterk, met een donker zwart. Ook de scherpte en kleurweergave zijn prima in orde. Er zijn geen vervelende elementen aanwezig, waardoor over de gehele linie gezien dit toch een prettige beeldtransfer om naar te kijken is.

Er zijn twee geluidstracks aanwezig op de DVD van Le Confessioni, namelijk een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track en een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) track. Officieel gaat het om een Italiaanse geluidstrack, maar er wordt afwisselend Frans, Engels, Italiaans en een beetje Duits gesproken. Een mengelmoes van talen dus. Alleen kijkers met een talenknobbel zullen het dus zonder de ondertiteling kunnen stellen. Dit is een dialoogfilm en het geluid richt zich dan ook vooral op de voorste kanalen. Dialogen komen niet alleen uit het middenkanaal, maar ook uit beide frontspeakers, wat voor een wat onnatuurlijk geluidsbeeld zorgt. De achterkanalen doen nauwelijks mee in het geheel. Alleen muziek en omgevingsgeluiden bij enkele buitenscènes worden hier dan weergegeven. In de scène waarbij monnik Salus door het bos loopt is hoorbaar wat er mogelijk was geweest als men meer gebruik had gemaakt van de surroundkanalen. Hier is het geluid heel ruimtelijk en open. Jammer dat dit niet op meer momenten in de film is.

De DVD heeft een statisch menu waar je instellingen voor taal en ondertiteling of een hoofdstuk kunt selecteren. Deze DVD-uitgave heeft alleen een trailer als extra. Er is in Nederland geen Blu-ray Disc van deze film beschikbaar.

Trailer (1½ min)
De Italiaanse trailer van de film, met alleen Italiaanse dialogen, die in de film soms in een andere taal zijn. De trailer is, in tegenstelling tot de film zelf, vrij snel gemonteerd.

Aan de vooravond van een G8-top overlijdt de tevens aanwezige voorzitter van het IMF. Net daarvoor had hij de biecht gedaan bij de Italiaanse monnik Roberto Salus. De monnik wordt nu als verdachte gezien, maar hij wordt ook onder druk gezet om de biecht van de voorzitter van het IMF te onthullen. Le Confessioni begint als een interessante thriller, maar verzand daarna in onduidelijkheden en pathetische diepzinnigheden. De DVD-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit, maar met alleen een trailer is de afdeling extra's erg mager. Er is in Nederland geen Blu-ray Disc uitgegeven van Le Confessioni.