Noodkreet in de Fles, De

Laurens van der Molen
20-01-2017

7.5

Noodkreet in de Fles, De (DVD)

Inspecteur Mørck (Nicolaj Lie Kaas) en zijn team krijgen een zaak waarbij een acht jaar oude brief uit een aangespoelde fles het enige aanknopingspunt is. De doorbraak in de zaak komt wanneer twee kinderen uit een religieus dorp in Denemarken verdwijnen Er lijkt een verband te zijn tussen de twee zaken en inspecteur Mørck en zijn team moeten er alles aan doen om de kinderen terug te vinden voordat het te laat is. Dit wordt door het strenge geloof van de ouders van de kinderen behoorlijk lastig gemaakt, zeker voor Inspecteur Assad (Fares Fares), die niet wordt geaccepteerd door de vader van de kinderen vanwege zijn afkomst.

De noodkreet in de fles is de verfilming van het derde boek in de Q-serie van Jussi Adler-Olsen. De twee voorgaande boeken zijn eerder verfilmd met dezelfde acteurs. Hoewel de film zonder problemen te bekijken is zonder de twee eerdere films te hebben gezien - het zijn drie losse verhalen-  is het wel leuk om de onderlinge relaties binnen het team te zien groeien. Iets wat je alleen echt opvalt wanneer je de films in de juiste volgorde bekijkt. De cast is uitstekend, de acteurs zetten stuk voor stuk hun rollen erg goed neer. Sommige leden van het team krijgen helaas wat minder aandacht, maar dit zorgt er wel voor dat het verhaal niet langer dan twee uur duurt en geen moment verveelt. De ‘slechterik’ van de film zet zijn rol uitstekend neer en heeft een zeer bevredigende verhaallijn en motivatie om te doen wat hij doet. De film is met vlagen erg spannend, maar wel een tikkeltje voorspelbaar. Dit komt met name doordat je als kijker eigenlijk vanaf moment één al meer informatie hebt dan inspecteur Mørck en zijn team. Hoewel de blik in het leven van de ontvoerder erg interessant is, zorgt dit er ook voor dat de kijker meteen weet wie het heeft gedaan en is het vooral spannend om te zien of het team er ook op tijd achterkomt. De verhaallijn van de ontvoerder moet er zeker in zitten, maar wellicht had de kijker deze informatie iets later in de film kunnen krijgen. Het einde van de film is erg spannend,  maar bij vlagen wel wat ongeloofwaardig, en kan zich meten met een Hollywood film. Het geloof speelt een belangrijke rol  en wordt met respect behandeld, ook al worden de extremen binnen het geloof ook zeker niet geschuwd. Liefhebbers van Scandinavische thrillers zullen aan De noodkreet in de fles een leuke avond beleven, en mensen die de eerdere twee films in de Q-serie hebben gezien, zouden deze zeker ook een kans moeten geven.

Genre: Thriller
Speelduur: 112 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Deens
Uitgever: Lumière Crime Films
EAN: 5407003480481

Het beeld van de DVD-uitgave van De noodkreet in de fles wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.39:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is prima. De kleuren zijn mooi vol en het contrast en zwartniveau zijn uitstekend. Zeker tijdens de vele close-ups is het beeld zeer scherp. Het prachtige Denemarken wordt erg mooi in beeld gebracht. Het beeld bevat geen storende compressiefoutjes, ook niet tijdens de actiescènes. De film heeft Nederlandse ondertiteling, die duidelijk in beeld is weergeven.

De DVD-uitgave van De noodkreet in de fles bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Deens audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn allemaal duidelijk te verstaan, ook wanneer de omgevingsgeluiden aan de harde kant zijn, zoals bijvoorbeeld in het ziekenhuis. De dialogen zijn te horen uit de centerspeaker en waar nodig door de andere twee voorste speakers. Deze twee worden samen met de achterste twee ook gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De subwoofer wordt tijdens de actiescènes gebruikt en doet waar nodig zijn werk goed. De instrumentale muziek past goed bij de sfeer die de film op dat moment op wil roepen.

De DVD-uitgave van De noodkreet in de fles bevat behalve een aantal Lumière-trailers geen extra’s. Vanuit een menu kan er worden gekozen voor Nederlandse of Franse ondertiteling. In een volgend menu kan worden gekozen om de film af te spelen.

Inspecteur Mørck en zijn team krijgen via een acht jaar oude zaak te maken met de ontvoering van twee kinderen uit een religieus dorp in Denemarken. De noodkreet in de fles is de verfilming van het derde boek in de serie Q van Jussi Adler-Olsen. Net als in de vorige twee films is de cast uitstekend. Het verhaal is erg interessant en met vlagen, met name naar het einde toe, erg spannend. De DVD-uitgave is van een goede kwaliteit. De beeld- en geluidskwaliteit is uitstekend, maar helaas bevat de DVD-uitgave geen extra’s. Liefhebbers van Scandinavische thrillers moeten De noodkreet in de fles zeker een kans geven.