War Dogs

16-01-2017

7.2

War Dogs (Blu-ray)

David Packouz (Miles Teller) is niet echt voor zaken in de wieg gelegd. Hij verdient zijn geld met masseren van oude, rijke mannen. Hij denkt een gouden handeltje te hebben gevonden in luxe katoenen lakens, maar hij raakt ze aan de straatstenen niet kwijt. Op een begrafenis ontmoet hij z'n oude jeugdvriend Efraim Diveroli (Jonah Hill). Efraim verdient geld als water in de wapenhandel in Los Angeles. Maar nu is hij terug in Florida en hij biedt David een kans om bij hem te komen werken. De Amerikaanse defensie is verplicht om elke aankoop aan te besteden, dus ook elk wapen, zelfs elke kogel. Het duo struint de enorme database af naar interessante opdrachten en ze brengen regelmatig offertes uit. Het geld stroomt binnen en David en Efraim zijn in staat om een luxe leventje te leiden. De vraag is hoe lang dit goed kan blijven gaan.

Gebaseerd op ware feiten, War Dogs laat ons zien hoe twee jonge Amerikanen het voor elkaar kregen om rijk te worden. Ze deden dit door de nieuw ingevoerde Amerikaanse wetten betreffende aanbestedingen voor defensie-aankopen van de overheid gedurende de oorlog in Afghanistan. De bedoeling van de wetten was om corruptie en vriendjespolitiek tegen te gaan, maar het werkte averechts en ze leidden tot mismanagement binnen defensie gedurende de Afghaanse oorlog. Behalve de Amerikaanse droom na te streven, maakten de twee jongens, David Packouz en Efraim Diveroli, ook beslissingen die hun eigen leven in gevaar brachten. Ze werkten met terroristen en illegale wapenhandelaren en kwamen in contact met internationale criminele organisaties. Maar toch bleven ze vooral bezig met hun gedachte om (stinkend) rijk te worden. Elke vorm van integriteit werd daarbij genegeerd. War Dogs brengt een interessant fenomeen ter tafel dat voor velen geheel onbekend was. Als je naar het ontrafelen van het verhaal kijkt is deze film op een bepaalde manier een documentaire. De wijze waarop het in beeld gebracht is, is echter puur fictie. Toch laat de film de donkere en smerige kant van oorlogsvoering zien, alsmede de door de staat gefinancierde corruptie en misstanden binnen de administratie van het toenmalige ministerie van defensie.
Dit alles maakt van War Dogs nog niet direct een heel goede film. Boeiend is het echter wel en de basis van het verhaal is zeker interessant. De uitwerking komt echter niet voorbij de clichés. De film is geregisseerd door Todd Phillips, die ook The Hangover-trilogie op z'n naam heeft staan. En hoewel het een heel ander soort film is ademt War Dogs ook de sfeer van die films uit. Een hoog tempo, bizarre situaties en de nodige gimmicks. Miles Teller (Divergent) speelt de jonge David Packouz, een softie eigenlijk, die door zijn oude vriend Efraim wordt meegesleurd in de wereld van wapens en geld. Teller moet echter het onderspit delven tegenover Jonah Hill (The Wolf of Wall Street, Moneyball). Die speelt de uitermate irritante en zelfzuchtige Efraim Diveroli. Zelfs het aangemeten lachje is irritant. Maar daardoor is het karakter van Efraim wel juist neergezet, want het is gewoon een naar mannetje. Een bewijs daarvoor is ook dat hij de makers van de film een proces aandeed wegens schending van het copyright. De film is vooral interessant, omdat het een bizar, maar onbekend fenomeen blootlegt dat speelde gedurende het tijdperk van president George Bush. Twee jonge jongens denken alleen maar aan geld en daar mag en moet alles voor wijken, zelfs je eigen familie. Met dat in het achterhoofd is War Dogs zeker in interessant document.

Genre: Drama, Komedie, Misdaad
Jaar: 2016
Speelduur: 114 min
Verpakking: Blu-ray Duo Keepcase in Slipcase
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888221037

• General Phillips: Boots on the Ground
  • Access Granted
  • Pentagon Pie

De Blu-ray Disc-uitgave van War Dogs heeft een 1080p, 2.40:1 beeldtransfer. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor ruim 37GB is beschreven. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-AVC video codec. De kwaliteit van de beeldtransfer is uitstekend. Het beeld van War Dogs is zeer divers door de vele locaties en situaties, maar toch straalt het eenheid uit. Of het nu het warme Florida is, de sterke zon in het Midden Oosten of het kille en koude Albanië, alle details blijven over de gehele linie goed zichtbaar. Het zwartniveau is niet altijd even sterk, maar op de meeste momenten is het zwart voldoende donker. Het kleurenpalet bestaat uit diverse tinten, welke allemaal natuurlijk overkomen. Op een paar momenten is wat beeldruis aanwezig, maar in een storende mate is dat niet. Afgezien daarvan zijn er geen artefacten aanwezig, wat resulteert in een prima, maar geen geweldige beeldtransfer.

De belangrijkste geluidstrack op de Blu-ray Disc van War Dogs is een lossless Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. De overige geluidssporen zijn in een lagere resolutie. Het geluid van deze film is degelijk, zonder direct in het oog te springen. Ondanks dat het een film over oorlog en wapens is vliegen de kogels je zelden om de oren. Het betreft hier geen actiegeweld, maar er valt voldoende te beleven. Er wordt veel gepraat in de film en dialogen zijn over het algemeen prima te volgen, ook in de wat meer dynamische scènes, zoals in de Iraakse woestijn. De surroundkanalen worden voldoende aangesproken, maar het geluid richt zich toch meer op de voorste kanalen. Het LFE-kanaal wordt een enkele keer ingezet en doet dat met een prima punch. Dit alles zorgt voor een prima geluidstrack waar je je geen moment aan zal storen.

De Blu-ray Disc van War Dogs heeft naast de gewone keepcase ook een kartonnen sleeve. De extra's zijn allen in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

General Phillips: Boots on the Ground (9 min)
Een vrij standaard promotiefilmpje, waarbij de cast en crew vertelt over hoe de film tot stand is gekomen en hoe geweldig het was om met elkaar te werken. Nergens een onvertogen woord. Veel beelden van de opnames maken dit toch interessant om te kijken.

Access Granted (10 min)
Het meest interessante deel van de extra's is dit item. Hier gaat men in op het ware verhaal van Efraim Diveroli en David Packouz, die zelf ook aan het woord komt. Daarnaast is ook journalist (en co-producent) Guy Lawson aan het woord, de man die het artikel Army & the Dudes schreef voor Rolling Stone, wat uiteindelijk tot de film War Dogs leidde.

Pentagon Pie (3 min)
Een korte animatiefilm met zingende ratten, die het verhaal achter War Dogs vertellen.

Twee jonge Amerikanen proberen veel geld te verdienen door mee te dingen naar aanbestedingen van het Amerikaanse ministerie van Defensie. De twee proberen op een slimme en slinkse manier de nodige opdrachten voor wapenleveranties binnen te halen. Dat ze daarbij de wereld om hun heen vergeten dient alleen een groter belang: snel rijk worden. War Dogs legt een zere plek van de Amerikaanse regering tijdens de oorlog in Afghanistan bloot. Iedereen kan meebieden op wapenleveranties aan het Amerikaanse leger, wat corruptie in de hand werkt. Dat de film op waargebeurde feiten is gebaseerd maakt het geheel nog interessanter. De Blu-ray Disc-uitgave is prima verzorgd qua beeld en geluid en er staan ook een paar extra's op.