Assassin's Creed

04-01-2017

5.8
Bioscoop

Assassin's Creed (Bioscoop)

Callum Lynch (Michael Fassbender) is een tot de dood veroordeelde moordenaar. Maar in plaats van te sterven wordt hij wakker in het laboratorium van wetenschapper Sofia Rikkin (Marion Cotillard) en haar vader (Jeremy Irons). Zij zijn op zoek naar de Appel van Eden, die in de 15e eeuw in Spanje wordt beschermd door het geheime genootschap der Assassijnen. Zij vechten voor een vrije wil en tegen de machtswellustige Tempeliers. Sofia Rikkin heeft een technologie ontwikkeld waarbij genetische herinneringen, die in het DNA verborgen liggen, kunnen worden ontsloten. Daarvoor hebben zij Callum nodig, een verre afstammeling van Aguilar de Nertha (Michael Fassbender), een van de Assassijnen. Door diens herinneringen komt Callum te weten dat de strijd tussen de Assassijnen en de Tempeliers ook in het hier en nu nog niet gestreden is.

Het verfilmen van een populaire game is niet nieuw. In de jaren ’80 had je al de films Streetfighter en Double Dragon, gebaseerd op simpele videogames. Beter en meer bekend zijn de Tomb Raider- en de eerste Resident Evil-films. Gameproducent Ubisoft ziet dat er een markt is voor films-van-games. De rechten voor hun Prince of Persia werden nog uit handen gegeven, maar met Assassin’s Creed nemen ze het heft in eigen handen. Daarvoor is speciaal de productiemaatschappij Ubisoft Motion Pictures opgericht. De eerste videogame uit de reeks dateert al uit 2007 en inmiddels zijn er acht edities uitgebracht, plus nog een aantal spin-offs. Het wel of niet slagen van de eerste verfilming moet uitwijzen of er een lange reeks Assassin’s Creed-films gaat komen. De eerste kennismaking is nu niet direct hoopgevend. De structuur is hetzelfde als dat van de videogame, maar het is een origineel, eigen verhaal. Een man – in de film Callum Lynch genaamd – krijgt via een geavanceerde technologie de herinneringen van een van zijn voorvaderen, die leefde tijdens de Spaanse Inquisitie in de 15e eeuw. Voor Assassin’s Creed is een blik acteurs met een flinke status opengetrokken. En daarbij zitten ook verrassingen bij. Michael Fassbender kun je inmiddels wel vaker tegenkomen in actiefilms en ook Jeremy Irons zien we in een rol die we al vaker van hem gezien hebben. Maar een Marion Cotillard, Charlotte Rampling of een Brendan Gleeson zijn niet direct de eersten aan wie je denkt bij een historische actiefilm. Aan acteurstalent dus geen gebrek. De uitvoering van Assassin’s Creed is helaas erg eendimensionaal. Karakters hebben nauwelijks enige achtergrond meegekregen. Waarom Lynch bijvoorbeeld ter dood is veroordeeld blijft erg vaag. Het verhaal draait wel om de avonturen van Callum Lynch en diens voorvader Aguilar. Michael Fassbender overtuigt wel als de actieheld, maar zijn motivaties om mee te werken aan het project blijven wat onduidelijk. Het heeft iets met de haat voor z’n vader te maken, dat wel. De motivatie van Sofia Rikkin is een stuk duidelijker. Zij wil de wereld ontdoen van geweld en de Appel van Eden kan haar daarbij helpen. Marion Cotillard doet het ook niet slecht, maar haar dialogen zijn erg pretentieus en weinig overtuigend. En gekletst wordt er veel in Assassin’s Creed. Iedereen doet z’n uiterste best om indruk te maken en belangrijk gevonden te worden. Maar uiteindelijk is het een hoop gebakken lucht. De actie is een stuk interessanter en spectaculair uitgevoerd. Net als in de game weet Aguilar en diens metgezellen met grote eenvoud tegen muren en gevels omhoog te klauteren en hun coördinatie in de gevechten is perfect. Free running in optima forma. Maar het is niet voldoende om Assassin’s Creed naar een acceptabel niveau te tillen. Voor een vervolg zal men met een inhoudelijk veel sterker verhaal moeten komen, wil deze nieuwe franchise zicht houden op een langer leven.

Medium: Bioscoop
Genre: Actie, Avontuur
Speelduur: 108 min