Central Intelligence

04-01-2017

7

Central Intelligence (Blu-ray)

Calvin Joyner (Kevin Hart) is een brave familieman. Hij heeft het al even brave beroep van accountant aangenomen en daar is hij best goed in. Er zit een reünie van de middelbare school aan te komen en Calvin probeert contact met oud klasgenoten te leggen. Hoe zal het hen zijn vergaan? Dan neemt iemand genaamd Bob Stone (Dwayne Johnson) contact met hem op. Calvin herkent de naam eerst niet, maar komt er later achter dat dit zijn voormalig klasgenoot Robbie Weirdicht is. Deze heeft een nieuwe naam aangenomen en, je zou kunnen zeggen, ook een heel nieuw leven. Weirdicht was vroeger een beetje het sukkeltje van de klas maar is nu één grote spierbonk en werkt voor de CIA. Er is sprake van verraad binnen de veiligheidsdienst en Bob heeft de vaardigheden van Calvin nodig om de dader op te sporen. Bovendien is Calvin een van de weinig mensen die Bob nog kan vertrouwen. Maar kan Calvin al deze spionageavonturen wel tot een goed einde brengen?

Het concept van Central Intelligence is een beetje makkelijk. Koppel twee totaal verschillende mensen aan elkaar en laat ze samen de misdaad bestrijden. Waar hebben we dat eerder gezien? Waarschijnlijk wel duizenden keren eerder. Maar de ervaring leert ook dat het ‘buddy-cop’-concept elke keer zowel kan slagen als falen. Waarbij het slagen voor een groot deel afhankelijk is van de chemie tussen de hoofdrolspelers. En laat dat nou net een van de sterkste punten van Central Intelligence zijn. Kevin Hart en Dwayne Johnson zijn een leuk duo en de transitie die ze samen doormaken is geloofwaardig. Ze worden bovendien geholpen door leuke, goed geschreven grappen. Deze zijn gelukkig veel vaker raak dan mis. Tenslotte heeft Central Intelligence nog een derde troef in handen. Er zit veel actie in de film die vakkundig is uitgevoerd. Natuurlijk wel wat van het clowneske soort, maar het spektakel is nog steeds leuk om naar te kijken. Pas in de derde akte vliegt de film wat uit de bocht. De nieuwigheid en het mysterie zijn er dan wel af en de film moet nog even een einde krijgen. Dit einde is wat over-the-top en voegt niet zoveel meer toe ten opzichte van een sterke start. Als we de balans echter opmaken dan is Central Intelligence een verrassend prima film geworden. Verstand op nul en gaan met die banaan en je hebt een leuke actiekomedie voor de boeg.

Genre: Actie, Komedie, Misdaad
Speelduur: 116 min
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
EAN: 5053083071677

• Langere versie van de hoofdfilm
  • Gag reel
  • Alternate scenes
  • Dance off
  • Line-o-rama
  • Couch time-lapse

De Blu-ray Disc-uitgave van Central Intelligence heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

De beeldkwaliteit van Central Intelligence is goed tot zeer goed. De kwaliteit is zeer goed op momenten met goede omstandigheden. Bijvoorbeeld scènes overdag met veel licht. Die zien er magnifiek uit. Ook bij mindere omstandigheden is het beeld zeker nog goed genoeg, maar dan sluipt er zo nu en dan wat ruis in. Bij momenten zeer veel ruis, maar dat is bij flashbacks en bewust zo aangebracht. De kleuren zijn het ene moment natuurlijk en het andere moment worden er kleurfilters toegepast. Samen met een stevig contrast is het beeld helder en kleurrijk. Er zijn geen noemenswaardige defecten te bespeuren.

Central Intelligence wordt ondersteund door een DTS-HD Master 5.1 audio track (24-bit/48kHz). Deze film kent een heleboel actie en op die moment kan de track helemaal losgaan. En dat gebeurt dan ook. Er is sprake van een prima surroundwerking met veel dynamiek. Ook het laag is aanwezig via goed en gepast gebruik van de subwoofer. Dialogen en muziek nemen een passende plaats aan binnen dit geheel. De audiopresentatie is zeer degelijk en zeker een prima ondersteuning bij de hoofdfilm.

Vanuit het hoofdmenu zijn er een aantal extra’s te bekijken. Deze zijn allemaal in HD. Ze zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 audio (192 kb/s) en Nederlandse ondertiteling. De extra’s worden hieronder nader omschreven.

Langere versie van de hoofdfilm
De naam ‘extended’ versie is in dit geval wat verwarrend. Het gaat namelijk feitelijk om een ‘unrated’ versie. De film duurt inderdaad ook 9 minuten langer, maar dit is dus vooral om een aantal grove zaken weer te kunnen tonen die niet geschikt werden geacht voor een passende leeftijdskeuring in de bioscopen.

Gag reel (6 min.)
De obligate grappen en grollen komen hier voorbij.

Alternate scenes (70 min.)
Je je leest het goed, deze extra duurt zeventig minuten. Zoals de titel al aangeeft gaat het niet alleen om verwijderde scènes, maar ook om alternatieve versies van bestaande scènes.

Dance off (2 min.)
Deze extra mag feitelijk geen naam hebben. Het is een herhaling van een scène uit de film.

Line-o-rama (3 min.)
Hier kun je nog wat extra rake grappen op een rijtje terugzien. Werkt misschien nog wel beter op de lachspieren dan de gag reel.

Couch time-lapse (1 min.)
Hier kun je een leuk triviafeitje te weten komen over een van de shots uit de film. Al teveel erover zeggen is al teveel verklappen, dus dat doen we dan ook niet.

Dit commentaar wordt verzorgd door regisseur en co-schrijver Rawson Marshall Thurber en door co-editor Mike Sale. Het is de beste manier om echt met wat meer diepgang meer over de film te weten te komen, maar je moet er wel de tijd voor hebben. Bij het commentaar zit helaas geen Nederlandse ondertiteling (wel Engelse).

Vroeger was Calvin populair en Bob niet zo, nu zijn de rollen omgedraaid. CIA-agent Bob heeft de hulp van accountant Calvin nodig om een mol binnen de veiligheidsdienst op te sporen. Voordat ze de boeven kunnen gaan vinden, zullen ze echter eerst met elkaar door één deur moeten kunnen. Het buddy-cop genre is behoorlijk uitgekauwd, maar wordt in Central Intelligence goed uitgewerkt door chemie tussen de hoofdrolspelers en genoeg rake grappen. Daardoor is het een vermakelijk niemendalletje geworden. De BD-uitgave is dik in orde met prima beeld- en geluidskwaliteit en een verzameling extra’s.