De 16

Laurens van der Molen
20-12-2016

8.5

De 16 (DVD)

Steven Kennis (Michael De Cock) is vicepremier in het Belgische kabinet, maar voor hem en zijn partij is dit niet genoeg. Zijn droom is om premier te worden en om dit te bewerkstelligen heeft de partij de oud-kabinetschef Charles Van Praet (Jan Hammenecker) terug laten komen uit Frankfurt om Kennis te ondersteunen en ervoor te zorgen dat hij premier wordt en samen met zijn team in kan trekken in het kantoor op Wetstraat 16. Van Praet is niet bepaald blij met deze klus en hij wil dan ook zo snel mogelijk terug naar zijn eerdere baan. Hij neemt geen blad voor de mond en dit is voor het team van Kennis wel even wennen. Zeker voor de bureauchef Alain Pieters (Dries Heyneman) die zijn hele politieke carrière al er alles aan doet om vooral maar niet te hoeven werken, iets wat bij Van Praet  niet langer zal lukken. De jonge Joris Weyns (Boris van Severen) profiteert juist van de komst van Van Praet en wordt zijn protégé. Tenslotte is er nog de wat  verlegen Dirk Kerckhove (Andrew James Van Ostade), die over de begroting gaat. Dirk is een zeer belangrijke speler in het team van Kennis, maar krijgt hier niet altijd de waardering voor.

De 16 is een 6-delige serie uit België, die op een humoristische manier de gang van zaken binnen de partij van de fictieve Belgische vicepremier in beeld brengt. Dit wordt gedaan door middel van een cameraploeg van de VRT, die toestemming heeft gekregen om het dagelijkse leven te filmen, omdat dit goed zou zijn voor de openheid naar het volk. De serie doet het meest denken aan een Belgische/politieke versie van The Office. En net als in die serie is het kijkje achter de schermen bij, in dit geval, een politieke partij erg interessant en vermakelijk. Hoewel ik als Nederlander niet echt bekend ben met de Belgische politiek, is het ook erg goed terug te voeren naar de Nederlandse politiek.  Dus de serie is ook voor Nederlanders interessant. Hoewel er genoeg gebeurt binnen de partij en het kabinet binnen de zes afleveringen, zijn het al snel de karakters waar je als kijker het meeste mee hebt. De acteurs doen het allemaal erg goed en zijn zeer overtuigend.  De serie is geschreven en geregisseerd door Willem Wallyn, de zoon van Luc Wallyn, voormalig partijsecretaris van de Belgische SP. Wellicht dat dit de reden is dat het allemaal zo ‘realistisch’ aanvoelt. Hoewel de serie vooral komisch is bevat deze ook zeker een aantal emotionele momenten. Dit zorgt ervoor dat de kijker nog meer met de karakters mee gaat leven. Zelfs de stugge Van Praet komt uiteindelijk in het hart van de kijker terecht. De serie krijgt in België alleen maar lovende recensies en dit is volledig terecht. Het is erg fijn dat Lumière, net als ze met vele Scandanavische series doen, de serie beschikbaar heeft gemaakt voor het Nederlandse publiek. Want de serie is een stuk sterker dan de komedies die de afgelopen jaren van Nederlandse bodem zijn verschenen en wij kunnen hier dan ook wat van leren. De 16 is een mooi afgerond verhaal ,dat aan te raden is aan iedereen die interesse heeft in de politiek, want  de kijkers krijgen hier een kijkje achter de schermen dat ze eigenlijk niet zouden mogen missen.

Genre: Komedie, TV
Speelduur: 206 min
Verpakking: Boxset (Keepcase)
  • Dolby Digital 2.0 - Vlaams
Uitgever: Lumière
EAN: 5407003480740

• Verwijderde Scenes
  • Campagnelied
  • De Atoombom

Het beeld van de DVD-uitgave van De 16 wordt weergeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat op de DVD gezet. De kwaliteit is prima. De kleuren zijn mooi vol. Het zwartniveau en het contrast zijn prima. De serie speelt zich zo goed als volledig af op het kantoor van de partij van Kennis, hierdoor is er niet veel variatie in het beeld, maar de makers hebben dit aardig weten te verbergen door bijvoorbeeld af en toe de filmploeg te laten zien op beveiligingsbeelden. Het valt totaal niet op, maar de gehele serie is gefilmd met iPhones, De 16 is de eerste serie waarbij dit het geval is.

Hierdoor storen de beperkte locaties niet. De DVD-uitgave bevat optionele Nederlandse en Franse ondertiteling, die, indien hiervoor wordt gekozen, netjes onderin het beeld wordt weergegeven.

De DVD-uitgave van De 16 bevat een Dolby Digital 2.0 (192kb/s) Vlaams audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. Het is echter wel jammer dat de serie geen Dolby Digital 5.1-track mee heeft gekregen, aangezien de serie in 2016 is opgenomen. Gelukkig moet de serie het hebben van de dialogen en deze zijn steeds duidelijk te verstaan. De serie bevat wat muziek, maar dit is voornamelijk bij het intro en de aftiteling. Ook deze muziek klinkt prima. Omgevingsgeluiden zoals het gaan van een telefoon of het doortrekken van een toilet zijn duidelijk te horen, maar zijn nooit zo hard dat ze de dialoog storen.

De DVD-uitgave van De 16 begint met een promotietrailer, om de kijker vervolgens in een statisch menu te laten kiezen voor een aflevering, alles afspelen, instellingen of voor de extra’s.

Verwijderde scènes (30 min.)
De serie heeft maar liefst 30 minuten aan verwijderde scènes op de DVD staan. Deze zijn eigenlijk allemaal erg leuk om te zien, maar pasten om verschillende redenen niet in de episodes. Voor de liefhebbers van de serie zijn de scènes echter wel een genot en een mooie manier om meer van de karakters te zien.

Campagnelied (11 min.)
Eigenlijk ook vijf verwijderde scènes, maar deze hebben allemaal als thema het campagnelied voor de partij, verzonnen door Alain met ondersteuning van Dirk en Joris. Deze scènes zijn echt heel leuk en hadden eigenlijk echt in de serie moeten zitten.

De atoombom (2 min.)
Alain legt twee van zijn tactieken uit om onder werk uit te komen. Aardig voor een keertje, maar het minste van de drie extra’s.

Steven Kennis is vicepremier in het Belgische kabinet, maar heeft de ambitie om premier te worden. Zijn partij schakelt hiervoor de hulp in van rot in het vak Charles van Praet. Van Praet moet Kennis en zijn team klaarstomen om de macht te grijpen. Dit gaat echter niet zonder slag of stoot. De 16 geeft de kijker door middel van de stijl van The Office een kijkje in de keuken van de Belgische politiek. Voor Nederlanders zijn de karakters echter ook heel herkenbaar. De serie heeft sterke dialogen en is erg komisch. De positieve recensies die De 16 overal krijgt, zijn dan ook volkomen terecht. De DVD-uitgave is prima met een goede beeldkwaliteit en een aantal leuke extra’s. Helaas bevat de DVD-uitgave alleen een Dolby Digital 2.0 geluidsspoor, maar omdat de serie voornamelijk bestaat uit dialogen is dit te vergeven. De 16 is een aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in politiek en hebben genoten van The Office.