Fantastic Beasts and Where to Find Them

05-12-2016

8.3
Bioscoop

Fantastic Beasts and Where to Find Them (Bioscoop)

Op zijn reis naar New York heeft Newt Scamander (Eddie Redmayne) niets dan zijn koffer bij zich. Meer heeft hij ook niet nodig. Eenmaal in New York wordt al snel duidelijk dat tovenaars en heksen in Amerika anders worden behandeld, magische dieren helemaal. Laat dat laatste nu net zijn waar Newts koffer van vol zit en waarom hij überhaupt de oceaan overgegaan is. Wanneer verschillende dieren uit zijn koffer ontsnappen, tracht Scamander ze één voor een terug te halen. Tegelijkertijd ontdekt hij een complot dat heel Amerika bedreigt.

Na het gigantische succes van de acht Harry Potterfilms leek het slechts een kwestie van tijd voordat Warner Bros. een nieuwe film in de tovernaarswereld zou maken. Met Fantastic Beasts and Where to Find Them - net als de laatste vier Harry Potterfilms geregisseerd door David Yates - is deze nieuwe film een feit. De vraag is of het hier gaat om iets wat puur bestaat om geld te generen of dat de film op zichzelf ook het kijken waard is.

Allereerst, grote complimenten voor de filmmakers om zo min mogelijk verwijzingen naar Harry Potter te doen. Toegegeven, de sfeer van Fantastic Beasts and Where to Find Them is erg zoals de vorige films, maar buiten enkele keren waar er iemand's naam genoemd wordt, is er vrijwel geen link. Hierdoor voelt de film alsnog vrij fris aan, ondanks dat het zich in 1926 afspeelt. Het verhaal – geschreven door J.K. Rowling zelf – is simpel en strak, vol humor en kent maar enkele plotgaten. De motivatie en ontwikkeling van sommige personages is twijfelachtig, maar dit stoort zelden.

Alle acteurs doen hun uiterste best wat duidelijk te zien is. Dan Fogler is de echte ster van de film, die met zijn innemende en oprechte personage elke scène steelt waarin hij zit. Eddie Redmayne zet een vrij diverse rol neer, dat bij tijd en wijlen doet denken aan Doctor Who. Katherine Waterston en Colin Firth zijn meer op de achtergrond, maar zeker de eerstgenoemde maakt in enkele scènes een grote indruk. Er zijn verschillende vrij donkere momenten waar er ook visueel niet geschuwd wordt om de horror van de situatie duidelijk over te brengen. De actie is redelijk ingetogen, maar desalniettemin spectaculair en zeker de animatie van de verschillende magische dieren maakt grote indruk.

Er staan al vier sequels gepland, waarin hopelijk de wereld van Newt Scamander meer wordt uitgediept en echt op zichzelf komt te staan. Fantastic Beasts and Where to Find Them heeft in iedere geval een solide basis gelegd.

Medium: Bioscoop
Genre: Avontuur, Familie, Fantasy, Komedie/Humor
Speelduur: 134 min

Fantastic Beasts and Where to Find Them is een echte avonturenfilm die niet gehinderd wordt door profetieën of diepgewortelde complotten. De personages zijn innemend en meeslepend en er is genoeg humor en drama om je als kijker de hele tijd geboeid te houden. Een van de betere tussendoortjes van het jaar!