Suicide Squad

07-12-2016

7

Suicide Squad (Blu-ray)

Nu meta-mensen zich aan de wereld getoond hebben, lijken de reguliere veiligheidsdiensten op kinderen met houten pistolen. Bovennatuurlijken bevecht je met bovennatuurlijken. Amanda Waller (Viola Davis) heeft met haar Taskforce-X de meest venijnige en gewetenloze criminelen verzameld die onder begeleiding van Rick Flagg (Joel Kinnaman) smerige klussen moeten doen in ruil voor strafvermindering. Deadshot (Will Smith), Harley Quinn (Margot Robbie), Diablo (Jay Hernandez), Captain Boomerang (Jai Courtney) en Killer Croc (Adewale Akinnuoye-Agbaje) zien deze 'Suicide Squad' vooral als een manier om weer in vrijheid te komen. Wanneer de mysterieuze Enchantress (Cara Delvigne) de wereld bedreigt, moet iedereen toch op zoek naar het beetje goedheid dat ze nog in zich hebben.

Na het zeer verdeeld ontvangen Man of Steel en Batman vs. Superman: Dawn of Justice zijn alle ogen gericht op Suicide Squad van schrijver/regisseur David Ayer (Fury, Sabotage, End of Watch). Naast de grote hype dankzij een brede promotie is er ook nog de druk vanuit DC en Warner Bros. om kijkers te tonen dat zij wel degelijk films kunnen maken die die van Marvel evenaren of overstijgen.
Kort gezegd zit Suicide Squad vol humor en redelijke actie waar veel plezier uit te halen is. Het verhaal mist echter focus en logische opbouw wat na een mooie opbouw voor een chaotisch tweede uur en een slordig einde zorgt. De meeste personages zijn leuk om naar te kijken en zijn de te verwachten highlight van de Suicide Squad. Will Smith is zeer charismatisch en claimt veel van de tijd op het scherm en krijgt als één van de weinigen een een achtergrondverhaal. Margot Robbie schittert als Harley Quinn evenals Viola Davis in de rol van Amanda Waller. De overige personages maken maar weinig indruk, hoewel sommigen leuke momenten hebben. Jared Leto's Joker wordt zeer sporadisch gebruikt zonder duidelijke invloed op het verhaal. De echte slechterik is zeer eendimensionaal zonder (emotionele) impact of motivatie. Een strakkere film met een gefocuster verhaal en minder personages had dit wellicht kunnen verhelpen. De actie in Suicide Squad komt redelijk goed uit de verf met afdoende variatie hoewel alles vrij grauw oogt. De muziek in de film bestaat in het eerste deel van de film uit heel veel popmuziek, wat elkaar soms erg snel afwisselt maar gelijk een leuke toon zet. Helaas vervalt dit in het tweede deel om een bepaalde reden in generieke instrumentale superheldenmuziek. Duidelijk is er getracht de toon en het succes van Guardians of The Galaxy te evenaren, maar door de realistischere filmstijl van de DC-films komt dit niet goed tot zijn recht. Wat overblijft is een combinatie van Escape from New York en Ghostbusters waarbij er nergens de juiste balans is gevonden.

Suicide Squad wordt op Blu-ray uitgegeven in twee versies, een keepcase versie met daarin twee discs, één BD met de bioscoopversie en op de tweede disc de Extended Cut Er is ook een 3D Steelbook versie met naast de hiervoor genoemde BD's ook een BD met de 3D-versie van de Bioscoopversie van de film, drie discs in totaal dus. Deze uitgave wordt hier besproken.

Genre: Actie
Jaar: 2016
Speelduur: 135 min
Verpakking: Steelbook
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
3D: Ja
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
  • Dolby Digital Plus 5.1 - Frans
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Warner Home Video Benelux
EAN: 5051888227039

• Extended versie van de hoofdfilm
  • Task Force X: One Team, One Mission
  • Chasing The Real
  • Joker & Harley: ‘It’ Couple of The Underworld
  • Squad Strength and Speed
  • Armed to The Teeth
  • This is Gonna Get Loud: The Epic Battles of Suicide Squad
  • The Squad Declassified
  • Gag Reel

2D
De Blu-ray Disc-uitgave van Suicide Squad heeft een beeldverhouding van 2.40:1. De film heeft een hoofdzakelijk donkere uitstraling. Toch blijven details altijd voldoende te onderscheiden. De kwaliteit wordt verder op de proef gesteld door de vele special effects, maar ook die worden haarscherp weergegeven. Hoewel het beeld voldoende detail bevat, wordt de volle potentie pas zichtbaar tijdens schaarse daglicht scènes. Zoals bijvoorbeeld in een militair kamp in de woestijn. De kleuren zijn bewerkt door filters en dit wordt accuraat weergegeven. De helderheid is wat aan de lage kant, waarschijnlijk bedoeld om de film een grimmige sfeer mee te geven. Er zijn geen defecten in het beeld te vinden. Als met al geen uitmuntende, maar wel een prima track.

3D
Suicide Squad heeft een 3D-transfer gekregen via een MVC-codering en staat apart op een dubbellaags BD-50-Blu-ray Disc. Helaas is deze 3D-transfer niet indrukwekkend, en dat mag je wel verwachten met de huidige postconversie-technieken. Er is in het algemeen weinig diepte in het beeld. Er is weinig tot geen "kijkdoos-effect" te merken en dat maakt het beeld nogal vlak. Daarnaast is er weinig ruimte tussen verschillende objecten, personen of een combinatie ervan. Bij sommige CGI-effecten of creaturen is er nog wel wat diepte te beleven, maar dit is erg weinig. Ook zijn er weinig pop-out-effecten en dat in totaal maakt deze 3D-transfer wel erg saai en vlak. De meerwaarde van deze 3D-transfer is dus helaas minimaal.

Suicide Squad wordt op alle drie de discs ondersteund door een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack (24-bit/48kHz) met Dolby Atmos extensie. Dit geldt zowel voor deze disc aanwezige bioscoopversie als de langere editie. Voorheen trok Warner de Franstaligen nog wel eens voor door die track de beste specificaties te geven. Dit keer is het echter de originele Engelstalige track die de beste specificaties heeft. Het geluid klinkt dan ook grandioos. De film leent zich uitermate goed voor Dolby Atmos, maar ook de Dolby TrueHD-track klinkt erg goed. Er is vrijwel non-stop sprake van spetterende actie. Deze komt met groot geweld uit je speakers. Het resulterende geluidsbeeld is zeer dynamisch en overal om je heen. Dialogen en het veelvuldige gebruik van popmuziek krijgen daarbij nog wel voldoende prioriteit. Het beeld is dan misschien gewoon goed en geen demonstratiemateriaal, het geluid verdient dit predikaat zeker wel.

Alle extra's staan op de 2D BD's in deze uitgave, op de 3D BD staan geen extra's. De extra's zijn allemaal in HD en Nederlands ondertiteld. Bijzonder is dat hetzelfde pakket extra’s op beide disks staat, dus de theatrical en de extended. Het maakt dus niet uit welke disk je in je speler plaatst als je de extra’s wil gaan kijken.

Extended versie van de hoofdfilm
De Extended Cut op een aparte BD duurt 136 minuten, tegenover de 123 durende variant die op de andere 2D BD en 3D BD staan. Zijn de extra 13 minuten de moeite waard? De extra scènes zijn precies dat, extra beeldmaterieel. De structuur van de film wordt er niet anders van. De algehele lijn ook niet. Feitelijk is er dus niet zoveel verschil tussen beide versies.

Task Force X: One Team, One Mission (23 min.)
Deze extra is misschien wel de meest interessante en gaat dieper in op de achtergrond van Suicide Squad en haar leden. Daarbij worden uiteraard ook de stripboeken betrokken.

Chasing The Real (10 min.)
Regisseur David Ayer koos voor een realistische en grimmige sfeer voor deze film. Hier leren we meer over hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen.

Joker & Harley: ‘It’ Couple of The Underworld (14 min.)
Dit illustere Koppel speelt een belangrijke rol in de film. We kijken dieper in hun psyche en analyseren hoe het komt dat juist deze twee zich zo tot elkaar aangetrokken voelen.

Squad Strength and Speed (9 min.)
De acteurs uit deze film moesten helemaal in topvorm komen om hun rollen goed te kunnen vertolken. We zien hier hoe ze daar naar toe trainen.

Armed to The Teeth (12 min.)
Elke superheld heeft zo zijn of haar eigen wapen. En soms is die best eigenaardig of zit er een verhaal over. Daarover kun je meer zien in deze extra.

This is Gonna Get Loud: The Epic Battles of Suicide Squad (11 min.)
Er zitten nogal wat gevechten in Suicide Squad. Hier zien we hoe er een slimme combinatie werd gezocht tussen ouderwetse stunt en nieuwerwetse computereffecten.

The Squad Declassified (4 min.)
Onze ‘helden’ uit de film hebben natuurlijk tegenstanders die ze moeten verslaan. Hier wordt een andere toelichting gegeven om welke krachten ze benutten om de strijd effectief aan te gaan.

Gag Reel (2 min.)
Deze behoeft eigenlijk geen uitleg. We zien een compilatie van dingen die niet helemaal in één keer goed gingen op de set.

Nu meta-mensen zich aan de wereld getoond hebben, lijken de reguliere veiligheidsdiensten op kinderen met houten pistolen. Bovennatuurlijken bevecht je met bovennatuurlijken. Taskforce-X bestaat uit de meest venijnige en gewetenloze criminelen die smerige klussen moeten doen in ruil voor strafvermindering. Duidelijk is er getracht de toon en het succes van Guardians of The Galaxy te evenaren, maar door de realistischere filmstijl van de DC-films komt dit niet goed tot zijn recht. Wat overblijft is een combinatie van Escape from New York en Ghostbusters waarbij er nergens de juiste balans is gevonden. De BD-uitgave is prima verzorgd met een goed (3D) beeld, uitstekend geluid en een aardig pakket aan extra’s.